וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתר של ישו והגלימה של לואי: היצירות ששרדו את נוטרדאם יועברו ללובר

שר התרבות של צרפת אמר כי העתיקות ההיסטוריות שניצלו מהשריפה בקתדרלה ישוכנו במוזיאון הסמוך, אחרי שהוצלו מהאש הבוערת. למרות כיבוי הלהבות, המבנה מהמאה ה-12 עדיין לא יציב

השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז, 2019/צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

יצירות האומנות שפונו מקתדרלת נוטרדאם בזמן השריפה ההרסנית אתמול יועברו למוזיאון הלובר - כך אמר היום (שלישי) שר התרבות של צרפת, פרנק ריסטה. השר אמר מוקדם יותר כי אנשי שירותי הכבאות, משרד התרבות והעירייה אצו למבנה הגותי מהמאה ה-12 כשהאש החלה לאחוז בו כדי לשמור על העתיקות שבו, שאותן העבירו באמצעות שרשת אנושית.

חפצי האומנות, הכוללים את כתר הקוצים של ישו ואת הגלימה של המלך לואי הקדוש מהמאה ה-13, הועברו בתחילה לאולם העירייה ועתה ישוכנו בבית חדש, במוזיאון הלובר הסמוך. עוד אמר שר הפנים כי "יש לנו את כל הדרוש כדי לבנות אותה מחדש באותה דרך", אולם הוא הבהיר כי המבנה נותר לא יציב וכי היקף הנזק מהאש ומהמים בתוך הקתדרלה עדיין לא ידוע.

בין היצירות שכן נפגעו היו תמונות בנות 400 שנה שהיו תלויות בגובה רב בתוך הקתדרלה, בעיקר בגלל העשן הרב שאפף את המקום, אם כי חלונות הוויטראז' המפורסמים ככל הנראה חמקו מהרס מוחלט.

חפצי עתיקות ששרדו את השריפה בקתדרלת נוטרדאם, פריז, צרפת, 16 באפריל 2019. רויטרס
חלק מהחפצים ההיסטוריים ששרדו את השריפה בנוטרדאם, היום/רויטרס

ממשלת צרפת, ובראשה הנשיא עמנואל מקרון, התחייבה לשקם את המבנה שניזוק קשות מהלהבות והמים הרבים שהותזו עליו במשך חצי יממה שהיממה את המדינה ואת העולם. קמפיין לאיסוף תרומות המוני החל מיד עם תום מאמצי הכיבוי שנמשכו כ-15 שעות, מסביבות השעה 19:30 אתמול ועד השעה 10:30 היום. מבין כ-400 הכבאים שנאבקו בלהבות, אחד נפצע באורח קשה.

צוותי הכיבוי הצליחו להשתלט על האש בשעות הלילה, ובכך להציל את המבנה מהמאה ה-12 מקריסה מוחלטת. האש הרסה כשני שלישים מהגג בן 850 השנה של הקתדרלה, שהיא אחד מאתרי המורשת העולמיים של אונסק"ו, וכן את הצריח המרהיב שלה, שנאכל בלהבות, שמילאו את שמי פריז בעשן סמיך.

מקרון, שהגיע למקום, אמר כי השריפה היא "טרגדיה נוראית" והצהיר כי יבנה מחדש את הקתדרלה. "נוטרדאם היא ההיסטוריה שלנו, הספרות שלנו, חלק מהנשמה שלנו, המקום של כל האירועים הגדולים ביותר שלנו והמוקד של חיינו", תיאר הנשיא. "נוטרדאם בוערת, ואני חש את העצב והצמרמורת שמרגישה האומה הצרפתית".

מקרון הודיע כי ישיק קמפיין בינלאומי לגיוס תרומות לטובת שיקום הכנסייה האייקונית. "בואו נהיה גאים, בנינו את הקתדרלה הזאת לפני יותר מ-800 שנים, ובהמשך השנים. לכן אני מודיע חגיגית הלילה: אנחנו נבנה אותה ביחד", הדגיש. "אין ספק שזה חלק מהגורל הצרפתי והפרויקט שלנו בשנים הבאות". בעקבות האש הכריז הנשיא על מצב חירום לאומי, וביטל נאום שתכנן לשאת בפני האומה על צעדים חדשים מול מחאת "האפודים הצהובים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שריפה בקתדרלת נוטרדאם, פריז, צרפת, 15 באפריל 2019. רויטרס
השריפה בנוטרדאם, אתמול/רויטרס

קרן המורשת הצרפתית, שנמצאת בבעלות פרטית, קראה לציבור לאסוף כספים למען שיקומו "הסמל של ההיסטוריה והתרבות של צרפת". אחד נרתמים הראשונים הוא המיליארדר ברנרד ארנו, שהכריז הבוקר כי הוא ותאגיד היוקרה LVMH שבראשו הוא עומד יתנו 200 מיליון אירו, אחרי שיריבו העסקי קרינג הציע מאה מיליון אירו.

במקביל, התובע הכללי של פריז פתח בחקירת נסיבות שריפת הענק בקתדרלה. דובר המשרד מסר כי השריפה מוגדרת כתאונה, ואין חשד להצתה מכוונת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully