וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמאל בגרמניה במשבר: מנהיגת הסוציאל-דמוקרטים התפטרה בשל שפל בסקרים

2.6.2019 / 23:50

אנדריאה נאלס תסיים את תפקידיה במפלגה החברה בקואליציה, אחרי שזו ספגה מפלה בבחירות לפרלמנט האירופי וצנחה באהדת הציבור. סגנה אמר כי לא יהיו עוד שיתופי פעולה עם השמרנים בממשלה. "לא טוב לדמוקרטיה בגרמניה"

רויטרס

מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה, אנדריאה נאלס, הודיעה היום (ראשון) על התפטרותה בעקבות שפל היסטורי בתמיכת מפלגת השמאל-מרכז. סקר שפורסם אתמול הראה כי המפלגה הוותיקה הייתה מקבלת 12% בלבד אילו התקיימו היום בחירות כלליות, בעוד שמפלגת הירוקים טיפסה אל המקום הראשון עם 27%, קצת לפני הגוש השמרני.

"משיחות בתוך הסיעה והמפלגה עולה כי אין לי יותר את התמיכה הנדרשת למלא את חובותיי", אמרה בהצהרה שנמסרה היום על ידי מפלגתה. מחר היא תתפטר מהנהגת הסוציאל-דמוקרטים וביום שלישי גם מראשות הסיעה בפרלמנט. נאלס עמדה בפני הצבעת אי-אמון בשל החלטתה להישאר בקואליציה עם המפלגה השמרנית של הקנצלרית אנגלה מרקל, בניגוד לעמדת האגף השמאלי במפלגה.

"הקואליציה הגדולה" צפויה אמנם לשלוט עד לשנת 2021, אך התפטרותה של יו"ר המפלגה נאלס עלולה לגרום ליציאתה המוקדמת של המפלגה, מה שיאלץ את מרקל להקדים את הבחירות, להנהיג ממשלת מיעוט, או לחפש ברית עם הירוקים ועם הליברלים החופשיים. עם זאת, מרקל, שזו כהונתה האחרונה, הבטיחה כי הממשלה תמשיך לתפקד ואמרה כי היא מכבדת את החלטתה של נאלס.

מנהיגת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD)  של גרמניה, אנדריאה נהלס במהלך מסע"ת בברלין, גרמניה 15 באוקטובר 2018. רויטרס
איבדה את התמיכה. אנדריאה נאלס/רויטרס

"הבחירות למנהיגות המפלגה צפויות להיות הצבעה על הקואליציה הגדולה", אמר הנריק אנדרליין, נשיא בית הספר הרטי לממשל בברלין. "מי שירוץ יצטרך לענות על השאלה המהותית האם להשתתף בממשלה. "אי אפשר לשלול שיהיו בחירות מוקדמות עוד השנה", הוסיף אנדרליין. "ממשלת מיעוט בסוף עידן מרקל עשויה להיות פתרון ביניים", אמר. המהומה בתוך המפלגה הסוציאל-דמוקרטית באה במקביל לאי הסדר ההנהגתי ממנה סובלת מפלגת האיחוד הדמוקרטי-נוצרי השמרני של מרקל.

מוקדם יותר היום אמר סגן הקנצלר, אולף שולץ מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, כי לא תהיה חבירה נוספת עם השמרנים של מרקל ל"קואליציה גדולה", כפי שמכונה ממשלת אחדות בגרמניה. זאת אחרי המפלגה בבחירות לפרלמנט האירופי בשבוע שעבר, שבה רשמה מפלגת הירוקים התחזקות משמעותית. "אני משוכנע שזה לא יהיה מוצדק מבחינתנו להיכנס לקואליציה גדולה חמישית במספר", אמר בריאיון לעיתון מקומי עוד לפני הודעת ההתפטרות של מנהיג מפלגתו. "זה לא יעשה טוב לדמוקרטיה הגרמנית".

מנהיג המפלגה הקודם מרטין שולץ אמר לעיתון וול אם סונטג כי הוא לא יתמודד מול נאלס בהצבעה ביום שלישי, אבל סירב לומר אם ינסה לרוץ מחדש להנהגת הסוציאל-דמוקרטים לאחר כהונתה. השמרנים של מרקל ניצחו בבחירות האירופיות בשבוע שעבר עם 28.9% מהקולות, ירידה של 7% בהשוואה לבחירות הקודמות חמש שנים קודם לכן. הירוקים עקפו את הסוציאל-דמוקרטים ועלו למקום השני עם 20.5%.

(עדכון ראשון: 12:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully