וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ באיפא"ק: "האיראנים מכירים אותי - ולא רק מהטלפון"

טל שלו, עם פמליית רה"מ בוושינגטון

25.3.2019 / 15:50

בנאומו הראשון בפני השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון, גנץ התייחס להסלמה הביטחונית, והזהיר את ראשי חמאס ואיראן. הוא העלה את הצורך באחדות בישראל ותקף נגד ההפרדה בין זרמי היהדות ושילוב עוצמה יהודית. בהמשך אף הודה לטראמפ על ההכרה ברמת הגולן

עריכה: טל רזניק

גנץ נואם באיפא"ק - עיקרי הדברים:

- על ההסלמה בדרום: "ישראל תמיד תנצח, נתניהו עשה נכון ששב ארצה"
- גנץ: "אחדות היא הנשק הסודי של העם היהודי"
- "ירושלים הייתה ותמיד תהיה הבירה, בקעת הירדן תהיה הגבול הביטחוני במזרח"
- "בברגן בלזן לא הבדילו בין רפורמים וקונסרבטיביים, לא נסבול גזענות"
- על הנשיא טראמפ: "שותף אמת של ישראל"

יו"ר כחול לבן בני גנץ נאם הערב (שני) בפני ועידת איפא"ק בוושינגטון, כשעתיים לפני פגישתם הצפוייה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זהו נאומו הראשון של גנץ בפני מליאת הוועידה, שבה משתתפים יותר מ-15 אלף יהודים אמריקנים ותומכי ישראל.

גנץ פתח את נאומו בהתייחסות למצב הביטחוני ולירי הטילים לעבר מושב משמרת שבשרון. "מחשבותינו ותפילותינו יוצאות למשפחה שביתה נהרס היום בהתקפת טילים", אמר גנץ את נאומו. "העם הנחוש שלנו מותקף שוב עם תזכורת תמידית לשנאה וחוסר רצון לשינוי. השנאה הזו, שמתדלקת מאה של סכסוך, השנאה הזו, העצב הזה, היא כל מה שאויבינו חיים עבורו. מי ששואף לחיים - תמיד יותר חזק ממי שמחפש מוות ואני אומר למנהיגי חמאס - לא תשנו את זה".

בהמשך אמר גנץ כי נתניהו פעל נכון כשהחליט לקצר את ביקורו ולשוב לישראל, בעקבות המצב הביטחוני. גנץ שב ופירט על עברו הצבאי וסיפר על חבריו שנפלו בקרבות. "הקדשתי את חיי למדינת ישראל ולעם היהודי והיום, כיו"ר מפלגת כחול לבן, זה כבוד גדול בשבילי לעמוד בפניכם היום".

בני גנץ במהלך נאומו באיפא"ק 25 במרץ 2019. רויטרס
גנץ באיפא"ק, הערב/רויטרס

מושג שחזר על עצמו פעמים רבות בנאומו הראשון של גנץ הוא האחדות. "גם כשיש לנו את הצבא הטוב ביותר (...) עלינו לזכור שאם אנחנו רוצים תקווה אנחנו חייבים שתהיה לנו אחדות" אמר. "אם אנחנו רוצים ביטחון אנחנו חייבים שתהיה לנו אחדות. ובמהלך ההיסטוריה הדרך היחידה שניצחנו היא על ידי אחדות. אחדות היא העבר שלנו ואחדות חייבת להיות העתיד שלנו". הוא סיפר על משימתו הראשונה כחייל באבטחת נשיא מצרים, אנואר סאדאת, בביקורו הראשון בישראל, כחלק מחתימת הסכם השלום בין המדינות, וציין את המנהיגים כמי ששינו את ההיסטוריה.

"אבל אני לא כמו כל חייל אחר", המשיך. "אף אחד מאתנו הוא לא כמו כל חייל אחר. אנחנו חיילים יהודים. החוקים שלנו כוללים את עשרת הדברות, ואת הקוד המוסרי של הנביאים. בקוד המוסרי הזה למדינה שלנו, שהובילה אותי במשימה סופית, הובלתי אנשים לסודאן, כקצין צעיר, הובלתי את חיילי לסודאן, מדינת אויב, שם בלב המדבר, פגשנו את יהודי אתיופיה שברחו מהרדיפה ורצח. ביחד במטוס תובלה צבאי, לקחנו אותם הביתה, הבית שהם לא ראו אף פעם, אבל חלמו עליו כל החיים - מדינת ישראל. בין יהודי אתיופיה הייתה ילדה בת שלוש, היום היא חברת כנסת - פנינה תמנו שטה". בשלב זה, ביקש גנץ מח"כ תמנו שטה לקום על רגליה, ואמר כי הוא גאה על כך שהיא חברה במפלגתו.

"אנחנו נשלחנו למשימה הזאת כי לישראל יש חובה לדאוג שכל יהודי בטוח, ואם יהודי אחד בסכנה - המשימה לא נגמרה. והיום אני אומר לכם - המשימה עדיין לא נגמרה", המשיך גנץ. "בגלל שאנחנו יהודים, אנחנו לא נהיה סבלניים ביחס לגזענות, לא נהייה סבלניים לאנטישמיות. יש לי תמונה בשחור ולבן של אמי בברגן בלזן. כמה שנים תליתי תמונה נוספת, בצבע, של בני נדב, במדי צה"ל. בין שתי התמונות האלה יש את הסיפור השלם של העם בישראל. שלושה דורות ושלושה סמלים: השואה, הכותל המערבי וישראל הצעירה העצמאית והחזקה".

בני גנץ במהלך נאומו באיפא"ק 25 במרץ 2019. שמוליק עלמני, אתר רשמי
"לא כמו כל חייל אחר", גנץ/אתר רשמי, שמוליק עלמני

גנץ הדגיש כי דרכה של ישראל שלובה בעוצמה ובמוסר, ואמר כי בשל כך על ישראל להמשיך להגן על עצמה. בנקודה זו פנה לראשי המשטר האיראני: "לעולם לא עוד. לעולם לא ניתן לכם להתבסס בסוריה. לא ניתן לכם לפתח נשק גרעיני. אני אומר לאיראנים - אתם מכירים את חבריי ואתם מכירים אותי ולא רק מהטלפון הסלולרי שלי. במשמרת שלי לא תהפכו למעצמה אזורית ולא אהסס להשתמש בכוח במידת הצורך".

"אני יודע שילדי טהראן, ילדי ירושלים, שניהם נולדים ללא שנאה", אמר גנץ. "אני יודע שהעם האיראני מחכה לשחר של יום חדש, ואני מקווה שנראה את זה בתקופת חיינו. עד אז - חיזבאללה, חמאס, אל קאעידה, דאעש, נפגשנו בעבר בשדה הקרב ואתם יודעים מה הייתה התוצאה. לכן, אני אומר שהמציאות בדרום שילדים מבלים את הלילות במקלטים בזמן שראשי חמאס חוגגים חייבת להיפסק עכשיו. ראשי חמאס שכחו מה קרה לאחמד ג'עברי הרמטכ"ל שלהם. הם יקבלו תזכורת אישית אם הם ימשיכו לתקוף את האוכלוסייה שלנו. אנחנו נשמור על היתרון הצבאי שלנו, נשמור על היתרון הביטחוני שלנו, באוויר בים ביבשה ואפילו מתחת לים", הוסיף. "למי שרוצה להפוך דף חדש, אנחנו נושיט את ידנו לשלום ונשאף לשלום עם כל מנהיג ערבי".

בהמשך גנץ שרטט את גבולות ישראל לשיטתו. "בכל הסכם עתידי אם יגיע וכשיגיע, לא נתפשר על הנושאים הללו: ירושלים הייתה ותמיד תהיה הבירה המאוחדת של ישראל. בקעת הירדן הייתה ותמיד תהיה גבול הביטחון המזרחי של ישראל. האחריות הביטחונית תישאר בידי צה"ל, וצה"ל בלבד. לעולם לא נבקש אף אחד לדאוג לנו. אנחנו נדאג לעצמנו. לעולם לא ניסוג מרמת הגולן".

בני גנץ במהלך נאומו באיפא"ק 25 במרץ 2019. אתר רשמי
גנץ בנאום בוושינגטון, הערב/אתר רשמי

גם סוגיית הזרמים בעם היהודי זכתה לאזכור בנאומו של גנץ. "כרמטכ"ל לשעבר אני יודע את סוד כוחנו, הוא מבוסס על יכולתנו להישאר ביחד", אמר. "אחדות היא הנשק הסודי של העם היהודי. היכולת שלנו לעמוד ביחד לא צריכה להיות מובנת מאליה. בברגן בלזן אף אחד לא שאל מי רפורמי ומי קונסרבטיבי מי אורתודוקסי ומי חילוני. לפני שהולכים לקרב אני לעולם לא בודק למי יש כיפה מעל ראשו. תנו לי לומר לכם, כנושא גאה של הכומתה האדומה של אלו ששחררו את הכותל, אני חייב להגיד לכם שהכותל שייך לכולם. לא ניתן לקיצונים מאף אחד מהצדיים לשלוט. לא יהיו קיצונים שמובילים אותנו, אף כהניסט לא ינהל את המדינה שלנו, לא יהיה אף גזען שיעמוד בראש מוסדות מדינה ואף שחיתות לא תוביל אותנו. מנהיגי ישראל לא יכולים להיות מובלים על ידי שום דבר אחר פרט לטובת המדינה בלבד".

בנאומו, ביקש גנץ להודות ליהדות ארצות הברית, וכן לנשיא טראמפ, אותו הגדיר "שותף אמת של ישראל". "טראמפ, תודה לך על הכרה בירושלים כבירת ישראל ועל העברת השגרירות לשם", אמר. "תודה לך על ההכרה בריבונות הישראלית ברמת הגולן. אנחנו מודים לך על השותפות האסטרטגית ואנחנו רוצים שכל אמריקה - רפורבליקנים ודמוקרטים, יתקדמו איתנו ברוח ששירתה אותנו כה טוב בעבר".

בני גנץ בועידת איפא"ק. טל שלו, מערכת וואלה!
גנץ בתדרוך עיתונאים בוושינגטון, אתמול/מערכת וואלה!, טל שלו

במקור, מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, היה אמור לנאום בכנס, אך בשבוע שעבר גנץ החליט כי הוא רוצה לעלות על הבמה ולהראות שלא רק נתניהו יכול לעשות את זה. לקראת הנאום, ערך אתמול גנץ תדרוך לכתבים הישראלים בוושינגטון, שבו הסביר, בין השאר, מדוע החליט לנאום באיפא"ק, על אף שמדובר בזירה אוהדת במיוחד לנתניהו ובמה שראש הממשלה מיומן בה ביותר.

בתום נאום גנץ ולפני נאומו של מייק פנס, סגן נשיא ארצות הברית, השניים נפגשו ושוחחו בקצרה. גנץ הודה לפנס על התמיכה הבלתי מסויגת של הממשל בישראל ועל המהלכים האחרונים שנעשו עבור המדינה. פנס הודה לו ואמר כי כך ימשיכו לנהוג.

בנאומו בפני ועידת איפא"ק דיבר פנס על השותפות החזקה בין ישראל לארצות הברית ואמר כי ארצו לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. פנס הוסיף כי טראמפ יכיר רשמית בריבונות ישראל ברמת הגולן בהמשך הערב, כשייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.


(עדכון: 15:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully