וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון צ'רנוביל: נחנך מבנה מגן על הכור שנועד לעצור את דליפת הקרינה

10.7.2019 / 22:44

נשיא אוקראינה פתח רשמית את המבנה החדש בסמוך לעיר פריפיאט, והוא מכסה את שרידי כור מספר 4 שהתפוצץ ב-1986. המבנה הוקם בעלות של שני מיליארד וחצי דולר במשך תשע שנים

30 שנה לאסון: המסע חזרה לצ'רנוביל עם האנשים שהצילו את העולם/כתבתם של: דב גיל-הר ומריאנה בננסון, עורך וידאו: רן צימט, עיצוב גרפי: אביחי ברוך ודור הרשקוביץ', צלם: רומן סטפנוביץ', עורך ראשי: יונתן שם-טוב, הפקה: רחלי ורדי, אור כהנא, ריכוז מערכת: מאיה אשר, מנהל טכני: מייקל ברהם

אוקראינה חנכה היום (רביעי) מבנה מגן סביב הכור בתחנת צ'רנוביל שנועד למנוע את התפזרות הנשורת הגרעינית מהאתר שעמד במרכז האסון שהתרחש ב-1986.

נשיא אוקראינה פתח רשמית את המבנה החדש בסמוך לעיר פריפיאט, והוא מכסה את שרידי כור מספר 4. המבנה הוקם בעלות של שני מיליארד וחצי דולר במשך תשע שנים, וגורמים המעורים במיזם תיארו אותו כמבנה היבשתי הנייד הגדול ביותר אי-פעם. הוא משתרע על פני 257 מטר ומשקלו יותר מ-36 אלף טונות. הכיפה הענקית מגיעה לגובה של 108 מטר. לצורך השלמת הקמת המבנה, ניהל הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח קרן תרומות מ-45 מדינות שונות, יחד עם סיוע של האיחוד האירופי ומשאבי הבנק עצמו. אוקראינה השקיעה 112 מיליון דולר.

מספר ההרוגים הסופי באסון, שהתרחש ב-26 באפריל 1986 באוקראינה, אז חלק מברית המועצות, נתון להשערות ולמחלוקות. מרכז מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי מעריך כי 9,000 בני אדם ימותו מסרטן ולוקמיה הקשורים לחשיפה לקרינה, אם ההשפעות הבריאותיות של אסון צ'רנוביל יהיו בדפוס דומה לתוצאות השלכת פצצות האטום של הירושימה ונגסאקי.

מבנה מגן בכור של צ'רנוביל, אוקראינה, 3 ביוני 2019. AP
המבנה הנייד הגדול ביותר שנבנה אי-פעם. המחסה של צ'רנוביל/AP

הכיפה תידרש לעבור פיילוט של שנה לפני שתחת הכוח תוכל להשיג רישיון מהרשויות באוקראינה ולהתחיל בפירוק המבנים המקוריים באתר שהיה עד לאסון הגרעיני החמור ביותר אי-פעם. לפי הרשויות, האזור יהיה בטוח למגורי בני אדם רק בעוד 24 אלף שנה.

"היום קיבלנו את המפתחות למבנה שנוצר במאמץ משותף של עשרות מדינות להגן על כדור הארץ והאנושות מפני זיהום רדיואקטיבי", זלנסקי. הוא ציין כי עד היום, צ'רנוביל היה חלק שלילי מהמיתוג של אוקראינה, "אולם הגיע הזמן להפוך את הבעיה שלנו ליתרון שלנו". נשיא אוקראינה הבטיח להפוך את המקום לאזור תיירות.

כ-350 אלף תושבים פונו מהאזור בימים שלאחר האסון, שבתחילה טויח על ידי הרשויות בברית המועצות. כ-600 אלף איש נחשפו לקרינה ברמות גבוהות בזמן שנאבקו בלהבות במפעל או עבדו לנקות את הזיהום. המבנה החדש נועד לשמש אמצעי הגנה מהמשך התפוררות הכור. ב-2012 קרס חלק מחדר המכונות.

ויקטור זליזצקי, סגן מנהל הפרויקט שהשתתף גם בפעולות התיקונים בכור מאז 1987, אמר כי הוא "מלא בגאווה" שהוא זכה לעבוד על מיזם "בעל חשיבות כה גדולה למין האנושי כולו". עם זאת, בשבוע שעבר הוא הביע דאגה שאוקראינה תתקשה לעמוד בתחזוק עלויות המבנה החדש, בצל שחיקתה מהמלחמה הממושכת במזרח המדינה. הוא ציין כי יש עוד צורך לבצע עבודות יקרות ומסובכות כמו פירוק חלקים לא יציבים בכור. "נראה שאוקראינה תישאר לבד עם המבנה הזה", אמר. "העובדה טרם הושלמה, ועלינו לחשוב כיצד נממן את הפרויקט בעתיד".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי מבקר במבנה המגן החדש בכור של צ'רנוביל, 10 ביולי 2019. רויטרס
נשיא אוקראינה זלנסקי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully