וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת מותה של החיילת רחל הלר: "מתקשים להאמין שזה הרוצח"

עורך דינו של החשוד שהתוודה בפני המשטרה כי רצח את החיילת לפני 45 שנה, טוען כי "מדובר בגרסה מומצאת של מי שמבקש לעצמו מקום לדור בו". גם גיסה מפקפק בגרסתו של מי שטוען שרצח את הלר ואדם נוסף, שמותו דווח בשנת 1970 כהתאבדות

רצח רחל הלר

  • החיילת רחל הלר נרצחה כשהיא בת 19 בשדות ים
  • ב-1976 הורשע עמוס ברנס ברצח
  • ב-2002 החליט בית המשפט לזכותו
  • היום ניגש תושב כפר ראמה למשטרה וטען: אני רצחתי
רחל הלר. באדיבות המשפחה
הלר. יהיה סוף לתעלומה?/באדיבות המשפחה

"אני מתקשה להאמין שזה הרוצח של רחל הלר", כך אמר היום (שני) גיסה של החיילת בת ה-19 שנרצחה ב-1974, לאחר שתושב כפר ראמה התוודה בתחנת המשטרה כי רצח אותה. גם עורך דינו של החשוד בן ה-70, סעיד חדאד, מפקפק באמינות הגרסה, ואומר כי "התרשמותי שמדובר בגרסה מומצאת של מי שמבקש לעצמו מקום לדור בו ולאכול ולשתות על חשבון המדינה לשארית חייו". החשוד התוודה ברצח נוסף של תושב הכפר בשנת 1970, שדווח כהתאבדות.

עורך הדין הוסיף כי "מדובר באדם מבוגר שמתמודד במשך שנים עם מחלת נפש ומוכר לרשויות בריאות הנפש. יש חשש כי מדובר בהודאת שווא ואנו מצפים ממשטרת ישראל שתחקור את גרסתו בהקדם כדי למנוע מעצר ארוך מאדם חולה".

אחותה של רחל הלר (אילה). אתר רשמי
"אני אדם שבור". אחותה של הלר, אילה אנג'ל/אתר רשמי

גופתה של הלר התגלתה לפני 45 שנה בחולות הסמוכים לשדות ים. פרשת הרצח עוררה סערה, בין השאר בעקבות הממצאים שהתגלו על הגופה וכן בשל הקשיים בחקירה. בזמן שחלף מאז אותרה גופתה, הורשע עמוס ברנע בביצוע הרצח, אך ב-2002 החליט בית המשפט לזכותו לאחר שהתקבלה בקשתו למשפט חוזר. מאז זיכויו, מותה של החיילת לא פוענח. גופתה של הלר נמצאה כשעליה סנדל וחוט ניילון ששימש לחניקתה.

אחותה של הלר, אילה אנג'ל, אמרה כי "אם הוא רצח - שיגיד למה רצח", וסיפרה כי היא "בבליל של סערת רגשות. מי עושה דבר כזה?". אילה הייתה בת 21 כשאחותה נרצחה, ולבתה קראה על שמה, רחל. "אני רוצה לראות בעיניים את האדם שרצח את אחותי", אמרה אנג'ל לוואלה! NEWS.

"אני אדם שבור מאוד", העידה אנג'ל. "מצד אחד זו הקלה, רציתי לקום ולשאול את השאלות מי עשה את זה. עכשיו כששמעתי, אני רוצה לראות את הבן אדם הזה". עוד הוסיפה כי "עברו 40 שנה... מקווה שתהיה סגירת מעגל ויצליחו לשים את הידיים על הרוצח של אחותי".

אחרי יותר משמונה שנות מאסר: עמוס ברנס זוכה

לאחר מאמצי חקירה ממושכים, בהם הוחלפו כמה צוותי חקירה בידי המשטרה, נעצר עמוס ברנס, שלאחר החקירה אף הודה וביצע שחזור. למרות שבשנת 1976 הורשע ברצח, ברנס טען שההודאה הוצאה ממנו בכוח והוכתבה לו, ובית המשפט דחה את ערעורו. שלוש שנים לאחר מכן, התברר כי חלו תקלות רבות בחקירת ברנס ושיש יסוד סביר שהוא הואשם באשמת שווא.

השופט חיים כהן הכיר בכך שנעשה לו עוול, וביקש ממנו שיגיש בקשה לחנינה, אך ברנס סירב בטיעון שאיננו אשם. שמונה שנים לאחר הרצח נתגלו עיוותי דין וטעויות של הצוות המשטרתי. בנוסף התברר כי נמנעה מברנס שינה במשך כמה יממות, הוא הוכה והושפל והודאתו אכן הוכתבה. נשיא המדינה קצב את עונשו של ברנס, וב-1983 שוחרר מבלי שזוכה לאחר שמונה שנים וחצי במאסר.

החולות באור עקיבא בה נמצאה גופתה של רחל הלר, מאי 2019. שלומי גבאי
החולות סמוך לשדות ים, שם נמצאה גופתה של הלר/שלומי גבאי

סגן ניצב (בדימוס) חנא חדד, לשעבר יו"ר הכנסת, היה ראש צח"מ שחקר את רצח רחל הלר אמר לוואלה! NEWS כי "לא יכול להיות שהאיש שהתייצב אתמול הוא הרוצח. הרצח היה ונותר תעלומה".

לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים, ב-2002 החליטה שופטת העליון דליה דורנר לאפשר לברנס משפט חוזר. אז התברר כי בוצעו עבירות אתיות. בתום השפט הוחלט לזכות את ברנס מאשמה. מאוחר יותר, ברנס לקה בסרטן ובעיוורון, ועד מותו לא קיבל פיצוי מהמדינה. לאחר מותו ומות עורך דינו, נפסקו ליורשיו פיצויים של מיליוני שקלים.

(עדכון ראשון: 15:08)

עמוס ברנס, ספטמבר 2002. ראובן קסטרו
ברנס ב-2002, זוכה מהרצח/ראובן קסטרו
תושב כפר ראמה התבאד ביריה 11.09.70 (עיתון מעריב). אתר רשמי
ידיעה ממעריב מה-11.9.70 על התאבדות "הנרצח" מראמה/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully