וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוריס ג'ונסון וכל היתר: המרוץ להנהגת בריטניה נפתח רשמית

13.6.2019 / 17:22

ששר החוץ לשעבר ניצח בסיבוב הראשון בפריימריז של המפלגה השמרנית בפער ניכר. בשבוע הבא יוכרע מי יהיו שני המועמדים האחרונים שייבחרו בסוף החודש הבא לרשת את מיי. "הדרך עוד ארוכה", אמר ג'ונסון, שמבטיח לעזוב את האיחוד ב-31 באוקטובר, עם או בלי הסכם

צילום: רויטרס, עריכה: רן רזניק

המרוץ להחלפת ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי התחיל היום (חמישי) רשמית, כשמעשרת המועמדים לרשת אותה נפלטו שלושה. שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון, המועמד המוביל, קיבל את רוב הקולות של חבריו לפרלמנט בפער ניכר מיריביו.

ג'ונסון, שהנהיג את מחנה העזיבה מהאיחוד האירופי במשאל העם ב-2016, קיבל את קולותיהם של 114 מחוקקים בהצבעה באחד החדרים בפרלמנט. בסך הכול, 313 חברי פרלמנט הצביעו. מי שהודח בסיבוב הראשון, שבו היה צורך ב-16 קולות לפחות, היו אנדראה לידסאם, יו"ר הסיעה לשעבר, מארק הרפר ואסתר מקוויי.

הסיבוב השני יתקיים ביום שלישי הבא, עם הצבעות נוספות ברביעי ובחמישי עד שיישארו שני מועמדים. לאחר מכן, מתפקדי המפלגה יידרשו להכריע מי מביניהם יהיה המנהיג הבא ואגב כך ראש ממשלת בריטניה הבא. ההצבעה תתקיים בדואר והתוצאות יתפרסמו עד לסוף החודש הבא. סוכנויות ההימורים מעניקות לג'ונסון 70% סיכוי לניצחון.

חבר הפרלמנט הבריטי, בוריס ג'ונסון יוצא מביתו בלונדון 13 ביוני 2019. רויטרס
ההצבעה המכרעת תהיה בדואר. ג'ונסון יוצא מביתו, היום/רויטרס

"אני מאושר מהזכיה בסיבוב הראשון, אבל יש לנו עוד דרך ארוכה", כתב ג'ונסון בטוויטר לאחר פרסום התוצאות שהראו כי הוא המועמד המוביל. "אני מאושר מהזכיה בסיבוב הראשון, אבל יש לנו עוד דרך ארוכה", כתב ג'ונסון בטוויטר לאחר פרסום התוצאות שהראו כי הוא המועמד המוביל. יריבו הקרוב ביותר היה שר החוץ הנוכחי ג'רמי האנט, עם 43 קולות.

כמה מהמועמדים מיהרו לתקוף את ג'ונסון. האנט, שהחליף את ג'ונסון בתפקיד אחרי שזה התפטר בשל מדיניות הברקזיט של מיי, מנסה לאחד את האגפים התומכים בפרישה מהאיחוד ואלו המתנגדים לו. הוא הזהיר את חברי המפלגה כי "מעטות הפעמים שכל כך הרבה היה מוטל על הכף" עבור בריטניה. "בעת הרצינית הזו יש צורך במנהיג רציני", כתב.

שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון, 12 ביוני 2019. רויטרס
הכי קרוב לג'ונסון. האנט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון, אתמול/רויטרס

כל מי שלא יהיה ראש הממשלה הבא, יקבל לפתחו את תפוח האדמה הלוהט ששמו ברקזיט, כשרבים מהם מוכנים לעזוב את האיחוד ב-31 באוקטובר ללא הסכם, על אף שהפרלמנט הבהיר כי הוא ינסה לסכל תרחיש כזה לנוכח החשש מהפגיעה הכלכלית הקשה. המפלגה השמרנית ספגה מפלה כואבת בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר, והיא לא צפויה להחזיק ברוב המושבים אם יתקיימו בחירות מוקדמות.

ג'ונסון, בן 54, פתח אתמול רשמית את הקמפיין שלו והבטיח שבריטניה תעזוב את האיחוד ב-31 באוקטובר, כשהזהיר שדחייה נוספת של הברקזיט משמעותה "תבוסה". הממלכה הייתה אמורה לצאת מהגוש האירופי עוד ב-31 במרץ, אך היא דחתה זאת אחרי שהפרלמנט סירב להעביר את ההסכם שגיבשה מיי עם בריסל. באיחוד הדגישו כי הם לא מוכנים לפתוח את ההסכם מחדש או לשנות את הסעיף הנוגע לגבול של אירלנד, חברת האיחוד, לבין צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה.

שר החוץ לשעבר, ששימש גם ראש עיריית לונדון, הבהיר אתמול בדבריו כי הוא לא מכוון לפרישה ללא הסכם. בעברו, כשהיה עוד עיתונאי, הוא השווה את יעדי האיחוד לאלו של היטלר או נפוליאון.

(עדכון ראשון: 13:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully