וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הורה לנתניהו: אפשר כניסתם של 100 פלסטינים לטקס זיכרון

בית המשפט קיבל את עתירתו של ארגון "לוחמים לשלום" והורה לראש הממשלה ושר הביטחון לאפשר את כניסתם של 100 פלסטינים לטקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני. בהחלטה ציינו השופטים את העובדה ששר הביטחון לא התחשב בפסיקה משנה שעברה. "אנו נדרשים ל'שידור חוזר' באותה הסוגיה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: תומר לוי

בג"ץ קיבל את עתירתם של ארגון "לוחמים לשלום" ופורום המשפחות השכולות והורה היום (שני) לראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, לאפשר את כניסתם של 100 פלסטינים לטקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני. בהחלטה ציינו השופטים את העובדה ששר הביטחון, לא התחשב בפסיקה משנה שעברה. "יש להצר על כך שלמרות התקדים שנקבע בעתירה הקודמת, אנו נדרשים שוב במעין 'שידור חוזר' לאותה הסוגיה", כתב השופט יצחק עמית.

הרכב השופטים שדן בעתירה היה יצחק עמית, ענת ברון ודפנה ברק ארז. בפסיקה הוסיף השופט עמית כי "אף הופתענו ללמוד מתוך תגובת המשיבים, כי למרות פסק הדין בעתירה הקודמת, המשתתפים בטקס המשותף לא נכללו בתוך הרשימה הארוכה של 'האוכלוסיות שהוחלט להחריג מן הסגר' ביום הזיכרון וביום העצמאות".

טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני, תל אביב, 30 באפריל 2017. דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei, דנה ירקצי
משתתפים בטקס המשותף/דנה ירקצי, דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei

כמו כן, התייחס השופט לטענת המדינה שההחלטה נוגעת גם להסלמה הביטחונית. "החלטת שר הביטחון, ניתנה עוד לפני שהתחיל סבב הלחימה שהתנהל עד לפני שעות ספורות בין ישראל לבין ארגוני הטרור השולטים ברצועת עזה. ברי אפוא כי ההחלטה לא ניתנה על רקע שיקולים ביטחוניים אלא על רקע שיקולים אחרים, שנעלמו מעיננו. אף לא למותר לציין כי גם בעיצומו של סבב הלחימה לא הוטל סגר כללי על איו"ש".

על רקע מחאות בנושא קיומו של הטקס וטענות כי פוגע ברגשות הציבור הבהירו השופטים כי הם מתחשבים ברגישות הציבורית. "אך הטקס אינו מתריס, אינו פרובוקציה ומי שמתנער ממנו מוזמן שלא להגיע ולא ליטול בו חלק", כתב השופט עמית והוסיף כי "תשעים ותשע דרכים להנצחה. תשעים ותשע דרכים לבטא את השכול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ישיבת ממשלה,5 במאי 2019. רויטרס
"ההחלטה לא נתינה על רקע שיקולים ביטחוניים אלא על רקע שיקולים אחרים". נתניהו, אתמול/רויטרס

לדברי השופט, "כאן מונחת הליבה של חופש הביטוי, של האוטונומיה האישית, זו המעניקה לכל אדם את האפשרות לכתוב ולעצב את סיפור חייו על פי דרכו-שלו. בסיפור החיים של כל משפחה שכולה יש צער, כאב וגעגוע אין קץ ליקירה. אל לשר הביטחון להתערב בדרך בה משפחה מבקשת לבטא את השכול הפרטי שלה, את העצב והיגון על לכתו ללא עת של אהוב ליבה. העותרות שבפנינו מאגדות משפחות שכולות אשר בחרו לבטא את כאבן ולציין את זכרם של יקיריהן בטקס המשותף. לא לנו להתערב בבחירתם זו".

השופטת ברון הוסיפה כי "כוחה של החברה הישראלית, ודווקא ביום זה, הוא ביכולתה להכיל את הקולות השונים שבתוכה. כי הרי בסוף 'כולנו רקמה אנושית אחת חיה' וכמילות השיר שכתב מוטי המר".

נתניהו הגיב על ההחלטה ואמר כי היא "שגויה ומאכזבת. אין מקום לטקס זיכרון שמשווה בין דם בנינו לדמם של מחבלים. לכן סירבתי לאפשר את כניסתם של משתתפי הטקס".

יו"ר האיחוד הלאומי חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' התייחס גם כן להחלטה ואמר כי "בג"ץ מחייב להכניס למדינת ישראל אנשים מהצד של האויב לטקס של ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. זהו אין פאנצ'".

העותרים: "במציאות מתוקנת לא היינו נדרשים לבג"ץ הזה"

מארגני טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני ביוזמת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות, התייחסו להחלטת בג"ץ לאפשר למשפחות הפלסטינים להגיע לטקס. "פעם נוספת הוכיח בג"ץ כי גם כוחו של שר הביטחון וראש הממשלה אינו בלתי מוגבל, וכי המחשבה שלמנוע ממשפחות פלסטיניות, חלקן הגדול שכולות, מלהגיע לקחת חלק בטקס זיכרון שמסריו הם פיוס, שלום ותקווה, היא בחזקת אבסורד. במציאות מתוקנת כלל לא היינו נדרשים לבג"ץ הזה ובמציאות מתוקנת לא היינו מקיימים טקס כזה בשבוע שבו מעגל השכול בשני הצדדים התרחב. אנו קוראים לציבור לבוא לטקס ולהצטרף לאמירתו המרכזית והחשובה שאנו גאים להוביל כבר 14 שנים ברצף: לא לייאוש, כן לתקווה".

עו"ד גבי לסקי שייצגה את העותרים מסרה: "הצדק נעשה היום בבית המשפט העליון, ומחר בערב הוא גם ייראה כשכמאה פלסטינים ייכנסו בשערי פארק הירקון בתל אביב ויקחו חלק באירוע המשמעותי והחשוב הזה שמתקיים כבר 14 שנים ומוסיף להוות מגדלור של תקווה כשמסביב יהום הסער".

בשבוע שעבר דחה משרד הביטחון את בקשות הכניסה בנימוק שמוטל סגר עת שטחים ביום הזיכרון. וזאת על אף שגם בשנים קודמות היה סגר, אך הותרה כניסת פלסטינים לטקס.

(עדכון ראשון: 16:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully