וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת שיכון ובינוי: תשתית ראייתית לשוחד נגד שרי אריסון

26.5.2019 / 16:42

בתום חקירה של להב 433 והרשות לניירות ערך גובשה תשתית ראייתית נגד חברת הבנייה ובכיריה, שעל פי החשד העבירו שוחד לעובדי ציבור בקניה במשך שמונה שנים במטרה לקדם פרוייקטים. המשטרה חקרה עשרות עדים, ותיק החקירה יועבר לפרקליטות לעיון והחלטה

שרי אריסון. ניר פקין
"לא יתקבל על הדעת שהיקף השוחד נעלם מעיני בעלי השליטה". אריסון/ניר פקין

המלצה לכתב אישום נגד שרי אריסון - כל הפרטים:

  • יאח"ה: גובשה תשתית ראייתית נגד אריסון ובכירים בחשד לשוחד והונאה
  • הפרשה עוסקת בחשד להעברת תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים בחו"ל
  • בכיר במשטרה: "בחברה הייתה תרבות של שוחד שנגעה במנהליה"
  • מניית החברה רשמה ירידות בשיעור של כ-2% במסחר בתל אביב

היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 ומחלקת חקירות של רשות ניירות ערך גיבשו תשתית ראייתית נגד חברת בינוי ושיכון בע"מ ובנותיה, ונגד שורה של בכירים בחברות בחשד לעבירות שוחד והונאה. בין בכירי החברה ביססה המשטרה תשתית ראייתית נגד שרי אריסון בגין מתן שוחד. עם פרסום המלצות המשטרה - מניית החברה רשמה ירידה בשווי 2.65% במסחר בבורסה בתל אביב.

הראיות נגד יתר הבכירים ביססו את החשד לעבירות מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשר לפשע, שיבוש מהלכי משפט, איסור הלבנת הון ועבירות דיווח מטעה במטרה להטעות. הפרשה, שזכתה לכינוי 1445 ביאח"ה שבפיקוד ניצב-משנה יואב תלם, עוסקת בחשד להעברת תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים במדינות אפריקה השונות, ובקניה בפרט, על ידי חברת שיכון ובינוי בע"מ ועלי ידי חברות בת שלה, אחת מהן רשומה בשוויץ. מלבד אריסון, בין הבכירים שבעניינם גובשו ההמלצות: נציגה של אריסון בדירקטוריון החברה, שני יושבי הראש של מועצת המנהלים לשעבר, המנכ"ל לשעבר עור קוטלר, וכן שני מנכ"לי החברה בשוויץ ורואה החשבון.

גורם בכיר במשטרה אמר כי "בחברת שיכון ובינוי הייתה תרבות שוחד שנגעה במנהלי החברה. לא יתקבל על הדעת שהיקף השוחד, היקף הרווח והמשכיות המעשים נעלמו מעיני מנהלי ובעלי השליטה". עוד אמר הגורם כי "הצלחנו להוכיח את השוחד בחברה, מי העובד שנתן את המעטפה ועד למי שזכה בקופון של השוחד".

להב 433. ראובן קסטרו
גובשה תשתית ראייתית. מטה להב 433/ראובן קסטרו

עיקרי החשדות נסובו ביחס לתקופה שבין השנים 2008-2016. על פי החשד, בתקופה זו העבירה חברת שיכון ובינוי באופן מאורגן תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים ביבשת אפריקה במטרה להגדיל את רווחיה של החברה - שוחד שהוסתר, על פי החשד, על ידי ניפוח חשבוניות, דמי יעוץ ובדרכים נוספת. על פי החשד, הרווח שהביא השוחד היה בהיקף של חצי מליארד שקלים.

החקירה הגלויה החלה לפני כשלושה חודשים ומעת עוכבו לחקירה עובדיה הבכירים של שיכון ובינוי בעבר ובהווה, ובמקביל בוצעו חיפושים במספר זירות, נתפסו מסמכים רבים וחומרי מחשב. במהלך החקירה בוצעו מאות פעולות חקירה בארץ ובעולם. נחקרו כ-50 חשודים ונגבו עדויותיהם של 34 עדים. במקביל למעבר לחקירה גלויה, בוצעו שני חיקורי דין בשיתוף היחידה למלחמה בשחיתות בקניה , ובוצעו חיפושים ומעצרים בניירובי במהלכם נחקרו 19 עובדי ציבור קנייתים.

על פי הראיות שנאספו, בקניה לבדה, בה התמקדה החקירה, הועברו בתקופה הרלוונטית תשלומי שוחד בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים שהצמיחו עבודות והטבות הנמדדות במאות מיליוני שקלים סך התפיסות הכלכליות שבוצעו במסגרת החקירה על שלביה השונים עומדים על סך של כ-420 מיליון שקל. בעקבות החקירה, המדינה חילטה סכום דומה מכספי שיכון ופיתוח ושרי אריסון. תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מיסוי וכלכלה לעיון והחלטה.

עו"ד נתי שמחוני המייצג את שרי אריסון ואפרת פלד מסר: "אנו סמוכים ובטוחים כי כאשר הפרקליטות תבחן את הדברים כהווייתם, היא תגיע להחלטה מושכלת לפיה לא דבק כל רבב בהתנהלותן של שרי אריסון ואפרת פלד - ותורה על סגירתו של התיק".


בהכנת הכתבה השתתף אור ברקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully