וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפגינים בסודאן מסלימים את המאבק: "לא מכירים בשלטון הצבאי"

22.4.2019 / 10:19

ראשי המחאה, שהובילה להפלתו של הרודן בשיר, רואים במועצה הזמנית "שריד" של המשטר הישן והודיעו כי הם יחריפו את ההפגנות. מנגד, הצבא קיבל סיוע של 3 מיליארד דולר מסעודיה והאמירויות, ויקיים שיחות עם וושינגטון על הסרת סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ראשי המפגינים בסודאן אמרו אתמול (ראשון) כי הם מנתקים את המגע שלהם עם מועצת השלטון הצבאית בטענה שהיא מורכבת מ"שרידי" משטרו של הרודן המודח עומר אל-בשיר. אלפי מפגינים התאספו במחנה המאה מחוץ למטה משרד ההגנה בבירה חרטום כדי להכריז על המועצה האזרחית שאותה הם מייעדים להחליף את זו הצבאית.

המפגינים הבטיחו להחריף את ההפגנות, על אף שהצבא אמר כי הוא מחויב להעביר את השלטון לעם וכי הוא ישקול במהלך השבוע את האפשרות להקים מועצה משותפת. המפגינים, שאותם מוביל איגוד המקצוענים של סודאן, דורשים להקים ממשלה אזרחית זמנית שתוביל עד לקיומן של בחירות חופשיות.

"התחלנו להסלים את העימות עם המועצה הצבאית, לא להכיר בלגיטימיות שלה ולהמשיך בשביתה ובהחרפת ההפגנות ברחובות", אמר מוחמד אל-אמין עבד אל-עזיז, אחד מבכירי האיגוד, לקהל שהתאסף מחוץ למטה משרד ההגנה.

מנהיג השלטון הצבאי הזמני, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אמר אתמול כי הוא ישקול את דרישות המפגינים והבטיח להעביר את השלטון לעם. הוא אישר אתמול כי בשיר, שהודח על ידי הצבא ב-11 באפריל, נמצא במעצר ויחד עם בכירים נוספים לשעבר הוא חשוד בעבירות כלכליות. מדובר בניסיון של ההנהגה הצבאית לפייס את המפגינים, אולם זה לא עלה יפה עד כה.

מפגין מחזיק בחבל תליה, חרטום, סודאן, 21 באפריל 2019. רויטרס
מפגין אוחז בחבל תלייה בבירה חרטום, אתמול/רויטרס

בזירה הבינלאומית, קיבלה ההנהגה הצבאית תמיכה עם הודעתן של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות כי יעבירו סיוע של שלושה מיליארד דולר לסודאן. שתי מדינות המפרץ, שלהן יש קשרים קרובים עם המנהיג הצבאי החדש שאחראי על הכוחות הסודאניים המשתתפים במלחמה בתימן, יפקידו חצי מיליארד דולר בבנק המרכזי של סודאן. בדיווח של סוכנות הידיעות הרשמיות שלהן נאמר כי יתר הכסף יישלח בדמות סיוע של מזון, תרופות ודלק - אותם מוצרים שהמחסור הגדול בהם הוציא אלפים לרחובות בדצמבר, עם תחילת המחאה נגד בשיר.

הסיוע של ריאד ואבו דאבי לחרטום הוא הראשון זה כמה שנים, שבהן יחסיהן עם השליט הקודם ידעו עליות ומורדות לנוכח קשריו עם איראן ועם קטאר, שתי אויבותיהן המרכזיות. בסימן לכך שגם ארצות הברית מקבלת את השלטון הצבאי החדש, משלחת סודאנית תצא לשיחות בוושינגטון על הסרת המדינה מרשימת המדינות תומכות הטרור.

בורהאן אמר כי הרשויות מצאו שבעה מיליון אירו בביתו של בשיר, בנוסף ל-350 אלף דולר, סכום גבוה יותר ממה שדווח ביום שבת. בשיר, שמבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג באשמת רצח העם בדארפור, מוחזק בכלא קובר השמור היטב בבירה חרטום. עד כה לא נתנה ההנהגה הצבאית אינדיקציה לכך שבכוונתה להסגיר את הנשיא לשעבר, כפי שדורשים באופוזיציה ובארגוני זכויות אדם בינלאומיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא סודאן עומר אל-בשיר בכינוס עם הממשלה החדשה בחרטום, 24 בפברואר 2019. רויטרס
החזיק בשבעה מיליון אירו. בשיר בכינוס חירום, פברואר/רויטרס

פרשנים שונים סבורים כי המשבר הכלכלי החמור שממנו סובלת סודאן הוא תוצאה של ניהול כלכלי כושל, שחיתות והשלכות הסנקציות האמריקניות, כמו גם אובדן הכנסות מנפט עם התפצלותה של דרום סודאן ב-2011. הסנקציות האמריקניות מקשות על הגשת סיוע לסודאן ועל השקעות זרות בה, על אף שחלקן הוסרו באוקטובר 2017. בנובמבר הסכימה וושינגטון לקיים שיחות עם בשיר על הדרכים שיובילו להסרתה מהרשימה, אבל לא התקבלה החלטה לפני הדחתו מהשלטון בתום 30 שנות שלטון רודני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully