וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זלנסקי הושבע לנשיא אוקראינה: "עלינו להגן על אדמתנו כמו הישראלים"

הקומיקאי היהודי חסר הניסיון נכנס רשמית לתפקיד, ואמר כי סיום המלחמה במזרח המדינה עם הבדלנים הפרו-רוסים בראש סדר העדיפויות שלו. המהלך הראשון שלו היה לפזר את הפרלמנט, כדי שלמפלגתו החדשה יהיה רוב. לאחר ההשבעה, ראש הממשלה הודיע על התפטרותו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ולדימיר זלנסקי הושבע היום (שני) לנשיא אוקראינה החדש, במקומו של פטרו פורושנקו שאותו הביס בבחירות בחודש שעבר. זלנסקי, קומיקאי יהודי חסר ניסיון, הורה עם כניסתו לתפקיד על פיזור הפרלמנט ועל הקדמת הבחירות.

בנאום ההשבעה שלו במרכז קייב, אמר כי סיום הסכסוך עם הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה יהיה בראש סדר העדיפויות שלו. "עלינו להיות כמו האיסלנדים בכדורגל, כמו הישראלים בהגנה על האדמה שלנו וכמו היפנים בטכנולוגיה", אמר. מבלי לציין את שמה של רוסיה, הוסיף זלנסקי כי על האוקראינים "להיות כמו שוויץ ביכולת לחיות בשלום אחד עם השני, למרות ההבדלים". לדבריו, "המשימה הראשונה שלנו היא הפסקת אש".

בטקס ניגנה תזמורת בבגדים עממיים שרים פטריוטיים לכבודו של זלנסקי, שקיבל את סמלי השלטון, בהם שרביט מוזהב, שאותו הניף כאות ניצחון. הוא נשא את הנאום באוקראינית, אך בשלב מסוים עבר לרוסית והעביר מסר למוסקבה: "אני משוכנע שכדי שהדיאלוג יתחיל, עלינו לראות את חזרתם של כל האסירים האוקראינים". בטלוויזיה הממלכתית ברוסיה דווח כי שום נציג רשמי של רוסיה הוזמן לטקס.

נשיא אוקראינה הנבחר זלנסקי בטקס השבעתו, 20 במאי 2019. רויטרס
אתגרים רבים עוד לפניו. זלנסקי בפרלמנט, היום/רויטרס

זלנסקי, שבין הבטחות הבחירות המרכזיות שלו היו מלחמה בשחיתות, רצה לקיים את טקס ההשבעה אתמול, שבו מצוין יום אבל רשמי על קורבנות הדיכוי הסובייטי. עם זאת, הפרלמנט היוצא, שנשלט על ידי פורושנקו, לא הסכים והצביעה לקיים אותו היום בבוקר.

ראש ממשלת אוקראינה וולודימיר גרויסמן, 20 מאי 2019. רויטרס
ראש ממשלת אוקראינה וולודימיר גרויסמן, היום/רויטרס

לאחר ההשבעה, ראש ממשלת אוקראינה, וולודימיר גרויסמן, הודיע על התפטרותו. הוא אמר כי יפרוש מיד לאחר פגישת הממשלה הבאה שתתכנס ביום רביעי וכי ירוץ בבחירות הקרובות לפרלמנט. "הגעתי עם עצמי להחלטה להתפטר לאחר ישיבת הממשלה".

הנשיא החדש, שכיכב בתכנית "משרת העם" שבו גילם קומיקאי שהופך במקרה לנשיא, לא פירט כיצד יגשים את הבטחות הבחירות שלו, אולם הוא בכל זאת הביס את פורושנקו עם יותר מ-70% תמיכה בסיבוב השני. הוא גם הקים מפלגה עם אותו שם של התכנית שלו, ועתה עומד בפני אתגרים רבים, בראשם סיום הסכסוך עם רוסיה והבדלנים ומשבר כלכלי.

נשיא רוסיה פוטין בישיבה בסוצ'י, 15 במאי 2019. רויטרס
בוחן את נשיא אוקראינה החדש. פוטין בדיון בסוצ'י, בשבוע שעבר/רויטרס

בקמפיין הבחירות אמר זלנסקי כי הוא רוצה לחדש את היחסים עם מזרח אוקראינה, שבה יש שלטון עצמאי דה-פקטו מאז תחילת הסכסוך ב-2014 וסיפוח חצי האי קרים. כ-13 אלף איש נהרגו מאז, למרות הפסקת אש שנחתמה ב-2015.

זמן קצר לאחר ניצחונו בבחירות, נראה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוחן את זלנסקי, הטירון הפוליטי. פוטין הקל על אזרחים החיים במחוזות הבדלניים במזרח רוסיה לקבל דרכון רוסי, ובתגובה אמרו במחנה של זלנסקי כי רוסיה היא "מדינה תוקפנית המנהלת מלחמה נגד אוקראינה". הם קראו לקהילה הבינלאומית להגביר את הלחץ והסנקציות שהוטלו על רוסיה מאז התערבותה בנעשה בשכנתה ממערב ב-2014.

(עדכון ראשון: 11:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully