וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפי שנחשף בוואלה! NEWS: הטקס הבעייתי באו"ם | דוח המבקר

6.5.2019 / 16:15

מבקר המדינה קובע כי המשלחת והשגריר לאו"ם, דני דנון, לא עדכנו מראש את מטה משרד החוץ בהשתתפותם באירוע לציון 70 שנה לכ"ט בנובמבר, ולא הגישו לוועדת החסויות בקשה לאישור מתן החסות לאירוע, שמומן על ידי גורמים חיצוניים

צילום: חדשות 12, עריכה: תומר לוי

אי סדרים ומחסור בנהלים בקבלת תרומות ומתן חסויות על ידי נציגויות ישראל בחו"ל - כך עולה מדוח מבקר המדינה שבחן את התנהלות המשלחת הישראלית לאו"ם באירוע 70 שנה לכ"ט בנובמבר, שנחשפה בוואלה! NEWS בדצמבר 2017. מבקר המדינה, יוסף שפירא, קבע כי המשלחת והשגריר לאו"ם, דני דנון, לא עדכנו מראש את מטה משרד החוץ בהשתתפותם באירוע ולא הגישו לוועדת החסויות בקשה לאישור מתן החסות לאירוע, שמומן על ידי גורמים חיצוניים.

בעקבות המקרה, משרד מבקר המדינה ערך בדיקה מקיפה של הנהלים למתן חסויות ותרומות לנציגויות ישראל בעולם וקרא למשרד המשפטים ומשרד החוץ להשלים בהקדם נהלים מתאימים כדי לאפשר לנציגויות לקבל תרומות מגופים חיצוניים כדין.

בסוף נובמבר 2017 המשלחת הישראלית לאו"ם יזמה וקיימה אירוע גדול בהשתתפות מאות מוזמנים, בהם סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, לציון 70 שנה לכ"ט בנובמבר. כמה שבועות לאחר מכן נחשף בוואלה! NEWS כי האירוע, שמומן ברובו על ידי ארגונים יהודיים, חרג מנהלי שירות המדינה שאוסרים על עובדי המדינה להתרים, לגבות או לקבל כספי תרומות ללא היתר מיוחד מהממשלה, וכי המשלחת לא עדכנה את משרד החוץ על האירוע או על ההתקשרויות והחסויות עם הארגונים היהודיים שלקחו בו חלק. בעקבות הפרסום, ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן), פנתה למבקר המדינה בבקשה שיבדוק את התנהלותה הכלכלית של המשלחת לאו"ם, וממצאי הבדיקה מתפרסמים במסגרת הדוח השנתי המתפרסם כיום, וקובעים כי התלונה שבעקבותיה נעשתה הביקורת נמצאה מוצדקת באופן חלקי.

"האירוע שהיה בניו יורק לציון יובל השבעים לכ"ט בנובמבר נתרם למשלחת ישראל לאו"ם על ידי גופים חיצוניים, בחריגה מהנחיית היועמ"ש ומנהלי משרד החוץ. החסות שניתנה לאירוע המיוחד על ידי המשלחת לאו"ם והשגריר באו"ם לא קיבלה את אישור ועדת החסויות", נכתב בדוח, שמותח ביקורת על משרד החוץ שלא בדק את הנושא ולא הפיק ממנו לקחים. קיומו של האירוע היה כרוך הן בקבלת תרומות - והן בביצוע פעולות של אנשי המשלחת, ולכן, קובע המבקר".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון בדיון בעצרת הכללית בהצעת גינוי נגד ישראל בשל שימוש בכוח נגד פלסטינים, 13 ביוני 2018. רויטרס
לא עדכן את מטה משרד החוץ בהשתתפותו, השגריר דנון/רויטרס

"היה על המשלחת לאו"ם לקבל מראש את אישורי הגורמים המוסמכים במטה המשרד להשתתפותה בקיום האירוע". ממסמכי המשלחת עולה כי מכיוון שהמשלחת היא זו שערכה את האירוע שמומן על ידי גורמים חיצוניים, כותב המבקר, "מדובר בקבלת תרומה אסורה בשווה כסף". משרד המבקר מעיר למשלחת לאו"ם כי היה עליה לקבל את אישור היועץ המשפטי למשרד החוץ והחשבת של המשרד להשתתפות המשלחת והשגריר באירוע המיוחד. ומשרד החוץ מה איתו? המבקר קובע כי גם אחרי שנודע למשרד על קיום האירוע בנסיבות הללו הוא לא ערך שום בירור למרות שהחסות ניתנה בניגוד להנחיות ולתקנות שירות המדינה.

במסגרת בדיקת התלונה על אירוע כ"ט בנובמבר, עשה מבקר המדינה בדיקה כללית במשרד החוץ, האוצר והמשפטים, וחשף ליקויים בנהלי בקשת וקבלת החסויות והתרומות על ידי נציגויות ישראל בחו"ל. חוק שירות המדינה ותקנון שירות המדינה אוסרים על עובדי מדינה להתרים כסף ללא היתר או בהגבלות מסוימות, ואיסור זה חל גם על נציגויות ישראל בחו"ל; בנוסף, ישנה הנחייה של היועץ המשפטי לממשלה המסדירה מתן חסויות על ידי עובדי ציבור בנהלים ברורים. עם זאת, המבקר קובע כי בשנים האחרונות לא התכנסה ועדה בין-משרדית במשרד האוצר שמופקדת על אישור בקשת למתן חסויות בכלל ושאין פיקוח על עבודת ועדת החסויות המשרדיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מבקר המדינה, יוסף חיים שפירא 2 באוגסט 2018. ראובן קסטרו
יוסף שפירא מבקר המדינה/ראובן קסטרו

כמו כן, המבקר קובע כי מזה 16 שנה מתעכב אישור של נוהל בין-משרדי מיוחד שאמור לקבוע תנאים שיאפשרו לנציגויות בחו"ל לקבל תרומות לצורך קידום פעילותם. בתוך משרד החוץ, המבקר קובע כי במשך שנים המשרד אישר קבלת תרומות על ידי אפיונה כמתנה לעובד הנציגות, והנהלים אינם מסדירים את הקריטריונים לקבלת מימון מגוף חיצוני לקיום אירועים מיוחדים. אמנם, ישנה ועדת חסויות פעילה במשרד החוץ שדנה בבקשות של נציגויות לתת חסות לגופים חיצוניים אך היא לא מתעדת את דיונה או מנמקת את החלטותיה בפרוטוקולים ולא עוקבת אחר יישום החלטותיה.

במסגרת ההמלצות בדוח, המבקר קורא למשרד המשפטים להסביר ולהנחות למשרד החוץ את המצב המשפטי והחוקי לגבי מתן חסויות ותרומות על ידי נציגויות ישראל בחו"ל ולהביא לאישור הממשלה בהקדם נוסח מוסכם שיסדיר את ענין קבלת התרומות. כמו כן, ההמלצה למשרד החוץ היא להסדיר נוהל מתאים לתנאי השתתפות של גופים חיצוניים באירועי הסברה ותרבות של הנציגויות.

ח"כ אלהרר שבשל פנייתה למבקר התבצעה הבדיקה, התייחסה לממצאים המתפרסמים היום ואמרה כי "כשבנציגויות ישראל בעולם הופכים את קומבינות והמימונים החיצוניים לאירועים ראוותניים לנורמה, טוב שיש את מבקר המדינה שיעשה סדר. מה שהריח עוד אז כאירוע בעייתי שהרים הרבה גבות, מתגלה היום כרעה חולה שיש לעקור מן השורש. אני מקווה שהלקחים החשובים שהעלה המבקר בנושא יישומו וייעשה סדר בבלגן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully