וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר עסקת הטילים עם רוסיה: ארה"ב השביתה את טייסי ה-F-35 הטורקים

11.6.2019 / 11:07

וושינגטון מגבירה את הלחץ על אנקרה, המסרבת לבטל את רכישת ה-S-400 ממוסקבה ומסתכנת בסילוק מפרויקט המטוסים החמקנים. הטייסים המוצבים בבסיס באריזונה כבר לא מתאמנים ושעון החול הולך ואוזל

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית עצרה את אימון הטייסים הטורקים על מטוסי ה- F-35מהר יותר מהצפוי - כך אמרו הלילה (שלישי) גורמים אמריקניים רשמיים. זאת עם צמצום מעורבותה של אנקרה בתכנית לפיתוח החמקנים המתקדמים בשל תכניתה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400. וושינגטון סבורה כי מערכות ההגנה האווירית המתקדמות S-400 יסכנו את המטוסים החמקנים מתוצרת לוקהיד מרטין האמריקנית, שכבר נרכשו על ידי טורקיה. ממשל טראמפ הבהיר בכמה הזדמנויות כי טורקיה לא תוכל להינות משני העולמות

עצירת האימונים לטייסים הטורקים, המוצבים בבסיס חיל האוויר לוק באריזונה, שדווחה לראשונה ברויטרס, הגיעה ימים אחרי ששר ההגנה בפועל פטריק שנהאן אמר למקבילו הטורקי כי הטייסים הטורקים שכבר נמצאים בארצות הברית יוכלו להישאר בה עד 31 ביולי, אלא אם אנקרה תבטל את העסקה. משך הזמן הזה היה מאפשר לנשיא רג'פ טייפ ארדואן לחשב מחדש אם רכישת הטילים הרוסיים כדאית עבורו וזמן נוסף להכשרת הטייסים.

"המשרד מודע לכך שהטייסים הטורקים בבסיס לוק לא טסים", אמר לרויטרס ליוטנט קולונל מייק אנדרוס, דובר מטעם הפנטגון. "ללא שינו במדינות של טורקיה, נמשיך לעבוד מקרוב עם בעלת בריתנו על צמצום השתתפותה בתכנית ה- F-35. ביום חמישי כבר דווח ברויטרס כי ארצות הברית החליטה לעצור את קבלתם של טייסים טורקים נוספים, בסימן ברור לכך שהמחלוקת עומדת לקראת נקודת שבירה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם טייס F-35 בבסיס חיל האוויר לוק, אריזונה, 19 באוקטובר 2018. AP
טראמפ משוחח עם טייס F-35 בבסיס לוק, אריזונה, אוקטובר/AP

אחד הגורמים האמריקניים, שדיבר בעילום שם, אמר כי מפקד בבסיס החליט בשבוע שעבר לעצור את הכשרת הטייסים וצוות התחזוקה הטורקיים בשל בעיות בטיחות. הוא ציין כי נמשכת הכשרה חלקית של אנשי תחזוקה טורקים בבסיס אגלין בפלורידה.

מומחים אומרים כי אם אכן תסולק טורקיה מהתכנית, יהיה זה אחד המשברים הגודלים בהיסטוריה של שתי בעלות הברית. על היחסים מעיבים גם אינטרסים סותרים בסוריה, הסנקציות על איראן ומעצרם של אנשי קונסוליה אמריקנים בטורקיה.

עד כה לא הראו בטורקיה סימנים לנסיגה מהעסקה. ארדואן אמר בשבוע שעבר כי מדובר בעסקה סגורה, ובחודש שעבר אמר שר ההגנה שלו כי אנשי צבא טורקים כבר עוברים הכשרה ברוסיה על הפעלת ה-S-400 וכי ייתכן שאנשי צבא רוסים יגיעו לטורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully