וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 30 שנה: נהג האובר התגלה כפושע מלחמה

22.5.2019 / 17:02

יוסוף עבד עלי היה קצין בצבא סומליה, שעבר לגור בארה"ב אחרי המלחמה, אך עדותו של פראח מוחמד תאני וורפה העלתה כי הוא ניסה להרוג אותו. חבר מושבעים הורה לפצות אותו בחצי מיליון דולר, אך לא ברור כיצד עלי, שאיבד את עבודתו, ישלם את הסכום. "ניצחון גדול"

נהג חברת אובר, נאשם בפשעי מלחמה במהלך מלחמת אזרחים בסומליה. CBC, אתר רשמי
חייליו קיבלו שוחד. יוסוף עבד עלי/אתר רשמי, CBC

חבר מושבעים במדינת וירג'יניה קבע אתמול (שלישי) כי נהג אובר שהיה בעבר קצין בצבא סומליה, ביצע פשעי מלחמה כשעינה חשוד לפני יותר מ-30 שנה. חבר המושבעים באלכסנדריה, וושינגטון, הורה על פיצויים בסך 500 אלף דולר לפראח מוחמד תאני וורפה, שהגיע לארצות הברית כדי להעיד במשפט נגד יוסוף עבד עלי, שהתנהל בשבוע שעבר.

הוא סיפר שהיה בן 17 כשרעה גמלים ובקר של משפחתו בצפון סומליה, כשנעצר בדצמבר 1987 יחד עם חשודים רבים נוספים בעקבות היעלמות מיכל מים. הוא אמר כי הוכה במשך השבועות שבהם היה עצור. עלי אז החליט לירות בו כמה פעמים והותיר אותו למות, כשהחקירה הופסקה בשל מתקפת מורדים. לפי התביעה, עלי הורה לפקודיו לקבור את וורפה, אך החיילים הבינו שהוא בחיים וקיבלו שוחד ממשפחתו כדי להשאירו בחיים.

עלי, החי באלכסנדריה, הכחיש כי הוא עינה את וורפה, על אף שהוא היה קולונל בצבא. עם זאת, חבר המושבעים דחה את הטענות שעלי היה אחראי לניסיון להוציא להורג את וורפה, על אף שהוא העיד שהיה זה עלי שירה בו.

וורפא, מי שעיד כנגד הנהג של חברת אובר בפשעי מלחמה במהלך מלחמת אזרחים בסומליה. אתר רשמי
הגיע מסומליה למשפט בארה"ב. פראח מוחמד תאני וורפה/אתר רשמי

עורך דינו של עלי, ג'וזף פיטר דרנאן, אמר כי התביעה - שהוגשה לראשונה ב-2004 - הינה בעייתית לאור העובדה שהמעשה התרחש לפני 30 שנה, בחצי השני של העולם, בזמן של מלחמת אזרחים וללא ממשלה מתפקדת. וורפה הורשה להמשיך בתביעה נגד הקצין תחת החוק הפדרלי להגנה על קורבנות עינויים. עם זאת, עורך הדין של עלי אמר כי אין לו את הסכום שנקבע בפיצויים, אחרי שאיבד את עבודתו כנהג אובר בשל פרסום המקרה שלו.

וורפה, שהגיש את התביעה דרך המרכז לצדק ולדין וחשבון שבסן פרנסיסקו, אמר כי פסק הדין "הוא לא ניצחון רק עבורי, אלא גם עבור רבים אחרים" שסבלו תחת פיקודו של עלי. לטענת עורך דינו של הקצין הסומלי, המניע האמיתי היה נקמה. הוא ציין את הניסיונות של חברי השבט של וורפה להקים מדינה עצמאית בסומלילנד שבצפון סומליה.

לפני כמה שנים התקבלה החלטה בעתירה דומה נגד ראש הממשלה לשעבר תחת הרודן סיד בארה, מוחמד עלי סמנטר, החי גם הוא בצפון וירג'יניה. הוא הכחיש את הטענות נגדו מחוץ לבית המשפט, אך ויתר על המאבק המשפטי בהן.

  • עוד באותו נושא:
  • סומליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully