וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להבריח נאצים מאירופה: התכנית של מלכת הולנד להצלת מלך בלגיה

מסמכים מגלים כי אחרי שהמלכה האם של בלגיה הביעה חשש שהגרמנים ירצחו את משפחת המלוכה, וילהלמינה האנטי-נאצית פנתה לוותיקן עם הצעה - לתווך לעסקה שתאפשר לבכירי המשטר להימלט, בתמורה לשחרור המלך. בסופו של דבר, צבא ארה"ב שחרר אותו

וילהלמינה, מלכת הולנד בין 1890 ל-1948. אתר רשמי
וילהלמינה, מלכת הולנד בזמן מלחמת העולם השנייה/אתר רשמי

וילהלמינה, מלכת הולנד בזמן מלחמת העולם השנייה, ניסתה להגיע לעסקה בתיווך הוותיקן, שבמסגרתה בכירים נאצים יקבלו עזרה בבריחה מאירופה עם תום מלחמת העולם השנייה - בתמורה לשחרור מלך בלגיה. כך עולה ממסמכים חדשים שנחשפו.

ביומניה של שר החוץ שלה, אלקו ואן קלפנס, נכתב כי וילהלמינה, סבתא רבא של מלך הולנד הנוכחי, וילם-אלכסנדר, הורתה לממשלתה במרץ 1945 - חודשיים לפני תום המלחמה באירופה - לגשש בנושא.

מלך בלגיה, לאופולד ה-3, הוחזק אז בשבי בווילה באוסטריה, תחת שמירת הוואפן אס-אס. הוא סירב לצאת לגלות עם ממשלתו כשגרמניה כבשה את בלגיה ב-1940, והועבר מהארמון בליקן שבבלגיה עם פלישת בעלות הברית אל אירופה.

מלכת הולנד, שהייתה בעלת עמדות אנטי-נאציות תקיפות, רקמה את התכנית אחרי שיחה עם המלכה האם של בלגיה, אליזבת'. היא הייתה עדיין בבריסל והיא חששה שהגרמנים יחסלו את משפחת המלוכה הבלגית לקראת סיום המלחמה. בסופו של דבר, ההתערבות של מלכת הולנד, שחיה בגלות בבריטניה, היא לא זו שהובילה לשחרור המלך. לאופולד שוחרר בידי כוחות אמריקניים שעברו במקום, הסמוך לזלצבורג.

עוד בוואלה! NEWS:
כשהאמריקנים נקמו בנאצים: תמונות נדירות מיום שחרור מחנה דכאו
מהגטו, מהמסתור, מהמחנות ומהמחתרת: 13 ניצולים מול המצלמה

מלך בלגיה לאופולד ה-3 עם הנסיכה אסטריד. ויקיפדיה, אתר רשמי
הואשם בחיבה כלפי הנאצים. המלך לאופולד, לצד הנסיכה אסטריד/אתר רשמי, ויקיפדיה

התנהלותו של לאופולד בזמן המלחמה - כולל סירובו להצטרף לממשלה הגולה, כניעת הצבא הבלגי לאחר שבועיים בלבד ללא הסכמת השרים וביקורו אצל אדולף היטלר בגרמניה - הובילה לביקורת נרחבת נגד המלך שהואשם בחיבה כלפי הנאצים. הוא הושמץ על ידי ראשי ממשלות צרפת ובריטניה, פול רינו ודיוויד לויד ג'ורג', שהאחרון שבהם טען ש"בתולדותיהם השחורים ביותר של המלכים הדוחים ביותר בכדור הארץ, לא הייתה דוגמה שחורה ומזוהמת יותר למלך בוגדני ומוג לב כמו מלך הבלגים".

לאופולד לא שב לבלגיה מיד עם שחרורו, אלא מינה במקומו את אחיו, הנסיך צ'רלס, כשהוא עצמו עבר לשוויץ. רק במשאל העם ב-1950 הצביעו 72% מדוברי הפלמית ו-42% מדוברי הצרפתית בעד השבתו של לאופולד לכס המלוכה. עם זאת, התנהלותו השנויה במחלוקת במלחמת העולם השנייה המשיכה לרחף מעל כהונתו, והובילה למהומות - ובסופו של דבר להתפטרותו בשנת 1951.

המלך לאופולד מת בגיל 81 מהתקף לב. המלכה, וילהלמינה, פרשה מהכס ב-1948 והלכה ולעולמה ב-1962.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully