וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעדר מישיבות הממשלה: "מלך סעודיה צמצם את סמכויות יורש העצר"

לפי הגרדיאן, סלמאן החליט לקחת מידיו של בנו מוחמד סמכויות כלכליות על רקע הלחץ הבינלאומי על ריאד בעקבות רצח חאשוקג'י. עוד דווח כי הנסיך הצעיר, שלפי החשד הורה על החיסול, לא השתתף בפגישות מרכזיות בשבועיים האחרונים

עריכה: טל רזניק

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, איבד חלק מסמכויותיו הכלכליות והפיננסיות - כך דווח היום (שני) בגרדיאן הבריטי. הנסיך הצעיר לא השתתף בכמה פגישות ממשלתיות ודיפלומטיות בשבועיים האחרונים, וככל הנראה זה נובע מהחלטת אביו, המלך סלמאן, להגביל את בנו, גם אם באופן זמני. לפי הדיווח, המלך חשף בפני קבוצת שרים בכירים בשבוע שעבר את ההחלטה שמגיעה על רקע רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

עוד דווח כי המלך ביקש מבן סלמאן להשתתף בישיבת הממשלה האחרונה, אבל הוא לא הופיע. לפי הגרדיאן, על אף שלא הייתה הכרזה רשמית, אחד מיועציו הקרובים ביותר של סלמאן, מוסעד אל-עיבאן, שלמד בהארוורד ולאחרונה מונה ליועץ לביטחון לאומי, יפקח באופן לא רשמי על תחום ההשקעות בשמו של המלך.

השגרירות הסעודית בוושינגטון סירבה להשיב לבקשות רבות שהגיש הגרדיאן לתגובה. בחודשים האחרונים הכחישו בריאד כי יש מתיחות בין המלך לבין בנו בעקבות הרצח של העיתונאי בקונסוליה באיסטנבול באוקטובר, שלפי ה-CIA והערכות נוספות בוצע בהוראת יורש העצר. בעוד שרוב המומחים סבורים כי בן סלמאן יירש את הכס לאחר מות אביו, יש סימנים לניסיון מצדו לבלום את בנו השנוי במחלוקת בזמנים שבהם הממלכה נמצאת תחת זכוכית מגדלת.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת G-20 בבואנוס איירס ארגנטינה, 30 בנובמבר 2018. רויטרס
מתיחות בארמון. בן סלמאן בפסגת ה-G20, נובמבר/רויטרס

בין היתר, בן סלמאן לא השתתף בשתי ישיבות הקבינט האחרונות, שאותן מנהל המלך. הוא גם לא נפגש עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי, שגרירי הודו וסין ובכירים אחרים שהגיעו לריאד, ולא נכח בפגישה בין המלך למופתי של הממלכה. הנסיך לא נראה בשום תמונה ולא הוזכר בהצהרה רשמית של התקשורת בממלכה בתקופה האחרונה, פרט לדיווח מהשבוע שעבר על שיחת טלפון שקיים עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה.

לפי הדיווח, המלך היה מאוד לא מרוצה מהיעדרות בנו מהישיבה האחרונה, שבה הוא דן באתגרים המרכזיים שעומדים בפני הממלכה. במשך ישיבה שנמשכה שעתיים, המלך העלה חששות מפני אובדן השקעות בערב הסעודית. מעתה ועד להודעה חדשה, כל ההחלטות הפיננסיות זקוקות לאישור סלמאן. השבוע דווח בניו יורק טיימס כי משקיע מהוליווד נטש את קרן ההשקעות הממשלתית והחזיר השקעה סעודית בסך 400 מיליון דולר בשל הרצח של חאשוקג'י. ערב הסעודית נתונה גם ללחץ בינלאומי בשל המלחמה בתימן והפגיעה בזכויות אדם ומעצר פעילים פוליטיים, בהם אחד עם אזרחות אמריקנית כפולה.

סימנים נוספים לכך היו שתי החלטות מרכזיות שקיבל בן סלמאן בזמן שאביו שהה במצרים, והשימוש החריג שעשה בתואר "סגן המלך" בעת הכרזתו עליהן. לפי הגרדיאן, הוא גם לא קיבל את פניו אביו עם שובו לממלכה, בניגוד למקובל.

חלק מהמומחים אומרים כי הדיווחים על קרע במשפחת המלוכה נופחו וכי יורש העצר הוא למעשה המלך, פרט לתואר הרשמי. אחרים אומרים כי ייתכן שיש סיבות אחרות להיעדרותו מאירועים ציבוריים וכי אביו נותר תומך נלהב שלו גם אחרי משברים קודמים, ועמדתו לא צפויה להשתנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully