וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם הערבי דוחים את החזון הכלכלי של טראמפ: "נולד ללא רוח חיים"

23.6.2019 / 15:06

קושנר הציג הצעות שאפתניות, בהן יצירת חיבור בין עזה לגדה, אך אלו התקבלו בבוז ובזעם: "בזבוז זמן". מנגד, במדינות המפרץ קראו לתת הזדמנות ליוזמה, השלב הראשון ב"עסקת המאה" שיוצג בפסגת בחריין

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

פוליטיקאים ופרשנים בעולם הערבי קיבלו את התכנית הכללית של ארצות הברית למזרח התיכון בשילוב של בוז וזעם, בעוד שבמדינות המפרץ נשמעו קריאות לתת הזדמנות לחזון של הנשיא דונלד טראמפ. מסודאן ועד כווית, ממצרים ועד לבנון, פרשנים ואזרחים התייחסו להצעה של ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של טראמפ, במונחים דומים: "בזבוז זמן" ו"נולדה ללא רוח חיים".

התכנית כוללת הקמת קרן השקעות בינלאומית עבור הכלכלה הפלסטינית ומדינות ערב באזור, ובניית מסדרון שיחבר בין רצועת עזה והגדה המערבית. התכנית תוצג על ידי קושנר בפסגה האוזרית בבחריין השבוע, וכוללת 179 פרויקטים שונים. הפלסטינים מחרימים את הפסגה, וגם ישראל לא תשלח נציגים רשמיים.

שר האוצר הפלסטיני, שוקרי בשארה, אמר בכינוס של שרי האוצר הערבים בקהיר, כי הפלסטינים זקוקים לשלום, ולא לכינוס האמריקני בבחריין. "אנחנו צריכים שלום והתחיה הכלכלית שאחרי יבוא השלום היא (תכנית) לא ריאלית ואשליה", אמר. "דבר ראשון, תנו לנו את האדמה והחירות שלנו".

הכינוס נערך כדי לדון בגירעון הפלסטיני, שלפי הליגה הערבית הגיע ל-700 מיליון דולר. יו"ר הרשות אבו מאזן שב אתמול על סירובו לקבל את כספי המסים מישראל עד שלא יבוטל קיזוז כספי משפחות המחבלים. מדינות ערב צפויים להסכים להפעיל רשת ביטחון בגובה מאה מיליון דולר מדי חודש, שעליה הוסכם במפגשים קודמים.

ג'ארד קושנר בריאיון לרויטרס 22 ביוני 2019. רויטרס
תגובות צוננות ליוזמה. קושנר בריאיון עם רויטרס/רויטרס

בעוד שהחלק הפוליטי של תכנית השלום עדיין אפוף מסתורין, גורמים שתודרכו לגביו אמרו כי הוא זונח את פתרון שתי המדינות. קושנר אמר לרויטרס כי "עסקת המאה" יכולה להפוך ל"הזדמנות המאה" לפלסטינים.

התוכנית כולה מוערכת בכ-50 מיליארד דולרים, כשמחצית מהסכום יושקע בכלכלה הפלסטינית בעשור הקרוב והיתר בכלכלות מצרים, ירדן ולבנון. חמישה מיליארד דולרים יושקעו בהקמת המסדרון שיחבר בין רצועת עזה לגדה המערבית. פרויקטים נוספים יתבצעו בחצי האי סיני. לצד זאת, העסקה גם מציעה כמעט מיליארד דולר עבור הקמת סקטור תיירות פלסטיני. אולם התכנית הכלכלית תתממש רק אם הצדדים יצליחו להגיע לפתרון פוליטי לסכסוך במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully