וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין השיב לשאלות מהצופים בבית, וקיבל מבול של תלונות: "מתי אתה עוזב?"

20.6.2019 / 20:53

האירוע השנתי שבו נשיא רוסיה עונה לקהל, עסק בעיקר בנושאי הפנים לאור המצב הכלכלי והחברתי הקשה. "מתי החיים ישתפרו?", נשאל פוטין, שהבטיח עתיד ורוד יותר. לפי המרכז שאירח את התכנית, סוכלה במהלכה מתקפת סייבר

צילום: רויטרס, לע"מ

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ספג היום (חמישי) מבול של תלונות על התדרדרות תנאי החיים במדינה, במהלך מרתון של שיחות עם הקהל. פוטין הבטיח להגדיל את המשכורות והפנסיות וכן את תכניות הרווחה. יותר ממיליון וחצי איש שלחו את השאלות שלהם דרך הטלפון, שיחות וידאו או מיילים.

עבור התושבים ברחבי רוסיה, המופע השנתי המתוכנן היטב של הנשיא מאפשר להם הזדמנות נדירה להביע את התרעומת שלהם. הם התלוננו על השכר הנמוך, על הכבישים המשובשים, בתי החולים הצפופים ובעיות חברתיות אחרות. במקביל, המגישים אמרו כי במהלך התכנית, המרכז היה נתון למתקפת סייבר זרה, שלדבריהם נהדפה בהצלחה. בין המסרונים שהופיעו בטעות היה אחד שבו נכתב: "מתי אתה הולך לעזוב?".

במהלך התכנית, הודה פוטין שהנזק הכלכלי של מוסקבה מאז 2014 הוא כ-50 מיליארד דולר, אבל טען כי מדינות האיחוד האירופי סובלות מנזק גדול יותר בשל המגבלות הללו. פוטין ציין כי רוסיה נפגעה מהירידה במחירי האנרגיה ומהסנקציות הבינלאומיות, אבל הוא הוסיף כי הכלכלה השתפרה.

עיתונאיים צופים בנשיא רוסיה, ולדימר פוטין דרך מסכי הטלוויזיה במהלך ראיון טלוויזיוני 20 ביוני 2019. AP
ארבע שעות של שאלות ותשובות. פוטין, היום/AP

נשיא רוסיה אמר כי הסנקציות עליה עודדו את ארצו לייצר מוצרים תעשייתיים ולפתח את מגזר החקלאות שלה. פוטין אמר כי היצוא החקלאי של רוסיה היה גבוה יותר מ-25 מיליארד דולר, וטען כי הוא ימשיך לצמוח.

פוטין טען כי הסנקציות המערביות הן ניסיון לעכב את הצמיחה בכוחה של רוסיה, והוסיף כי מגבלות הסחר שהטילה ארצות הברית על סין נעשו מתוך מטרה זהה. הוא גינה את העיצומים על ענקית התקשורת הסינית וואווי, ותיאר זאת כמהלך אמריקני "לעצור את התפתחותה של סין כמעצמה עולמית". "דבר דומה קורה ביחס לרוסיה", אמר הנשיא. "אם אנחנו רוצים לזכות במקום מתחת לשמש, עלינו להתחזק, במיוחד בתחום הכלכלי".

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין במהלך ראיון טלוויזיוני 20 ביוני 2019. AP
נמצא בשלטון מאז 1999. פוטין, היום/AP

פוטין בן ה-66 מנהיג את רוסיה בתור נשיא או ראש ממשלה מאז 1999. הוא נבחר ברוב מוחץ לכהונה נוספת בשנה שעברה, אך מאז צנחו אחוזי התמיכה בו בשל רפורמות לא פופולריות בתחום הפנסיות. אחד המתקשרים, המתגורר באזור סמרה, התלונן על הקשיים שבגידול משפחה עם משכורת של עשרת אלפים רובל (158.7 דולר) בלבד. "מתי החיים ישתפרו?", שאל.

הנשיא הודה כי ההכנסה הריאלית ירדה בשנים האחרונות, אולם השיב: "הירידה הגדולה ביותר הייתה ב-2016, אבל המשכורות עכשיו מתחילות להתאושש". הוא האשים את התנודתיות בשווקי האנרגיה ואמר כי תכנית השקעות ציבורית גדולה, המכונה "המיזמים הלאומיים", תשפר את תנאי החיים. "התוצאות יורגשו השנה או בשנה הבאה", הבטיח.

להגנתו, אמר פוטין כי הבעיות של האזרחים כיום אינן דומות לאלו שהיו בשנות ה-90, לפני עלייתו לשלטון כעשור אחרי קריסת ברית המועצות. "זה לא דומה לשנות ה-90 כשהמשכורות לא שולמו במשך חצי שנה", טען פוטין, שירש כלכלה קרוסת מהנשיא הראשון של רוסיה הפוסט-קומוניסטית, בוריס ילצין. "אין לנו את האיפלציה ההיא, שהייתה גבוהה מ-30%, אין לנו חובות עד לתקרה, אנחנו לא תלויים בקרן המטבע הבינלאומית. להיפך, רזרבות הזהב והמטבע הזר שלנו גדלות, הן חצו את ה-500 מיליארד דולר והן ממשיכות לעלות".

שאלה אחרת הביעה תהיות לגבי הופעתו השנתית בטלוויזיה לאור העובדה שדבר לא השתפר, ומתקשר אחר התלונן שפוטין נמצא בשלטון יותר זמן מאשר המנהיג הסובייטי לאוניד ברזנייב, אך למרות זאת אזרחי המדינה עדיין חיים בעוני. הטון החריף משקף לפי הסוקרים את התסכול העמוק מהעתיד הכלכלי.

לא משתעמם

כשנשאל אם הוא משתעמם להיות נשיא, השיב פוטין בשלילה. לדבריו, זאת הסיבה שבגללה הוא התמודד על כהונה נוספת, רביעית במספר. נשיא רוסיה, שתום הקדנציה הנוכחית שלו הוא ב-2024, אינו מתמודד עם איום פוליטי ממשי, אך הסימנים לחוסר שביעות הרצון משלטונו הולכים וגדלים. לפי החוקה, אסור עליו להתמודד לכהונה נוספת, ולא ברור מי ירש אותו או אם הוא עשוי לנסות ולשנות את החוקה.

בתקופה האחרונה נאלץ הקרמלין לעשות ויתורים לא אופיינים, כפי שקרה בעקבות מעצר השווא של העיתונאי החוקר איוואן גולונוב מוקדם יותר החודש. מחאה חריגה, כולל בכלי התקשורת הרשמיים, הובילה לשחרורו.

בעדות נוספת ללחץ בממשל, הציגה בחודש שעבר חברת הסקרים הממשלתית שיטה חדשה אחרי ביקורת של הקרמלין על הנתונים שהציגה. אלו הראו כי מידת אמון הציבור בפוטין ירדה ל-31.7%, שפל של 13 שנים. לפי השיטה החדשה, אמון הציבור בנשיא זינק ל-72.3%, לפני שירד מעט החודש ל-71.7%.

האג'נדה של פוטין עסקה בעיקר בביות פנים, אך הוא גם אמר כי שהוא מוכן לנהל שיחות עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הזהיר מפני מתקפה אמריקנית נגד איראן ודחה את הטענות על אחריותה של רוסיה להפלת המטוס המלזי במזרח אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully