וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבקשת מנהיג המורדים הכורדים: אלפי אסירים בטורקיה סיימו לשבות רעב

26.5.2019 / 15:18

עבדוללה אוצ'לאן, המוחזק בבידוד, זכה לביקור מצד עורכי דינו לראשונה זה שמונה שנים והפציר בהם להעביר את המסר לתומכיו - המחאה השיגה את מטרתה. השביתה החלה ביוזמת מחוקקת כורדית שנכלאה, והתפשטה לבתי כלא אחרים. בממשלה הכחישו כי יש קשר לבחירות החוזרות באיסטנבול

עריכה: תומר לוי

כמה חברי פרלמנט ואלפי אסירים בטורקיה סיימו היום (ראשון) את שביתת הרעב שלהם בעקבות קריאתו של מנהיג המחתרת הכלוא עבדוללה אוצ'לאן, 200 ימים אחרי תחילתה - כך אמרה אחת מחברי הפרלמנט שהשתתפה במחאה במסיבת עיתונאים בעיר דיארבקיר הכורדית שבדרום-מזרח טורקיה. אימהות של שובתי רעב, שחבשו רעלות לבנות, מחאו כפיים וקראו בכורדית "תחי ההתקוממות בבתי הכלא".

"חבריי לנשק שהקריבו את עצמם עם שביתות רעב וצומות מוות, אני מצפה מכם לסיים את המחאה שלכם", אמר אוצ'לאן בהצהרה שהוקראה על ידי אחד מעורכי דינו באיסטנבול, ארבעה ימים אחרי שהם ביקרו אותו בתאו בכלא בפעם השנייה החודש אחרי שהושאר בבידוד מלא במשך שמונה שנים. עורכי דינו אמרו כי אוצ'לאן התעקש כי שביתת הרעב "השיגה את מטרותיה".

המחוקקת הכורדית לילה גובן ממפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) החלה בשביתת הרעב בנובמבר אחרי שנעצרה, במטרה ללחוץ על הרשויות לסיים את הבידוד שבו שרוי מנהיג ה-PKK דרך מתן גישה קבועה למשפחתו ולעורכי דינו לבקר אותו. שלושה חברי פרלמנט נוספים מה-HDP ועוד כ-3,000 אסירים מעשרות בתי כלא ברחבי טורקיה ופעילים מכמה מדינות הצטרפו למחאה שלה, ושבעה מהם - שישה בטורקיה ואחד בגרמניה - התאבדו במרץ במחאה על בידודו של אוצ'לאן.

גובן צרכה מים, ויטמינים וסוכר במהלך החודשים שבהם שבתה רעב ושוחררה מהכלא מוקדם יותר השנה. לפני שהועברה לבית חולים, גובן, חברת הפרלמנט שהחלה בשביתת הערב, אמרה היום כי היא השיגה את מטרתה. "אבל המאבק שלנו נגד הבידוד והמאבק שלנו למען שלום חברתי יימשך בכל האזורים. המאבק הזה חייב להוביל לשלום של כבוד", אמרה בהצהרה כתובה.

מנהיג המחתרת הכורדית עבדוללה אוצ'לאן PKK. רויטרס
מחזיק בהשפעה גדולה למרות הבידוד שלו. אוצ'לאן לאחר מעצרו/רויטרס

חידוש ביקורי עורכי דינו של אוצ'לאן אירע כחודש לפני הבחירות החוזרות באיסטנבול, מה שהעלה ספקולציות לגבי חידוש תהליך השלום בין אנקרה לבין אוצ'לאן, שקרס לפני ארבע שנים. ה-HDP תמכו במועמד האופוזיציה שניצח בפער קטן את מועמד מפלגת השלטון של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, והמפלגה כבר אותתה על כוונתה לחזור על תמיכתה בו בבחירות החוזרות והשנויות במחלוקת שיתקיימו ב-23 ביוני.

כ-15% מ-15 מיליון תושבי איסטנבול הם כורדים, ורובם מצביעים עבור ה-HDP או עבור מפלגת השלטון "חוק וצדק" (AKP). עם זאת, שר המשפטים עבדלהמיט גול דחה את הספקולציות ולפיהן הממשלה מנסה כך לגרוף את אהדת הכורדים.

עוד באותו נושא

שכונות שלמות נמחקו: ממדי הסכסוך המדמם בין טורקיה לכורדים נחשפים

לכתבה המלאה

אוצ'לאן ייסד את מפלגת הפועלים של כורדיסטן, המוגדרת ארגון טרור על ידי טורקיה, האיחוד האירופי וארצות הברית. הוא כלוא באי מבודד מאז שנתפס על ידי כוחות טורקיים מיוחדים בקניה ב-1999. הוא נהנה מהערצת תומכי המפלגה הפרו-כורדית שרואים בו מפתח להצלחת שיחות השלום. נורוז אוסיאל, אחד מעורכי דינו, אמר כי הגישה שהעניקה אנקרה אינה אומרת שתהליך השלום החודש. עם זאת, הוא אמר כי אוצ'לאן מוכן לשחק תפקיד חיובי בנוגע לסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully