וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מהמרים על החיים של כולנו": יותר מרבע מהנהגים העידו שחצו באדום

16.7.2019 / 11:00

מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה כי תשעה מכל עשרה ישראלים ראו לפחות פעם אחת נהג שחצה צומת באור אדום בשנה האחרונה. כשני שלישים מהציבור סבורים כי מצלמות תנועה רבות יותר ירתיעו את הציבור. 2,668 נהגים היו מעורבים בשנת 2017 בתאונות דרכים לאחר אי ציות לרמזור אדום

חציית צומת באור אדום/צילום: אור ירוק

התאונה המתועדת בסרטון המוצג כאן אירעה ביום ראשון השבוע בשעות הצהריים בצומת פל-ים שבכביש 4, סמוך לקיסריה, והכל מול עיניו של שוטר שארב בניידת סמויה. דן, שצילם את הסרטון שתיעד את התאונה והעביר אותו לעמותת "אור ירוק" סיפר כי אחד מכלי הרכב עבר באדום במהירות גבוהה והתנגש ברכב השני שחצה את הצומת באור ירוק: "מאחורי עמדה ניידת סמויה שמיד ניגשה למקום התאונה. ראיתי ששני הנהגים יצאו מכלי הרכב ונראה שהם היו בסדר, אולי פצועים קל יחסית". לדברי מנכ"ל העמותה, ארז קיטה, "המזל הגדול הוא שלא היה נוסע ליד הנהג ברכב שנפגע, כי אז התוצאות היו יכולות להיות קטלניות".

המקרה הזה אינו בודד: 89% מהציבור טענו כי ראו לפחות פעם אחת נהג שחצה צומת באור אדום בשנה האחרונה - כך עולה מסקר שערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" במטרה לאמוד את היקף התופעה. עוד עולה מהנתונים עולה עוד כי אחד מכל ארבעה נשאלים (25%) טען כי ראה לפחות ארבע פעמים ויותר נהג שחצה צומת באור אדום, וכי יותר מאחד מכל ארבעה (28%) העיד על עצמו כי חצה בעצמו צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

לקריאה נוספת:

רמזור אדום. ניר בן טובים
אחד מכל ארבעה נשאלים טען כי ראה לפחות ארבע פעמים ויותר נהג שחצה צומת באור אדום/ניר בן טובים

מרבית המשיבים לסקר (76%) סבורים כי נהגים החוצים באור אדום שמים לב לרמזור - אך מנסים בכל זאת להספיק לעבור באור ירוק לפני שהוא מתחלף לאדום, ומאמינים שאכן יספיקו לעבור. לעומתם, 17% מאמינים כי הנהגים לא רואים את הרמזור, כלומר: נוהגים בחוסר תשומת לב, בעוד 7% השיבו כי אינם יודעים מדוע נהגים עושים זאת. כשנשאלו האם מצלמות שיוצבו בצמתים ירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום, כשני שלישים מהמשתתפים בסקר (67%) השיבו בחיוב. עוד עלה מהסקר כי ככל שהגיל עולה, כך שיעור הנהגים שהעידו שחצו צומת באור אדום יורד. קשר דומה התגלה בנוגע לרמת ההשכלה: ככל שזו גבוהה יותר, כך יורד שיעור המעידים על כך שחצו באדום.

על פי נתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס, 2,668 נהגים היו מעורבים בשנת 2017 בתאונות דרכים לאחר אי ציות לרמזור אדום. מהנתונים עולה כי 17 מהם היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (עם הרוג אחד לפחות) ו-180 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים קשות. היתר, 2,471 נהגים, היו מעורבים בתאונות דרכים קלות לאחר שלא צייתו לרמזור אדום.

היסטוריה של מצלמות הרמזור. קובי ליאני
"חציית צומת באור אדום היא אחת מעבירות התנועה החמורות והקשות שיש"/קובי ליאני

הסקר האינטרנטי בוצע בחודש אפריל 2019 באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 506 משיבים בגילאי 18 ומעלה, יהודים וערבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.3%.

"חציית צומת באור אדום היא אחת מעבירות התנועה החמורות והקשות שיש. אדם נכנס לצומת באור אדום ולמעשה מהמר על החיים של הנהג שמגיע מהצד השני של הצומת ובטוח שהכביש פנוי. לא מדובר בתופעה חולפת אלא בעבירת תנועה יומיומית ושכיחה בקרב הנהגים ולכן המדינה חייבת לפעול לצמצום התופעה המסוכנת באמצעות תוספת מצלמות רמזור בולטות ומשולטות", אומר קיטה, "אדם שידע כי קיים סיכוי גדול שיקבל קנס גבוה אם יחצה צומת באור אדום, לא ימהר כל-כך להמר על החיים של כולנו. מצלמות הרמזור הוכיחו את יעילותן בצמצום מספר הנפגעים בקרב מדינות מתקדמות רבות ולכן יש להתקין מצלמות מצילות חיים באותם צמתים אדומים ומסוכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully