וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תסכול כלכלי ומעשי נקם: המורדים לשעבר בקולומביה שבים לאחוז בנשק

11.6.2019 / 14:20

דוח מודיעיני סודי חושף כי כשליש מחברי מחתרת FARC שהתפרקה אחרי הסכם השלום חזרו להילחם, לאור הקשיים הכלכליים והחברתיים שהם חווים. "סכנה שעלינו להכיל אותה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כשליש מחברי המחתרת המרקסיסטית לשעבר בקולומביה (FARC) חזרו לשדה הקרב מאז שנחתם הסכם השלום ב-2016 - כך עולה מדוח מודיעיני סודי של הצבא שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס. הדוח הפנימי מצביע על עלייה חדה במספר הלוחמים שהתחמשו מחדש, מה שמציב סכנה גוברת על ביטחונה של המדינה הדרום אמריקנית.

מספר הלוחמים המשתייכים לקבוצות סוררות של המחתרת מגיע לכ-2,300, זינוק חד בהשוואה לכ-300 שסירבו למסור את נשקם בעת החתימה על הסכם השלום השנוי במחלוקת. בזמנו, כ-13 אלף חברים ב-FARC, כולל 6,000 לוחמים, מסרו את כלי הנשק שלהם לצורך השמדתם וסיימו את חלקם בהתקוממות בת חמשת העשורים, שבה נהרגו יותר מ-260 אלף איש. עוד מיליונים נעקרו מבתיהם.

הדוח הצביע על פעילותן של 31 קבוצות סוררות של FARC באזורים שבהם מגדלים קוקה, הצמח המשמש לייצור קוקאין, וכורים זהב באופן בלתי-חוקי. קולומביה היא יצרנית הקוקאין הגדולה ביותר בעולם. אומדן מספר המורדים הנוכחי גדול ב-30% בהשוואה להערכה קודמת, שנעשה בדצמבר.

"אם אתה מסתכל על איפה מופיעים ארגוני הפשיעה החמושים, זה קשור לפשע - היכן שיש שיעור גבוה של סחר בסמים או כרייה בלתי-חוקית, או באזורי הגבול, במיוחד ליד ונצואלה", אמר לרויטרס בשבוע שעבר גנרל לואיס פרננדו, מפקד הצבא.

צבא קולומביה. רויטרס
מפקדי הצבא/רויטרס

FARC הפכה למפלגה אחרי הסכם השלום, ולטענתה לוחמים לשעבר שבו לאחוז בנשק בשל תסכולם מחוסר ההזדמנויות הכלכליות והזעם על הסטיגמות והאלימות נגדם. בנוסף לכך, הנשיא הנוכחי איוון דוקה רוצה לשנות את ההסכמים, שהביאו לקודמו חואן מנואל סנטוס פרס נובל לשלום, משום שלשיטתו הם מקלים מדי על המורדים.

ניסיון מתוקשר, שלא צלח עד כה, להסגיר את המפקד הבכיר לשעבר חסוס סנטריץ' לארצות הברית בגין סחר בסמים גרם לזעם בקרב מנהיגים אחרים במחתרת. לטענתם, דוקה רוצה לכלוא אותם בכל מחיר למרות ההסכמים בין הצדדים.

סרחיו גוזמן, מנהל של חברת יעוץ פוליטית בבוגוטה, אמר כי הניסיונות של הממשלה לשלב את המורדים לשעבר בחיים האזרחיים נתקעו בשל אלימות ואפליה כלפיהם, וכישלונם של כמה מיזמי תעסוקה שנוצרו עם החתימה על הסכם השלום. "זה לא עוזר למהלכי הממשלה לשלבם מחדש בחברה כשמיזמי התעסוקה לא מצליחים לצאת לדרך, כשחבריהם לנשק ממשיכים לסבול מדעות קדומות של מפלגת השלטון וכשמספר שיא של הרג של חברי FARC לשעבר לא נחקרים ועוברים ללא עונש", אמר.

זירת פיגוע, בוגוטה, קולומביה, 17 בינואר 2019. רויטרס
זירת פיגוע, בוגוטה, קולומביה, 17 בינואר 2019/רויטרס

הממשלה אומרת כי היא תומכת ב-186 מיזמים פרטים וקולקטיביים לרווחתם של 1,404 לוחמים לשעבר בהשקעה של יותר מארבעה מיליון דולר. חלק מאותם מיזמים פועלים באזורים שבהם ל-FARC הייתה בעבר נוכחות צבאית, אך במפלגה טוענים כי מותם של 139 מורדים לשעבר תרמו להתגברות החזרה של הלוחמים לשדה הקרב. בכיריה מאשימים באחריות מיליציות ימניות פרה-צבאיות.

המסמך הצבאי הראה כי גם מספר חברי ארגון המורדים המרקסיסטי, צבא השחרור הלאומי (ELN), עלה בכ-8% ל-2,400 חברים מאז סוף השנה שעברה. דוקה ביטל את שיחות השלום עם הארגון אחרי פיגוע קטלני בבירה בוגוטה בינואר השנה, שעליו קיבלו המורדים אחריות. בצבא אומרים כי 45% מלוחמי ה-ELN - בהם מפקדיו - מתחבאים בוונצואלה השכנה ומקבלים הגנה ממשטרו של הנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו.

משטרו של מדורו, שעומד בפני התנגדות פוליטית גוברת, הודה במרוצת השנים כי לוחמי ה-ELN נכנסים לשטחה של ונצואלה, אך הכחיש כי הוא תומך בהם. ה-ELN רואה במדינות בוונצואלה הגובלות בקולומביה כמפלט אסטרטגי", אמר מפקד צבא קולומביה. הוא הוסיף כי התרחבות השורות ב-ELN וב-FARC היא "סכנה שעלינו להכיל אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully