וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יותר יעיל לעמוד או ללכת על המדרגות הנעות? למדענים יש תשובה

21.3.2019 / 0:10

בניגוד לכביש, על המדרגות הנעות אין חוקי תנועה וכל אחד פועל בהן איך שהוא רוצה. אבל מה הדפוס שיהיה הכי יעיל לכולם ויאפשר לכולם להגיע מהר יותר ליעדם? מחקר שנערך בנושא מצא את התשובה

ככה משתמשים במדרגות נעות בסין?!/צילום חובבים יוטיוב

אחד מהרגלי התנועה המוכרים על הכביש הם שכלי רכב מהירים יותר נוסעים בנתיב השמאלי של הכביש, והאיטיים נצמדים לנתיב הימני. אבל האם הדפוס הזה תופס גם לגבי המדרגות הנעות? האם אלו שייצמדו לצד השמאלי שלהן יגיעו מהר יותר למטה או למעלה מאשר אלו שבצד הימני? האם צריך להיות נתיב להליכה ונתיב לעמידה? או שבשני הנתיבים/צדדים צריך לעמוד בלבד?

על פי מחקר שנעשה לאחרונה, כמעט 75 אחוז מהולכי הרגל מעדיפים לעמוד על המדרגות הנעות במקום ללכת עליהן. לכן נשאלת השאלה האם צריך להשאיר נתיב שמאלי לאנשים הקטנים/חסרי סבלנות שבינינו? כאשר המהנדסים מתכננים כבישים, בניינים ומסדרונות, הם לוקחים בחשבון את המרווח שכל אדם צריך בסביבה שלו. המרווח משתנה בהתאם לאופן השימוש בו.

עוד בנושא
שיכור החליק על מעקה מדרגות נעות וזה נגמר כואב מאוד
צפו: זו הסיבה בגללה אסור לתת לילדים לשחק עם מדרגות נעות

גיף מדרגות נעות. Giphy
ללכת או לעמוד?/Giphy

בלונדון, החליטו שלא לאפשר הליכה בחלק מהמדרגות הנעות, בעיקר בצפופות שבהן שמאפשרות ליותר אנשים לנוע בהן בו זמנית. אבל השינויים האלו היו נתונים לויכוח. לדוגמא, חלק היו סבורים שצריך לאפשר לאנשים לנוע מהר יותר בצד השמאלי, גם אם זה מפחית את התכולה של המדרגות בו זמנית ומעכב את הזמן לאחרים. באופן לא גורף, אנשים שעולים על המדרגות הנעות, יעשו מה שאלו שלפניהם עושים. אם זה שלפניהם הולך, הם יילכו. אם הוא עומד, הם יעמדו. כל מה שצריך זה מישהו שיתחיל את הטרנד.

אבל - מה עדיף? מה יותר מהיר? ניסוי שנערך ברכבת התחתית בלונדון ונמשך שישה חודשים מצא שכולנו נגיע מהר יותר ליעדנו אם נעמוד בסבלנות במדרגות הנעות, מימין ומשמאל, מאשר שחלקנו יעמוד בצד ימין ויאפשר לממהרים לרוץ מעלה.

גיף מדרגות נעות. Giphy
לא ככה!/Giphy

במסגרת הניסוי, נבדקה התפוקה במדרגות הנעות בהולבורן, אחד האזורים העמוסים בלונדון. המדרגות הנעות שם הן ארוכות יחסית לאחרות ומגיעות ל-24 מטרים, כך שיותר אנשים מעדיפים לעלות עליהן ולא לחפש דרכים חלופיות (כמו לעלות במדרגות רגילות רחמנא ליצלן). במקום קיימים 7 מדרגות נעות, כשהניסוי בדק את התפוקה בשעות הבוקר העמוסות במדרגות הנעות מספר 5, 6 ו-7. מדרגות מס' 5 נותרו ללא שינוי, אולם הולכי הרגל שבחרו לעלות על מדרגות מס' 6 ו-7 הונחו מראש שאין ללכת על המדרגות, אלא רק לעמוד עליהן ולהמתין בסבלנות עד שיגיעו ליעדן הסופי.

הניסוי מצא שכמות האנשים שעלתה במדרגות הנעות מס' 6 ו-7, כל אחת בנפרד, הייתה גדולה יותר ביחס לכמות האנשים שעלו במדרגות הנעות מס' 5 בהן מקובל לעמוד בצד אחד ולאפשר לממהרים לעלות מהצד האחר. כמובן שאם אתם הטיפוס הממהר שרוצה לנצל את הריק שבצד השמאלי - תגיעו מהר יותר, אולם יחד כקבוצה - כולכם תגיעו מהר יותר ליעדכם אם רק תעמדו, בצד ימין ושמאל, ותמתינו בסבלנות. בדו"ח הניסוי נכתב: "בשעות עמוסות מאוד, תפוקה גבוהה יותר מושגת כשנוסעים עומדים בשני צדדי המדרגות ולא רק באחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully