וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי אסירי דאעש ואיומי ארדואן ואסד: הממשל הכורדי בסוריה בסכנה

25.3.2019 / 7:37

אחרי שהיו חוד החנית במאבק המוצלח נגד המדינה האסלאמית, לכורדים יש אתגרים נוספים הניצבים בפני שלטונם בצפון המדינה - "הפצצות המתקתקות" של הלוחמים הזרים מצד אחד, ואזהרות נשיאי טורקיה וסוריה שלא יאפשרו ישות כורדית. "ניצבים בפני עתיד לא ברור"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נפילת החליפות האסלאמית של דאעש התקבלה בחגיגות אצל הכורדים בסוריה, שהיו חוד החנית במאבק בן ארבע וחצי השנים נגד הישות שהשתרעה בשיא כוחה על שליש משטחיהן של סוריה ושל עיראק השכנה. אחרי מצעדי הניצחון הצבאיים, לכורדים מצפים אתגרים מרובים בניסיונם הנואש לשמור על הישות המדינית שהקימו בעור שיניהם מאז תחילת המלחמה ב-2011.

אתמול הם הזהירו כי אלפי הלוחמים שהם עצרו במהלך הלחימה בארגון הם "פצצות מתקתקות" שעל הקהילה הבינלאומית לנטרל בדחיפות."יש אלפי לוחמים, ילדים ונשים מ-54 מדינות, לא כולל עיראקים וסורים, שמהווים נטל כבר וסכנה עבורנו ועבור הקהילה הבינלאומית", אמר לסוכונת הידיעות הצרפית עבד אל-כרים עומר, האחראי על יחסי החוץ של הממשל הכורדי בצפון-מזרח סוריה. "המספרים גדלו באופן מאסיבי ב-20 הימים האחרונים של המבצע בבגהוז", אמר.

גורלם של לוחמי דאעש הזרים הפך לסוגיה מרכזית מאז קריסתה ההדרגתית של החליפות האסלאמית, שהשתרעה על כשליש משטחי עיראק וסוריה אחרי ההכרזה על הקמתה ב-2014. אתמול נכבשה העיירה בגהוז בידי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הנתמכים בידי ארצות הברית ומורכבים בעיקר מלוחמים כורדים.

לוחמת בשורות הכוחות הסוריים הדמוקרטיים אחרי ההכרזה על תבוסת דאעש בשדה נפט בדיר א-זור, 23 במרץ 2019. רויטרס
לוחמים כורדים במצעד הניצחון על דאעש, שבת/רויטרס

לפי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, יותר מ-66 אלף איש עזבו את המובלעת האחרונה של דאעש מאז ינואר, כולל 5,000 לוחמים ו-24 אלף קרובי משפחתם. המתקפה נעצרה כמה פעמים כדי לאפשר לאזרחים להתפנות מהעיירה הנצורה, ובתום בדיקות וסריקות של הכורדים הם נשלחו למחנות בצפון המדינה, שבהם עדיין רובם שוהים.

המחוז הכורדי, שהתבסס במרוצת מלחמת האזרחים, מזהיר כי אין לו את היכולת לעצור כמות כה גדולה של אנשים, ובטח שלא להעמידם למשפט. מנגד, רבות ממדינות המוצא של אנשי דאעש מסרבות לקבל אותם בחזרה, מחשש לאיום ביטחוני ולתגובות זועמות של הציבור. חלקן ביטלו את אזרחותם של העצורים בסוריה.

"אין תיאום בינינו לבין הקהילה הבינלאומית על הסכנה הזו", אמר עומר. "יש אלפי ילדים שגודלו על בסיס האידיאולוגיה של 'המדינה האסלאמית. אם הילדים הללו לא יעברו חינוך מחדש וישולבו מחדש בחברות שלהם, הם עלולים להפוך לטרוריסטים בעתיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כוחות של צבא ארה"ב בדיר א-זור, מזרח סוריה, מרץ 2019. רויטרס
בולמים את ארדואן. כוחות צבא ארה"ב בדיר א-זור, במצעד הצבאי של הכורדים, שבת/רויטרס

לכורדים יש גם צרות אחרות בגלל הנסיגה המתוכננת של צבא ארצות הברית, החוצץ בינם לבין טורקיה הרואה בהם טרוריסטים. לאור העזיבה המסתמנת של הכוחות האמריקניים, שוקלים הכורדים לפנות לעזרת משטרו של בשאר אסד, שמצדו מבטיח להשיב לידיו את כל שטחי המדינה. "הכורדים נלכדו בין הפטיש הסורי לסדן הטורקי", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית המומחה פבריס באלאנש. מוטלו צ'יבירולו, מומחה אחר, אמר: "הכורדים ניצבים בפני עתיד לא ברור. נראה שהאיום המידי ביותר נשקף מכיוונה של טורקיה".

החשש להמשך קיומו של הממשל שביססו הכורדים החל לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הדהים בדצמבר כשאמר שהוא יסיג במהירות את כל 2,000 החיילים האמריקנים מסוריה בזכות "תבוסת" דאעש. הוא ניסה להפיג את חשש הכורדים ובעלי ברית אחרים של ארצות הברית כשהציע להקים "אזור חיץ" של 30 ק"מ בצדו הסורי של הגבול, אך הכורדים דחו את מעורבותה של אנקרה. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן איים להקים לבדו את אזור החיץ לאור הקשיים בשיחות עם וושינגטון.

נשיא טורקיה ארדואן, 19 במרץ 2019. רויטרס
יצא כבר לשני מבצעים נגד הכורדים. ארדואן/רויטרס

הכורדים דורשים פריסה של כוח בינלאומי בשטחים שבשליטתם ונכללים בתכנית הטורקית, אחרי שכבר הותקפו פעמיים על ידי צבא טורקיה ומורדים סורים. בינואר אשתקד כבשו המורדים, בסיוע צבא טורקיה, את המובלעת עפרין שבצפון-מערב המדינה. הכורדים גם תלויים בחסדיה של רוסיה, התומכת באסד ואינה מתלהבת ממבצע נוסף נגד הכורדים בשלב זה על אף הבטחותיו של נשיא סוריה להשתלט מחדש על כל המדינה.

כיום, אסד שולט על כשני שלישים משטחה של סוריה בזכות תמיכתה של רוסיה, שנכנסה למלחמה לצדו ב-2015 ושינתה את מאזן הכוחות דרמטית, ועזרת איראן, חיזבאללה והמיליציות השיעיות. דמשק מתנגדת נחרצות למתן אוטונומיה כלשהי לכורדים, שהיו אזרחים סוג ב' עד לתחילת המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully