וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: לא שולל את האפשרות שיפרוץ עימות צבאי עם איראן

9.5.2019 / 23:39

נשיא ארה"ב דחק פעם נוספת בהנהגה בטהראן לשבת במו"מ על הסכם גרעין חדש, והביע תקווה שלא יתלקח סכסוך. "יש לנו מידע שאתם לא רוצים לדעת עליו", אמר כשנשאל על האיומים שהובילו לשליחת נושאת המטוסים לאזור. דיווח: במטה ה-CIA התקיימה פגישה חריגה, שעסקה בין היתר באיראן

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (חמישי) כי אי אפשר לשלול את האפשרות שיפרוץ עימות עם איראן, אך הפציר בהנהגה בטהראן לפתוח עמו בשיחות על תכנית הגרעין שלה. זאת על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות, עם הודעתה של טהראן על צמצום מחויבויותיה להסכם הגרעין בתגובה לפרישתה של ארצות הברית מההסכם, והחלטת טראמפ להטיל עליה סנקציות נוספות.

"יש לנו מידע שאתם לא רוצים לדעת עליו", אמר במסיבת עיתונאים מאולתרת בבית הלבן כשסירב לומר מה הוביל אותו להחליט על שליחת נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" לאזור. "הם היו מאוד מאיימים ועלינו לדאוג לביטחון רב במדינה הזו ובמקומות אחרים". כנשאל אם יש סיכון לעימות צבאי בשל הנוכחות הצבאית באזור, השיב: "אני מנחש שאפשר לומר זאת תמיד, לא? אני לא רוצה לומר לא, אבל אני מקווה שזה לא יקרה. יש לנו את אחת הספינות החזקות ביותר בעולם והיא טעונה, ואנחנו לא רוצים לעשות שום דבר".

לקריאה נוספת על המשבר עם איראן
מבלי שירצה, טראמפ עוד עלול להיגרר לעימות עם איראן

נשיא ארה"ב טראמפ בשיחה עם כתבים בבית הלבן, 9 במאי 2019. רויטרס
רוצה שמנהיגי איראן יתקשרו אליו. טראמפ, הערב/רויטרס

טראמפ, שבשנה שעברה פרש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין המעצמות לאיראן, הביע נכונות בעבר לפגוש את מנהיגי איראן וחידש את קריאתו הערב. "הם צריכים לעשות הוא להתקשר אליי ולשבת. אנחנו יכולים לעשות עסקה, עסקה הוגנת, אנחנו פשוט לא רוצים שיהיה להם נשק גרעיני - זה לא יותר מדי לבקש, ואנחנו נעזור להם לחזור למצב נהדר". הוא הוסיף: "הם צריכים להתקשר. אם הם יעשו זאת, אנחנו פתוחים לדבר איתם".

בתגובה לטראמפ, אמר שגריר איראן באו"ם כי איראן כבר שוחחה עם שש המעצמות, כולל עם ארצות הברית, במסגרת שיחות הגרעין. "פתאום הוא החליט לעזוב את שולחן המשא ומתן, מה הערבויות לכך שהוא לא ינטוש שוב?", אמר בראיון לרשת MSNBC. הוא דחה את הטענות של ארצות הברית על איום איראני כ"מודיעין מזויף" שלדבריו הומצא "על ידי אותם אנשים שבמהלך הפלישה האמריקנית לעיראק עשו אותו דבר". בכך הוא רמז ליועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, ממובילי הקו התקיף נגד איראן ואחד מהתומכים הבולטים ביותר במלחמה השנויה במחלוקת בעיראק ב-2003.

ברשת NBC דווח כי בשבוע שעבר קיימו בכירי הצוות לביטחון לאומי של טראמפ - בראשם בולטון - פגישה חריגה במטה ה-CIA, שבה דנו בין היתר על איראן. בבית הלבן תיארו זאת כ"פגישה שגרתית".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בטקס דתי בטהראן, 15 באפריל 2019. רויטרס
אוסר על שיחות עם ארה"ב. חמינאי/רויטרס

במהלך השיחה עם הכתבים, האשים טראמפ את שר החוץ לשעבר ג'ון קרי, מאדריכלי העסקה ב-2015, בהפרת חוק פדרלי כשבא במגע עם האיראנים לאחר סיום תפקידו. בספטמבר שעבר אמר קרי כי הוא נפגש עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שלוש או ארבע פעמים. טראמפ אמר שקרי הפר את חוק לוגן משנת 1799, שאוסר על אזרחים אמריקנים פרטיים לנהל משא ומתן עם ממשלות זרות שיש להן מחלוקת עם ארצות הברית.

"הוא מדבר עם איראן ויש לו פגישות רבות ושיחות טלפון רבות והוא אומר להם מה לעשות, זה הפרה מוחלטת של חוק לוגן", אמר טראמפ.

דובר של קרי אמר שטראמפ טעה בדבריו. "הוא טועה בעובדות, בנוגע לחוק ולמרבה הצער הוא טועה בדרך שבה יש להשתמש בדיפלומטיה כדי לשמור על ביטחונה של אמריקה", אמר הדובר. "היינו מקווים שהנשיא יתמקד בפתרון בעיות מדיניות החוץ של אמריקה במקום לתקוף את קודמיו לשם הצגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully