וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הירידה במספר היצרנים: העלייה בצריכת החלב בישראל נמשכת

6.6.2019 / 15:18

מניתוח של משרד החקלאות עולה כי מספר יצרני החלב ירד משמעותית בכ-24%, אך התנובה עדיין מהגבוהות בעולם עם 33 ליטר בממוצע ליום. לקראת חג השבועות, אומרים בהתאחדות מגדלי הבקר כי "הענף מוביל עולמי באיכות ובכמות החלב"

צילום: שלומי גבאי

חג השבועות בפתח ובישראל כמו בכל העולם היהודי, יחגגו גם השנה עם עוגת גבינה, פשטידה או אולי לזניה. בבסיס כל המאכלים האלה ישנם חלב ומוצריו, ולרפתנים הישראלים יש במה להתגאות: מניתוח החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה והאגף לגורמי ייצור במשרד החקלאות עולה כי תנובת החלב לפרה בישראל ממשיכה להיות מהגבוהות בעולם כשתנובה הממוצעת עומדת על 33 ליטר ליום.

על פי נתוני משרד החקלאות, בשנת 2018 התנובה הממוצעת לפרה עמדה על כ-11,660 ליטר, כ-33 ליטר ליום. בנוסף לכך, מספר היצרנים בארץ עמד בסוף 2018 על 750, לעומת 991 בסוף שנת 2008, ולעומת 1,400 יצרנים בשנת 1999, ירידה של 24% בהשוואה לשנת 2008, וירידה של 46% ביחס לשנת 1999. אולם, אלו לא הפחיתו מהצריכה המקומית, ההפך הוא הנכון. הרפתות הפכו יעילות בהרבה - משנת 2008 ועד היום, הייצור הממוצע לרפת עלה ב-61%, כלומר, מ-1,285 אלפי ליטרים ל-2,065 אלפי ליטרים.

פרות ברפת, בניר עציון 4 ביוני 2019. שלומי גבאי
תנובת החלב לפרה בישראל מהגבוהות בעולם. פרות ברפת ניר עציון/שלומי גבאי

"הענף הוא מוביל עולמי באיכות ובכמות החלב", אומר לוואלה! NEWS אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל. "חג השבועות הינו חג החלב, ימים מיוחדים בו הענף כולו זוכה לחשיפה ולתשומת לב מהסיבות הנכונות. הוא מעניק רשת בטחון תזונתי מצד אחד ומרכיב בטחון לאומי באמצעות החזקת אדמות הלאום ובעיקר בפרנסה ליישובים צמודי הגבול ובפריפריה מהצד השני".

הישראלים משיבים לתוצרת החלב "אהבה" כפי שמעידים נתוני הצריכה שלהם. מנתוני משרד החקלאות עולה שהצריכה הישראלית התאפיינה ב-2018 בעלייה של 1.14% בביקוש לחלב ולמוצריו. העלייה מחושבת לפי שווי ערך חלב נוזלי מייצור מקומי, ועמדה בשנת 2018 על כ-177 ליטר חלב לנפש בשנה, כחצי ליטר ביום לאדם. הצריכה לנפש של מוצרי חלב נחלקת בישראל לחלב שתייה ומשקאות כ-52 ליטר, מוצרי חלב נוזליים ומעדנים הנאמדים בכ-22 ליטר, גבינות לבנות- כ-12 ק"ג וכ-4 ק"ג של גבינות קשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פרות ברפת, בניר עציון 4 ביוני 2019. שלומי גבאי
מספר היצרנים ירד ב-24%, אך הייצור המומצע עלה ב-61%. רפת בניר עציון/שלומי גבאי
אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל, ברפת בניא עציון. 04 ביוני 2019. יעל שביט, אתר רשמי
"הענף הוא מוביל עולמי באיכות ובכמות החלב". אביתר דותן, מנכ"ל מגדלי הבקר בישראל/אתר רשמי, יעל שביט

עוד מוסיפים במשרד החקלאות כי בשנים האחרונות ענף החלב בישראל עובר שינויים רבים שחלקם קשורים לתהליכים המתרחשים בארץ, וחלקם קשורים לשינויים גלובליים בענף החלב, כגון: שינוי במחירי מספוא מיובא ומקומי ובמחירי אבקות החלב, או שינויים בשערי החליפין ושינויים אקלימיים, המובילים להתחממות גלובלית הפוגעת בתפוקת החלב. הפרה זקוקה לטמפרטורה של כ-37 מעלות, ההתחממות דורשת מאמצים והשקעות לצינון וקירור הרפת והפרה לשמירה על תפוקת החלב.

נחמיה רסל, רפתן ב"ניר בכרמל", שותפות של המושב השיתופי הדתי ניר עציון וקיבוץ עין כרמל, יישובים במועצה האיזורית חוף הכרמל. רסל גאה מאוד בתפוקת 650 הפרות שלהם, שכל אחת מייצרת כ-40 ליטרים ביום, יותר מהממוצע הישראלי. הוא מספר כי הסוד הוא "ממשק הטיפול בפרות" ומוסיף: "שטח מחייה רחב ידיים וגדול לכל פרה, כל יום הופכים את הזבל שלא יהיה רטוב, שמים המון שקתות של מים למקרה שהיא צמאה, גם בדרך לחליבה היא לא צריכה להתאמץ כדי לשתות".

נחמיה רלס ברפת בניר עציון 4 ביוני 2019. שלומי גבאי
"הסוד? שטח מחייה רחב ידיים וגדול לכל פרה". נחמיה רסל, רפתן בניר בכרמל/שלומי גבאי

רסל מזכיר שאזור הרפת עבר שתי שריפות גדולות ומדבר על מה שהתרחש: "לשמחתנו לא היינו צריכים לפנות של הפרות עם העגלים שלהן שזה עדר של כ-1,200 ראש. תכננו שאם השריפה תגיע לסככות נפתח את השערים אבל זה נמנע ברגע האחרון והן כנראה אוהבות אותנו ואת התנאים אצלנו, אפילו לא ירדו בתפוקה.

את כל תפוקת החלב, מעבירים רסל וחבריו בניר בכרמל לחברת תנובה, על העבודה והאנשים מספר כי "אנחנו מעסיקים רק ישראלים, יהודים וערבים בעיקר מיישובי הסביבה, עין חוד, פרדיס וג'סר א-זרקא. המסורת אצלנו היא בכל יום חמישי שיעור פתוח ברפת עם הרב רונן לוביץ', רב ניר עציון, באים מכל האיזור לשמוע אותו וגם הפרות מקשיבות".

(עדכון ראשון 5.6, 21:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully