וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בלבנון אחרי הסנקציות על מחוקקי חיזבאללה: "מתקפה נגד המדינה"

10.7.2019 / 19:57

ראש הממשלה אל-חרירי אמר כי ארה"ב פנתה אל "כיוון חדש", אך הביע תקווה שהמשבר יחלוף בקרוב. יו"ר הפרלמנט, המקורב לארגון השיעי, היה תקיף יותר, והנשיא אמר כי הוא "מצר" על המהלך. זאת הפעם הראשונה שבה וושינגטון מטילה סנקציות על מחוקקים של חיזבאללה הנתמך ע"י איראן

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: שי מכלוף ודו"צ, עריכה: נועה לוי

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי אמר היום (רביעי) כי הסנקציות שהטילה ארצות הברית על חברי פרלמנט של חיזבאללה הן "שינוי כיוון" מהצעדים שנקטה עד כה, אולם אלו לדבריו לא ישפיעו על עבודת הממשלה שבה שותף גם הארגון השיעי. זאת הפעם הראשונה שבה וושינגטון מטילה עיצומים על נציגי חיזבאללה בפרלמנט, כחלק מהפעלת הלחץ הכלכלי עליו ועל איראן, התומכת בו

"אין ספק שזהו כיוון חדש, אבל זה לא ישפיע על העבודה שאנו עושים בפרלמנט או בממשלה", אמר אל-חרירי הסוני בהצהרה שפרסם. "זאת סוגיה חדשה שעמה נתמודד כפי שנראה לנכון. הדבר החשוב הוא לשמור על המגזר הבנקאי ועל הכלכלה הלבנונית, ואינשאללה, המשבר הזה יחלוף במוקדם או במאוחר".

המהלך השפיע גם על אגרות החוב הממשלתיות של לבנון, שהחוב הציבורי שלה הוא מהגדולים ביותר בעולם. הממשלה מנסה להימנע ממשבר כלכלי עמוק דרך ביצוע רפורמות שנדחו זו תקופה ארוכה, אולם הלחץ האמריקני עלול לפגוע בתכנית שלה.

בנוסף לאל-חרירי, גם יתר מנהיגי לבנון תקפו את המהלך. יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, אמר כי הסנקציות החדשות הן "מתקפה נגד המדינה ונגד הפרלמנט". ברי השיעי הוא בעלת ברית של חיזבאללה. הנשיא מישל עאון היה מתון יותר בתגובתו ואמר כי לבנון "מצרה" על הצעדים הללו וכי היא תעלה זאת מול הרשויות בארצות הברית.

מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני
וחבר הפרלמנט של חיזבאללה אמין שרי. אתר רשמי
חבר הפרלמנט אמין שרי לצד מפקד כוח קודס סולימאני/אתר רשמי

חברי הפרלמנט שהוכנסו לרשימת תומכי הטרור הם מוחמד חסן רעד ואמין שרי, שנראה בתמונה שפרסם משרד האוצר לצדו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סוליאמני. הבכיר השלישי הוא וואפיק ספא, איש ביטחון של חיזבאללה המתאם את פעילותו עם סוכנויות הביטחון של לבנון. לפי שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, זהו ניסיון לפעול נגד "ההשפעה המשחיתה" של חיזבאללה על לבנון. הארגון, שיש לו גם זרוע צבאית עוצמתית, מוגדר ארגון טרור על ידי ארצות הברית.

הסנקציות האמריקניות על חיזבאללה ועל איראן מקשות על פעילות הארגון השיעי, שלפי כמה דיווחים נאלץ לקצץ במשכורות של אנשיו. מאז 2017, הוטלו עיצומים על 50 אנשים או גופים הקשורים לחיזבאללה, שלו יש 13 חברי פרלמנט וייצוג גם בממשלה.

ארגונו של חסן נסראללה טרם פרסם הודעה רשמית על הסנקציות האחרונות, אולם מחוקקים של חיזבאללה גינו אותן. עלי עמר אמר היום לרשת LBC הלבנונית כי זהו "אות של כבוד" וכי "זאת מתקפה על הריבונות הלאומית וחובת הממשלה לשמור ולהגן עליה".

עלי פיאד, חבר פרלמנט אחר של חיזבאללה, אמר אתמול כי הסנקציות הן "בראש ובראשונה עלבון לעם הלבנוני, משום שהן פוגעות בריבונות. על הממשלה הלבנונית לנקוט עמדה רשמית בנושאים המשפיעים על הריבונות הלבנונית". שר האוצר, עלי חסן חליל, אמר כי "הסנקציות משפיעות על כל אזרח לבנוני, אפילו אם הן כוונו נגד חיזבאללה. הסנקציות אינן מוצדקות ולא משרתות את היציבות הכלכלית בלבנון".

(עדכון ראשון: 13:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully