וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הודח, האוליגרך עלה: מולדובה במשבר פוליטי חריף

10.6.2019 / 10:59

בית משפט השעה זמנית את סמכויותיו של איגור דודון הפרו-רוסי, אחרי שזה לא פיזר את הפרלמנט בתום המועד שניתן להרכבת ממשלה. במקומו מונה זמנית שותף של איש עסקים החשוד בפלילים ברוסיה, שהכריז על בחירות בזק. אירופה, ארה"ב ורוסיה קראו לאיפוק

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בית משפט במולדובה השעה אתמול (ראשון) זמנית את סמכויותיו של הנשיא איגור דודון כדי לאפשר בחירות בזק בהחלטה שמעמיקה את העימות בין הכוחות הפוליטיים השונים שלא הצליחו להקים ממשלה חדשה כבר כמה חודשים. מחליפו של דודון הפרו-רוסי, ראש הממשלה לשעבר פאבל פיליפ, הכריז מיד על בחירות חדשות בספטמבר, כשאלפים מתומכיו גדשו את הבירה קישינב. פיליפ אמר כי דודון נכשל במילוי מחויבויותיו ואמר כי סירובו לפזר את הפרלמנט הוא "ניסיון הפיכה".

המשבר מאיים לערער עוד יותר את היציבות באחת המדינות הקטנות והעניות ביותר באירופה. רבים מקרב אזרחיה, 3.5 מיליון במספר, היגרו בשנים האחרונות לרוסיה או למדינות אירופיות עשירות יותר. ביום שבת הודיעה המפלגה הסוציאליסטית של מולדובה, שלה קשרים לרוסיה, על הקמת קואליציה עם הגוש הפרו-אירופי ACUM.

הברית הלא צפויה הזו נועדה למנוע ממפלגתו של האוליגרך ולדימיר פלחטוניק לעלות לשלטון. המפלגה הדמוקרטית, בהנהגתו, אמרה כי הממשל החדש ניסה לגנוב את השלטון מטעמה של רוסיה. היא מתחה ביקורת על סירובו של דודון לפזר את הפרלמנט גם אחרי שהמפלגות לא עמדו בתאריך היעד להקמת ממשלה חדשה, שהיה ביום שישי.

הפגנות תמיכה במפלגה הדמוקרטית של מולדובה בבירה קישינב, 9 ביוני 2019. רויטרס
מתנגדי הנשיא דודון מפגינים בבירה קישינב, אתמול/רויטרס

דודון, שאותו כינו מתנגדיו "בוגד", אמר כי בית המשפט נגוע בשיקולים פוליטיים והאשים את יריביו בניסיון לתפוס את השלטון. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב. "אזרחי מולדובה, שלהם יש דעות שונות, יכולים להתאחד למען מטרה משותפת - שחרור הרפובליקה של מולדובה מהמשטר הפושע והדיקטטורי", אמר הנשיא המודח. "אין לנו ברירה אלא לפנות לקהילה הבינלאומית כדי שתתווך בתהליך העברת השלטון בדרכי שלום ו/או לקרוא לאזרחי מולדובה לצאת להפגנות שלוות חסרות תקדים".

לאור סימני התסיסה שעלו ביום שבת, האיחוד האירופי דחק בצדדים לשמור על "רוגע ואיפוק" ולשמור על שלטון החוק והדמוקרטיה. רוסיה, מצדה, קראה להימנע מערעור היציבות במדינה. דוברת מחלקת המדינה מורגן אורטגוס אמרה כי וושינגטון "קוראת לכל המפלגות במולדובה להפגין איפוק ולהסכים על דרך קדימה דרך דיאלוג פוליטי". לדבריה, יש לכבד את תוצאות הבחירות האחרונות לפרלמנט, שנערכו ב-24 בפברואר, "ללא הפרעה".

נשיא מולדובה המודח איגור דודון, 9 ביוני 2019. רויטרס
מקורב לרוסיה. הנשיא המודח דודון, אתמול/רויטרס

מנהיגת ACUM, מיה סנדו, מונתה לראשת הממשלה ביום שבת, אך בית המשפט ביטל את המינוי שלה ואת של מועמד המפלגה הסוציאליסטית לתפקיד יו"ר הפרלמנט. היא אמרה כי תומכיו של פלחוטניק מנסים להגן עליו דרך שימוש ברשויות אכיפת החוק. "הם לא רוצים להבטיח העברת שלטון חלקה", אמרה שרת החינוך לשעבר. "ההוראות שניתנות עכשיו על ידי פלחוטניק הן לא חוקיות".

מפת מולדובה. אתר רשמי
מפת מולדובה/אתר רשמי

לטענת המפלגה הדמוקרטית, הנשיא דודון הציע להם להקים ממשלה על בסיס תנאים שנקבעו על ידי מוסקבה. אלו כוללים את יישום התכנית שעומדת בעינה זה זמן רב להפוך את מולדובה לפדרציה, עם מעמד מיוחד למחוז הבדלני טרנסניסטריה, הרוצה להתמזג עם רוסיה. המתנגדים חוששים כי רוסיה תקבל באמצעות תכנית זו את השליטה על ענייני המדינה.

דודון, מנגד, אמר כי הרעיון הועלה על ידי פלחוטניק, שלדבריו הציע אותו למוסקבה בתמורה לסגירת תיקים פליליים ברוסיה נגדו. גם ברוסיה אמרו כי זו הייתה יוזמה של איש העסקים.

מולדובה סובלת מחוסר יציבות פוליטית מאז שפרץ הסקנדל שכונה "גניבת המאה" ב-2014, שבו נגנבו כמיליארד דולר - שמינית מהתוצרת הכלכלית של המדינה - משלושה בנקים. הרפובליקה הסובייטית לשעבר הקטנה שוכנת בין אוקראינה לבין רומניה, החברה באיחוד האירופי, והיא חצויה פוליטית. חלק מהאזרחים רוצים יחסים קרובים יותר עם האיחוד או אפילו איחוד עם רומניה, בעוד שאחרים מעדיפים קשרים קרובים יותר לרוסיה.

האיחוד גיבש הסכם להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי והפוליטי עם מולדובה ב-2014, והעביר לה סיוע כלכלי, אך תסכולו ממנה גובר בשל הקצב האטי של קידום הרפורמות.

הנשיא הזמני של מולדובה, פאבל פיליפ, (מימין), ומנהיג המפלגה הדמוקרטית, ולדימיר פלחוטניוק, בעצרת בבירה קישינב, 9 ביוני 2019. רויטרס
הנשיא הזמני פיליפ,/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully