וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 שנה למרדף אחרי או. ג'יי. סימפסון

18.6.2019 / 14:44

תעשו חיפוש בגוגל שכותרתו היא מרדף ברונקו. תקבלו יותר מארבעה מיליון תוצאות. לפני 25 שנה התקיים אחד האירועים המכוננים וההזויים של ארצות הברית בשנות ה-90. מרדף, או שמא סוג של מרדף - בשידור חי אחרי טנדר הברונקו הלבן שבו נמלט כוכב הפוטבול - והקולנוע לשעבר או.ג'יי.סימפסון. גיבור אמריקני, שחקן פוטבול נפלא ששיחק בקומדיות לאחר שנחשד ברצח אשתו לשעבר ובן זוגה.

השניים נרצחו כמה ימים קודם לכן, בביתה של ניקול, גרושתו של סימפסון. שוטרים הגיעו לאחוזתו של סימפסון לבשר לו על רצח גרושתו, נכנסו ללא צו חיפוש, דבר שישנה את המשך התנהלות הדברים - אחרי שמצאו דם מרוח על מכונית הברונקו הלבנה של סימפסון וטענו שחששו לחייו.

במסדרון מצאו כפפה עם דם התואם את ה-DNA בזירת הפשע. באותה עת הוא התארח אצל חבר - רוברט קרדשיאן, כן, האבא של, ולימים אחד מעורכי דינו של סימפסון, עם קוקרן, דרשוביץ ואחרים. כששב ולאחר שנבדקה הכפפה שנמצאה באו לעצור אותו. הוא נמלט בנהיגה איטית בברונקו לאט כשעשרות ניידות משטרה מאחוריו, מסוקי חדשות מרחפים מלמעלה והכל משודר בשידור חי ברחבי ארצות הברית. כמובן - הכל קרה בלוס אנג'לס, מה שהוסיף נופך הוליוודי לאירועים.

שחקן הפוטבול לשעבר או ג'יי סימפסון. AP
סימפסון/AP

זה היה אירוע בשידור חי. לא רצח קנדי או נחיתה על הירח - אבל אולי דווקא האירוע הזניח הזה - שאין אמריקני בן התקופה שאינו זוכר - הוא שהראה את הכיוון שאליו תגיע הטלוויזיה - והתרבות כולה: שילוב של ריאליטי וסלבריטאים. 25 שנה אחרי והדברים ברורים עוד יותר.

המשפט החל שנה אחר כך. הייתי אז בארצות הברית, ובמשך חודשים מהדורות החדשות עסקו בשני נושאים בלבד - משפט או ג'י סימפסון והפיגוע באוקלהומה סיטי.

המשפט כבר לא עסק רק בסלבריטאות. הוא עסק - והוכיח - עד כמה יחסי שחורים ולבנים בארצות הברית מפולגים ומקוטבים. במשפט - שנערך בפני חבר מושבעים שרובו המוחלט אפריקנים אמריקנים התברר שהבלש בזירת הפשע גזען מוחלט, ומשטרת לוס אנג'לס נגועה בגזענות - והמרדף התקיים שנתיים בלבד אחרי מהומות לוס אנג'לס - מהומות שבהן נהרגו 63 בני אדם כשהזעם השחור התפוצץ, לאחר זיכויים של שוטרים לבנים שהיכו את רודני קינג, גבר שחור תוך קריאות גזעניות. הכרעת הדין שודרה בשידור ישיר - מחצית מתושבי ארצות הברית צפו בה. סימפסון זוכה. ארצות הברית השחורה הריעה - ארצות הברית הלבנה הוכתה בהלם. לימים הוא נתבע בתביעה אזרחית בידי קרובי הנרצחים - ונמצא אשם.

היום אנו מקבלים דרך המסך - אולי לא של הטלוויזיה, אלא של רשתות חברתיות בסלולרי - לא רק מרדפים, הילוך איטי או לא. אנו מקבלים רציחות בשידור חי, פעולות טרור, מה לא. מרדף הברונקו היה עוד צעד בהפיכת החדשות לריאליטי, משפט סימפסון עוד צעד ביחסים הסבוכים והכואבים בין לבנים ושחורים בארצות הברית. וכמובן, עוד צעד לרייטינג, לסלבריטאות, לקריירה של עורכי הדין שזיכו אותו, לתרבות הריאליטי שכולנו חיים בה. לטוב - ולרע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully