וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שפיזרה כימיקלים רעילים: ארה"ב תטהר בסיס מזוהם בווייטנאם

וושינגטון השיקה תכנית חדשה בעלות של 183 מיליון דולר, כדי לנקות את האתר המזוהם ביותר במדינה, שנחשף לאייג'נט אורנג' - חומר שפיזרו הכוחות האמריקניים בעת המלחמה. הוא גרם למומחים ולסרטן בקרב אלפי אזרחים

שלט "סכנה" ניצב באזור בסיס ביין הואה, וייטנאם, שזוהם על ידי צבא ארה"ב במלחמה, אוקטובר 2018. AP
"סכנה". שלט מזהיר מפני הזיהום בבסיס, אוקטובר/AP

ארצות הברית השקיה תכנית בעלות של 183 מיליון דולר למשך עשור לניקוי בסיס בווייטנאם שבו החזיקה בעבר את החומר הכימי הידוע לשמצה "אייג'נט אורנג'". בסיס ביין הואה, שנמצא מחוץ לעיר הו צ'י מין סיטי, נחשב למזוהם ביותר במדינה, ארבעה עשורים אחרי המלחמה.

הכוחות האמריקניים שלחמו נגד הקומוניסטים ריססו את החומר הכימי כדי להרוס את הג'ונגלים ולחשוף את מקומות המסתור של לוחמי הווייטקונג. החומר מכיל דיוקסין, אחד הכימיקליים הרעילים ביותר והשימוש בו נקשר לשיעורים גדלים של סרטן ומומים בלידה. בבסיס ביין הואה, החומר זיהם את האדמה ודלף גם לנהרות הסמוכים. כמות הדיוקסין באזור גבוהה פי ארבעה מזו שאותרה בנמל התעופה דאנאנג, שבו הושלם מבצע דומה בנובמבר האחרון.

לפי הרשויות בווייטנאם, כמה מיליון בני אדם הושפעו מהשימוש האמריקני באייג'נט אורנג', כולל 150 אלף ילדים הסובלים ממומי לידה חמורים.

הסנאטור פטריק לייהי באירוע

"העובדה ששני אויבים לשעבר משתפים עכשיו פעולה במשימה כה מורכבת היא לא פחות מהיסטורית", אמר שגריר ארצות הברית בווייטנאם, דניאל קריטנבריק, עם השקת התכנית אתמול, שהיא יוזמה של סוכנות הפיתוח האמריקנית USAID.

יותר מ-80 מיליון ליטרים של החומר הכימיקלי פוזרו לפי ההערכות על ידי הכוחות האמריקניים בדרום וייטנאם, בין 1962 ל-1971. החל משנות ה-60, רופאים במדינה שבדרום-מזרח אסיה זיהו עלייה חדה במומים בלידה, במספר מקרי הסרטן ובמחלות אחרות שנגרמו כתוצאה מחשיפה לחומר. ארצות הברית מפצה את חייליה שנחשפו לאייג'נט אורנג', אבל לא אזרחים וייטנאמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully