וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב קוראים לחרם על ברוניי: "מכניסים כסף לכיסים של סוקלי הומואים"

31.3.2019 / 8:26

בחודש הבא צפויים להיכנס לתוקף חוקים חדשים בסולטנות הקטנה במזרח אסיה, שכוללים עונש מוות בסקילה או הקלאה בגין מעשי סדום, ניאוף ואונס. באירופה דוחקים בסולטן הכול יכול לחדול מהמהלך, ובהוליווד התעורר גל מחאה. "מי שנמצא במלונות שלהם משלם לרוצחים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ממשלת בריטניה וגורמים באיחוד האירופי קוראים לברוניי לזנוח את תכניותיה להטיל עונש מוות על הומואים ועונשים דרקוניים אחרים במסגרת חוקי השריעה. השחקן ההוליוודי ג'ורג' קלוני אף קרא להטיל חרם על בתי המלון שבבעלותה של הסולטנות העשירה שבדרום-מזרח אסיה.

בשנת 2014 הציגה ברוניי את חוקיה האיסלאמיים הנוקשים, הכוללים קנסות ומאסרים בפועל בגין עבירות כמו הריון מחוץ לנישואין או אזרחים שלא התפללו ביום שישי. בימים האחרונים התעוררה התנגדות עולמית בגין כוונתה ליישם חקיקה קיצונית אף יותר, המכוונת בין היתר נגד קהילת הלהט''ב.

המושבה הבריטית לשעבר נחשפה בכוונתה להכניס לתוקף את חוקי השריעה, ולפי הסולטן עליהם להיות "חלק מההיסטוריה הגדולה" של ברוניי. לפי עדכון חוקי ההלכה, החל מ-3 באפריל מי שיורשע במעשי סדום, בניאוך ובאונס מסתכן בסקילה או בהלקאה, וידיהם של גנבים ייגדעו.

סולטן ברוניי. רויטרס, אתר רשמי
שולט בכל עמדות המפתח. סולטן ברוניי/אתר רשמי, רויטרס

החוקים החדשים עוררו זעם ברחבי העולם וגררו את התייחסותם של פוליטיקאים וסלבריטאים שקראו לברוניי לחדול מתוכניותיה. דוברת משרד החוץ הבריטי אמרה כי ''השר לענייני אסיה והנציב העליון שיתפו את חששותיהם באופן אישי''. עוד הוסיפה כי ''גזרי דין מוות מנוגדים לערכים הלאומיים שלנו''.

ארצות הברית ובריטניה עדכנו בהתאם אזהרות לתיירים המתכוונים להגיע למדינה. ברוניי בעלת רוב מוסלמי, המונה 400 אלף בני אדם, שעליהם שולט ביד רמה הסולטן חסן אל-בולקיה שאינו זוכה לביקורת או התנגדות מצד עמו. הוא המונרך השני הוותיק ביותר בעולם ומחזיק בתפקידי המפתח - הוא ראש הממשלה ושר האוצר, הביטחון, החוץ והכלכלה. כמו כן, בברוניי לא מתקיימות בחירות.

עוד באותו נושא

סקילת הומואים וגדיעת ידיים: הסולטנות ברוניי מאמצת את השריעה

לכתבה המלאה
חגיגות לכבוד ציון יום השנה ה-50 לשלטונו של סולטן ברוניי, 2017. רויטרס
הציבור לא נוהג למתוח על הסולטן ביקורת. חגיגות 50 שנות שלטונו, 2017/רויטרס

השינויים באים על רקע תקופה בה הגישות השמרניות-חברתיות גוברות בכל רחבי אסיה. מיניאמר, מלזיה, סינגפור וברוניי אוסרות על יחסי מין בין גברים, בעוד באינדונזיה מתחזקת המדיניות נגד קהילת הלהט''ב.

גורמים פוליטים באיחוד האירופי קראו לברוניי לסגת מן החוקים החדשים. יו''ר ועדת המשנה של הפרלמנט האירופי לזכויות אדם, אנטוניו פאנצ'רי, אמר כי על ברוניי ''להביא את קוד העונשין שלה להלימה מוחלטת עם זכויות אדם בסיסיות''. הוא הוסיף כי ''הנטייה המינית והזהות המגדרית הן בבחינת בחירות אישיות, שבשום אופן אין עליהן להיות כפופות לעונש, קודיפיקציה משפטית או פרקטיקות מפלות''. הוועידה לזכויות קהילת הלהט''ב בפרלמנט האירופי תשלח בימים הקרובים מכתב לסולטן ברוניי.

סולטן ברוניי ביום העצמאות, 2018. רויטרס
סולטן ברוניי בחגיגות יום העצמאות בשנה שעברה/רויטרס

קלוני והבמאי דסטין לאנס בלאק היו בין הסלבריטאים המתקוממים נגד מדיניות ברוניי והם קראו להטיל חרם על תשעה בתי במלון שבבעלות סוכנות ההשקעות ברוניי, שבבעלות הממשלה, כולל מלונות בבוורלי הילס שבלוס אנג'לס ובלונדון.

''בכל פעם שאנחנו נשארים או מתכנסים בכל אחד מתשעת המלונות האלה, אנחנו מכניסים כסף ישירות לכיסם של גברים שבוחרים לסקול באבנים או להצליף באזרחים למוות על היותם הומאים או על האשמתם בניאוף'', כתב קלוני במאמר שהתפרסם באתר החדשות הדיגיטלי ''דד-ליין''. ''אם תמשיך לשהות במלון בוורלי הילס, אתה אשם בתמיכה כספית ברוצחים האלה'', כתב בלאק, שזכה בפרס האוסקר.

דוברת המלון בלונדון, שבו משקיעה ברוניי, אמרה כי ''אנו מעריכים מאוד אנשים ואת המגוון התרבותי של אורחיה ועובדיה''. עוד היא הוסיפה כי ''גיוון והכללה עדיין משמשים ערכים בסיסיים עבורנו, שכן איננו סובלים כל צורה של אפליה''.

ארגון זכויות אדם פיליפיני הביע את חששותיו כי עונשי המדיניות החדשים כבר ''שלחו מסר מצמרר לקהילה הלהט''בית - הם מרגישים מאוימים ומפוחדים מפגיעה ומעקב של אוכפי החוק''. עוד הוסיף הארגון ''ברוניי חייבת להיות חברה שמכירה בהבדל ומתייחסת בכבוד למגזרי השוליים. אנחנו קוראים לסולטן לשלוט באומה בחמלה ובאנושיות''.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully