וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנמצאו שני תליינים: סרי לנקה תחדש את ההוצאות להורג אחרי 40 שנה

חרף הגינויים של ארגוני זכויות אדם ושל מדינות מערביות, הנשיא ביטל את הקפאת עונש המוות ואישר לבצע אותנו נגד ארבעה נידונים למוות. מומחים מעריכם כי הוא מנסה להגביר את סיכוייו לזכות בכהונה שנייה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

סרי לנקה שכרה את שירותיהם של שני תליינים, לקראת חידוש עונש המוות במדינה אחרי יותר מ-40 שנה. הליך הגיוס החל במרץ, אחרי פרישתו של התליין האחרון ב-2014, שציין כי הוא היה נתון ללחץ רב. תליין אחר, שנשכר בשנה שעברה, מעולם לא הופיע לעבודה.

ביום רביעי האחרון הכריז הנשיא מייטריפלה סיריסנה על סיום הקפאת עונש המוות, שהיה בתוקפו מאז 1976, ועל השתתתו על ארבעה נידונים למוות. כמה פרשנים פוליטים מעריכים כי הצעד נועד להגדיל את סיכוייו לקראת הבחירות בהמשך השנה, אם כי הוא טרם הכריז על התמודדותו על כהונה נוספת. המדינה נמצאת בטלטלה פוליטית מאז מתקפת הטרור בחג הפסחא, שחשפה מחדלים רבים בשירותי המודיעין, חלקם נקשרו בתפקודו של הנשיא.

ארגוני זכויות אדם מקומיים ובינלאומיים, יחד עם בריטניה, קנדה, האיחוד האירופי והאו"ם הביעו חשש מחידוש עונש המוות במדינת האי שבאוקיינוס ההודי. "הליך הגיוס הסתיים והשניים נבחרו", אמר דובר שירות בתי הסוהר. "הם צריכים לעבור הכשרה סופית שתימשך כשבועיים". הם נבחרו מבין מאה מועמדים שנענו לפרסומות שקראו לבני 18 עד 45, "עם אופי מוסרי גבוה" ו"חוסן מנטלי" להגיש מועמדות. בעיתון הממשלתי "דיילי ניוז" נכתב כי בין המועמדים היו שני אמריקנים ושתי נשים.

ביום שישי עתר עיתונאי מקומי נגד המהלך וטען כי מדובר בהפרת זכויות האזרחים. השימוע אמור להתקיים ב-2 ביוני, ועד אז הבטיחו הרשויות שלא יישמו את ההוצאות להורג.

הפגנות בקולומבו, בירת סרי לנקה, נגד חידוש עונת המוות, 28 ביוני 2019. רויטרס
הפגנה בבירה קולומבו נגד חידוש עונש המוות, בשבוע שעבר/רויטרס

בסרי לנקה, ניתן לגזור עונש מוות על עבירות רצח, אונס וסחר בסמים. לדברי הנשיא, הוא חידש את הוצאות להורג כדי להיאבק בסחר הסמים במדינה, שהפכה לנתיב הברחה מרכזי. סיריסנה ציין כי הנידונים למוות לא עודכנו בהחלטתו, לאור החשש ממהומות בבתי הכלא. מיי אמר כי יש 200 אלף מכורים לסמים במדינה, וכי 60% מהאסירים מרצים עונשים על עבירות סמים.

דובר מטעם לשכת הסמים והפשיעה של האו"ם אמר ביום חמישי כי אמנות בינלאומיות למאבק בסחר בסמים לא יכולות להצדיק את השימוש בעונש מוות, וכי הן עלול לפגוע בשיתוף פעולה בין מדינות שלא ירצו למסור מידע או להסגיר חשודים למדינות שבהן יש עונש מוות על עבירות סמים.

באיחוד האירופי אמרו כי "עונש מוות הוא אכזרי" וכי האיחוד מתנגד לשימוש בו בכל המקרים. עוד אמרו בבריסל כי "מחקרים מראים שעונש מוות אינו גורם להרתעה".

אמנסטי אינטרנשיונל אמר כי ההחלטה של נשיא סרי לנקה היא "מזעזעת ומקוממת" ואמרו כי הוצאות להורג על עבירות סמים אינן חוקיות. זאת משום שהסף הקבוע לכך באמנות בינלאומיות נוגע ל"פשעים החמורים ביותר", כמו רצח. בארגון אמרו כי המלך יהיה הרסני עבור תדמיתה הבינלאומית של המדינה וכי הם מקווים שהיא תשקול זאת מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully