וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפגש הסודי עם הטייקון הפלסטיני: הצצה למאמץ להרגעת הגדה

5.7.2019 / 6:30

במערכת הביטחון מנהלים מערכה מתמשכת לחיזוק הכלכלה הפלסטינית, בצל קרבות הירושה ליום שאחרי אבו מאזן. במסגרת אותה מערכה, לוואלה! NEWS נודע שהרמטכ"ל נפגש לאחרונה עם אחד מעשירי הגדה לדון בשורת מהלכים כלכליים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

רצועת עזה מעוררת עניין רב לאור תהליך ההסדרה ואיומי חמאס להסלים אם לא יענו דרישותיו. עם זאת, במערכת הביטחון דווקא מזהירים מפני המתיחות ביהודה ושומרון שמאתגרת את צה"ל, בצל החשש מהיום שאחרי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שמתקרב לגיל 84 ואינו בקו הבריאות, ומקרבות ירושה אלימים מאוד. גורמים במערכת הביטחון פוסלים את ההערכה כי תוקם ממשלת מעבר או הרכב בכירים שישלוט ברשות עד לבחירת היו"ר, ומסמנים את ג'יבריל רג'וב כמועמד המוביל להיכנס לנעלי ה"ראיס".

הגורמים העריכו כי רג'וב, שמכהן כיו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, חיזק את מעמדו בשנים האחרונות על ידי עיסוק בספורט הפופולרי בגדה המערבית. במסגרת זאת עסק בפעילות אנטי-ישראלית, שכללה בין היתר התנגחות עם ההתאחדות הישראלית לכדורגל והפעלת לחץ שהוביל לביטול הגעתם של מסי ונבחרת ארגנטינה למשחק בירושלים.

לדבריהם, רג'וב מרכז סביבו פעילים בכירים בעלי כוח, מטפח את אהדת הציבור הפלסטיני ומאחורי הקלעים שומר על קשרים הדוקים לצמרת הממסד הישראלי. אחד הגורמים העריך כי מוחמד דחלאן, הידוע כשנוא נפשו של אבו מאזן, עשוי לתמוך במועמדותו של רג'וב רק כדי לחזור ללב העשייה המדינית הפלסטינית.

ג'יבריל רג'וב בראיון לוואלה!TALK עם יעקב אילון, רמאללה, 1 באוקטובר 2017    2017. ראובן קסטרו
המועמד המוביל להיכנס לנעלי ה"ראיס". רג'וב/ראובן קסטרו

למרות התנגדותו של אבו מאזן לעסקת המאה ולקבלת כספים מישראל לאחר העברת חוק קיזוז משכורות מחבלים, הרשות הפלסטינית שומרת על התיאום הביטחוני ומתנגדת לטרור. בתקרית האחרונה שהתרחשה בשכם, במהלכה התפתחו חילופי אש בין קציני הביטחון המסכל לחיילי צה"ל, הנחה היו"ר להרגיע את השטח ולא להגיב. הקו המנחה של אבו מאזן נע בין רצונו להיזכר אחרי לכתו כ"פטריוט הפלסטיני האחרון" שלא התפשר על עקרונותיו הלאומיים של עמו, לבין הגישה הפרגמטית להמשיך ולפתח את הכלכלה הפלסטינית ולשמור על היציבות הביטחונית, למרות המתיחות הביטחונית עם ממשלת ישראל.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: התקדמות במגעים מול קטאר בדרך להקמת אזור תעשיה ברצועה

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, 29 באפריל 2019. AP
רוצה להיזכר כפטריוט הפלסטיני האחרון. אבו מאזן/AP

לפי הנחיית הדרג המדיני, תוך מעקב קבוע של ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, פועלת מערכת הביטחון לחיזוק הכלכלה בגדה המערבית. זאת במטרה לתמוך ביציבות וליצור מחיר הפסד ברחוב הפלסטיני, למקרה שתפרוץ מלחמת ירושה.

בשנתיים האחרונות גדלה משמעותית מכסת הפועלים הפלסטינים בישראל. בעקבות הגידול, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, שיפץ את מעברי קלנדיה ורחל והוסיף שרוולי מעבר בעלי טכנולוגיות חכמות וביומטריות, שקיצרו את זמני המעבר משעות ארוכות לדקות בודדות. במערכת הביטחון מתכננים לשפץ מעברים נוספים, בעת שהרעיון לאזרח את המעברים בעוטף ירושלים המופעלים על ידי צה"ל ומג"ב מתקדם בעצלתיים, בעיקר עקב מחסור בתקציב.

הפגישה החשאית של הרמטכ"ל

בתוך כך, לוואלה! NEWS נודע כי לפני חודשיים נפגש בחשאי הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, עם המולטי- מיליונר הפלסטיני בשאר אל-מסרי, בעיר הפלסטינית רוואבי שבשומרון. אל-מסרי הוזמן לוועידה הכלכלית בבחריין, אך לא הגיע אליה.

גורם ביטחוני ציין כי הפגישה בין השניים נקבעה מראש. בדובר צה"ל אישרו את הפרטים והוסיפו שהרמטכ"ל אף קיים סיור בגזרה, קיבל סקירה על התפתחות העיר והתבקש לסייע בקידום ציר הגישה בין רוואבי לרמאללה. בשנת 2011 התחייבו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק להקים כביש לתנועת פלסטינים שחוצה את כביש 435, כולל תשתיות לאספקת מים ותנועת פלסטינים למעברים, אך הנושא התעכב. גורמים הסבירו כי כוכבי מגלה התעניינות רבה בנעשה במצב האזרחי-כלכלי הפלסטיני ובוחן דרכי פעולה נוספות כמנוף להרגעת השטח.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי בסיום תרגיל צבאי נרחב ורב-זרועי לתרגול תרחישי מוכנות בזירה צפונית. דובר צה"ל, אתר רשמי
מתעניין במצב האזרחי-פלסטיני. כוכבי/אתר רשמי, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully