וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכול ממוקד ללא פגיעה באזרחים: טיל "הנינג'ה" הסודי שפיתח ה-CIA

וול סטריט ג'ורנל חשף כלי נשק שפותח בחשאי בהוראת אובמה, בעקבות מספר הקורבנות האזרחיים הגבוה בתקיפות מל"טים אמריקניים ברחבי העולם. לטיל, המכונה "גינזו מעופף", יש להבים במקום ראש קרב, ואלו פוגעים במטרה בדיוק מירבי

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ה-CIA פיתח טיל חדש לשימוש בסיכולים ממוקדים, על מנת להפחית את הפגיעה באזרחים. לפי וול סטריט ג'ורנל, טיל "הנינג'ה" הסודי פוגע במטרות עם שישה להבים ולא מורכב עליו ראש קרב. כלי הנשק, המכונה R9X, יכול לחדור דרך מבנים ומכוניות באמצעות הלהבים, שנפתחים שניות לפני הפגיעה.

"הגינזו המעופף", כינוי שניתן לטיל על שם מותג הסכינים, שימש בין היתר לחיסול סגן מנהיג אל-קאעדה אבו חיאר אל-מסרי בפברואר 2017 כשהמכונית שלו נפגעה בזמן שנסע במחוז אידליב שבסוריה. בעיתון דווח כי צבא ארצות הברית הדליף את המידע על הטיל החדש כדי לשפר את תדמיתו בעולם המוסלמי וכדי להימנע מהנזק שנגרם לגורמים בלתי-מעורבים בעת שימוש בטילים קונבנציונליים.

נשיא ארצות הברית הורה על פיתוח הטיל, לאור הביקורת על מותם של אזרחים בתקיפות של מל"טים אמריקניים ברחבי העולם. הטיל החדש מתבסס על טיל ההלפייר, שבו מחומשים המל"טים האמריקניים. אורכו של הטיל הוא כמטר וחצי והוא שוקל כ-45 ק"ג. בטיל החדש נעשה כבר שימוש בשישה מבצעים לפחות, בסוריה, בלוב, בתימן, בסומליה ובעיראק.

"פצצת הנינג'ה" של ה-CIA: "וול סטריט ג'ורנל" חשף את קיומו של טיל שפוגע במטרה עם 6 סכינים חדות, במטרה להקטין למינימום את הפגיעה בחפים מפשע. רויטרס
פותח בהוראת אובמה. הדמיה של הטיל החדש/רויטרס

אובמה שקל להשתמש ב"גינזו המעופף" במבצע לחיסול מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן ב-2011, אך במקום זאת הוא נהרג בידי כוח מיוחד שהסתער על המתחם שבו הוא הסתתר בפקיסטן. ארגון לשכת העיתונות החוקרת, שאוספת מידע על השפעות תקיפות המל"טים האמריקנים מאז 2004, נהרגו 769 עד 1725 אזרחים, כשבין 235 ל-397 מהם היו ילדים.

"לפני כל תקיפה, יש צורך לוודא כמה שניתן שלא תהיה פגיעה באזרחים, בהתאם לסטנדרט הגבוה ביותר שאנחנו יכולים להציב", אמר אובמה בנאום שנשא במאי 2013, שבו הכריז על אסטרטגיה חדשה. "מבחינתי ומבחינת שרשרת הפיקוד שלי, מקרי המוות האלו ירדפו אותנו עד יומנו האחרון".

עם זאת, במרץ האחרון הורה הנשיא דונלד טראמפ לבטל את החובה שהוטלה על הממשל לדווח על מספר הנפגעים בתקיפות מל"טים מחוץ לאזורי עימות. בעוד שמשרד ההגנה מדווח מדי שנה על מספר ההרוגים האזרחיים במבצעיו הצבאיים, ה-CIA פועל בעיקר בחשאי והוא אינו כפוך לכך.

נוסף לאל-מסרי, שחיסולו עורר תהיות לנוכח העובדה שהמכונית שבה נסע נשארה כמעט ללא פגע פרט לגג, גם בכיר אל-קאעדה בתימן ג'מאל בדוואי חוסל באמצעות הטיל הזה בינואר השנה. הוא נחשב למתכנן הפיגוע נגד משחתת קול האמריקנית בשנת 2000, שבו נהרגו 17 מלחים אמריקנים ועוד 39 נוספים נפצעו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אבו אל-חיר אל-מצרי, סגנו של מנהיג ארגון אל-קאעדה איימן א-זוואהירי, נהרג בתקיפת מל"ט באידליב שבצפון-מערב סוריה. טוויטר, צילום מסך
מכוניתו של סגן מפקד אל-קאעדה שחוסל בסוריה, 2017/צילום מסך, טוויטר

פרט לרצון להימנע מפגיעה באזרחים, בדיווח נאמר כי הצבא פיתח את הטיל החדש גם מתוך שיקולים פרקטיים. מטרות החיסול למדו להסתתר באזורים מאוכלסים כדי להימנע מתקיפות אוויריות קונבנציונליות. עם זאת, לטיל החדש יש גם חסרונות - הצורך בדיוק ובמודיעין רב כדי לפגוע אך ורק במטרות גוזל משאבים אחרים מהצבא.

חלק מהמומחים סבורים כי הפגיעה באזרחים בתקיפות מל"טים מחזקת את ארגוני הטרור, המנצלים זאת כדי לעודד רגשות אנטי-אמריקניים. התכנית התרחבה משמעותית תחת כהונתו של אובמה, והיא נתפסה כמלחמה חשאית שמנהלת ארצות הברית ללא ידיעת הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully