וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצב, הספר: הנשיא לשעבר קיבל אישור לפרסום ספר שכתב בכלא

15.5.2019 / 21:16

פרסום ראשון: ועדת השרים לענייני פרסומים אישרה לנשיא לשעבר לפרסם ספר שכתב בעת שריצה את עונשו על אונס ועבירות מין. הספר האוטוביוגרפי מתאר את דרכו הפוליטית מילדותו בקריית מלאכי ועד לבית הנשיא, ללא התייחסות למעשים שבגינם הורשע

צילום: שי מכלוף, עריכה: ורד לידני

נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שהורשע באונס ועבירות מיניות וריצה חמש שנות מאסר בכלא, קיבל השבוע אישור מוועדת השרים לענייני פרסומים לפרסם ספר פרי עטו. נבחרי ציבור לשעבר כמו קצב נדרשים להגיש את ספרם לאישור הוועדה, בה יושבים שרת המשפטים איילת שקד, שר הביטחון, ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשר צחי הנגבי. השבוע החליטה הוועדה לאשר את ספרו, בכפוף להערות הצנזורה ומחלקת ביטחון מידע של צה"ל.

הספר האוטוביוגרפי מתאר את דרכו הפוליטית של קצב מילדותו בקריית מלאכי, דרך כהונתו כראש מועצת קריית מלאכי, חבר כנסת ושר בליכוד ועד בחירתו לתפקיד נשיא המדינה השמיני. קצב, שהיה בזמנו מבכירי הליכוד, השתחרר בדצמבר 2016 מהכלא לאחר שריצה חמש מתוך שבע שנות מאסר שנגזרו עליו בגין עבירות מין בשלוש מתלוננות שעבדו תחתיו והיו כפופות למרותו.

את הספר כתב קצב בזמן שהותו בכלא, לאחר שהורשע בעבירות אונס, מעשה מגונה בכוח והטרדה מינית של נשים כשכיהן כשר התיירות וכנשיא. עם זאת, לפי דיווחים הוא אינו כולל התייחסות לעבירות ולמעשים שבגינם הורשע. את עצם כתיבת הספר פירסמה לראשונה ליאורה גולדנברג שטרן במעריב.

הנשיא לשעבר והאנס המורשע משה קצב משתחרר מכלא מעשיהו, 21 בדצמבר 2016. איתן אלחדז, תצפית TPS
כתב את הספר בזמן שהותו בכלא. קצב/תצפית TPS, איתן אלחדז

קצב אינו הפוליטיקאי המורשע היחיד שכתב ספר בזמן שהותו בכלא. בשנה שעברה פורסם ספרו האוטוביוגרפי של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שכתב אותו בזמן שריצה את עונשו בכלא מעשיהו. הספר, "בגוף ראשון", עורר סערה מכיוון שכלל גם תיאורים על מבצעים של צה"ל ונושאים ביטחוניים, ובעיקר על תקיפת הכור בסוריה ב-2007.

לפני פרסומו של הספר נפתחה בדיקה משטרתית נגד אולמרט בחשד שהעביר מסמכים מסווגים לגורמים לא מורשים במהלך כתיבתו. בסופו של דבר הוחלט לא לפתוח בחקירה הנושא והספר יצא לאור. בעקבות פרסומו הצנזורה התירה לפרסום באופן חריג פרטים נרחבים על תקיפת הכור בסוריה, שאירעה בכהונתו של אולמרט כראש ממשלה. באופן חריג לקחה ישראל אחריות פומבית על התקיפה, 11 שנים לאחר מכן.

כל פוליטיקאי או עובד ציבור בכיר לשעבר שמעוניין לפרסם ספר זיכרונות נדרש להגיש אותו לאישור הצנזורה, וכן לאישור ועדת שרים מיוחדת למתן היתר לפרסום. ועדת השרים, שבראשה עומד שר המשפטים וכוללת בדרך כלל שלושה חברים, בודקת את הספרים בעיקר מבחינת פגיעה אפשרית בביטחון המדינה. מלבד קבלת אישור הצנזורה, הספרים נבדקים באופן מקצועי גם במשרד הביטחון ובמשרד החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully