וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי רעלות או כיפות: קוויבק תאסור על עובדי ציבור ללבוש סמלי דת

29.3.2019 / 13:13

הפרובינציה דוברת הצרפתית תעביר חקיקה שתמנע מעובדי הציבור להגיע עם סמלים דתיים לעבודה, כולל מורים ושופטים. טרודו, שעומד בפני בחירות השנה, גינה את המהלך של ממשלת הימין המקומית: "בלתי נתפס". המוסלמים והיהודים גינו אף הם: "אזרחים סוג ב'"

הפגנה נגד סמלים דתיים במחוז קוויבק, קנדה, נובמבר 2017. רויטרס
הפגנה נגד לבישת סמלים דתיים בקוויבק, 2017/רויטרס

פרובינציית קוויבק שבקנדה תאסור על עובדי ציבור ללבוש סמלים דתיים בשעות העבודה. החקיקה, שהוצגה אתמול (חמישי) בפרלמנט של קוויבק, תוביל להתנגשות בין ממשלת הימין בפרובינציה לבין הממשלה הליברלית של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו.

עקבו אחרינו גם בפייסבוק: העמוד החדש של חדשות החוץ

"זה בלתי נתפס בעיני שחברה פתוחה תאשר אפליית אזרחים על בסיס האמונה שלהם", אמר טרודו, שעומד בפני בחירות בהמשך השנה. קוויבק צפויה להיות זירת קרב משמעותית בין ראש הממשלה הליברלי לבין האופוזיציה השמרנית.

החוק, שצפוי לקבל את אישור הפרלמנט של קוויבק, יכסה גם מורים, שופטים ושוטרים. עובדי ממשל ומשרתי ציבור נוכחיים יוחרגו מהחוק בפרובינציה שבה רוב האוכלוסייה דוברת צרפתית. במשך שנים ניסו הממשלות בקוויבק להגביל עובדי ציבור מלחבוש סמלים דתיים כמו רעלות או כיפות כחלק מהמאמץ לשמור על חברה חילונית. ב-2017 עבר איסור על כיסוי פנים מלא על כל עובד ציבור או מי שמקבל שירותים ציבוריים, אולם זה הושעה על ידי בית משפט ביוני האחרון.

מפגלת הימין "קואליציית קוויבק אווניר" נבחרה בסוף השנה שעברה, בין השאר, על בסיס התחייבויותיה להגבלת ההגירה ולשמירה על חברה חילונית. ראש ממשלת קוויבק, פרנסואה לגו, אמר לכתבים היום כי הצעת החוק "מייצגת את הערכים שלנו וזה חשוב".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בדיון בפרלמנט, 20 במרץ 2019. AP
יתמודד בקרב קשוח בקוויבק. טרודו/AP

הגינויים למהלך הגיעו במהירות. ארגון "בני ברית" היהודי כינה זאת "מתקפה על זכויות היסוד וחירויותיהם של הקוויבקים", כש"המועצה הארצית של הקנדים המוסלמים" אמרה כי החקיקה תהפוך את המוסלמים ומיעוטים אחרים "לאזרחים דרג ב'" ותשפיע במיוחד על נשים מוסלמיות.

כמו צרפת, שאסרה על עטיית רעלות, צלבים וסמלים דתיים אחרים בבתי הספר בשנת 2004, קוויבק נאבקת כדי להגן על הזהות החילונית שלה מול האוכלוסייה המוסלמית ההולכת וגדלה, שרבים ממנה הגיעו מצפון אפריקה.

בעוד שהחקיקה בקוויבק לא סימנה דת מסוימת, כיסוי הראש המוסלמי הוא זה זמן רב מקור לדיון ציבורי. השר למעמד של נשים של קוויבק ספג ביקורת מצד האופוזיציה מוקדם יותר השנה, לאחר שאמרה כי החיג'אב הוא סמל לדיכוי נשי.

בנוסף לכך, פוליטיקאית מקומית ממונטראול זכתה לתגובות חריפות בסוף השבוע לאחר שהביעה בפייסבוק כעס על שוטפלה על ידי רופאה שלבשה חיג'אב. היא כינתה את כיסוי הראש "סמל לאסלאמיזציה של ארצנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully