וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטפל באומה שבורה: המבחן הראשון של המנהיגה הצעירה של ניו זילנד

18.3.2019 / 15:16

ג'סינדה ארדרן נבחרה לראשת הממשלה ב-2017 בהפתעה גדולה, ובגיל 37 היא הפכה לפופולרית ברחבי העולם כמשקל נגד למנהיגים פופוליסטיים. עד לטבח במסגדים כאב הראש הגדול ביותר שלה היה המתיחות בקואליציה, אבל מעתה הכול השתנה ללא הכר

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בין התכונות שרוממו את ג'סינדה ארדרן להנהיג את ניו זילנד בגיל 37 בלבד היו בין היתר החזון האופטימי שלה והאישיות הזוהרת שלה, והיא הפכה לסמל עבור נשים עובדות ברחבי העולם כשילדה את בתה הבכורה ניב בעודה בתפקיד.

בימים האחרונים מציגה ראשת הממשלה איכויות אחרות שלה בפני האומה החרדה, שזועזעה אחרי הטבח במסגדים בעיר קרייסטצ'ר'ץ. היא הפגינה נחישות להקשיח את החוקים למכירת כלי נשק והביעה אמפתיה עם משפחות הקורבנות ועם הקהילה המוסלמית.

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן בביקור משפחות הקורבנות בטבח בקרייסטצ'רץ', 16 במרץ 2019. רויטרס
העבירה ביקורת מרומזת על טראמפ. ארדרן בביקור אצל משפחות הקורבנות/רויטרס

ביום שישי אחר הצהריים, כשהיא יושבת סביב שולחן פשוט שהונח בחדר ישיבות במלון בניו פליימואת', שבאי הצפוני של ניו זילנד, סיפרה ארדרן לאומה על הטבח. הפרטים היו מועטים, אבל שפת גופה המזועזעת והרעד בקולה הבהירו שהמצב חמור.

לאור הירי ההמוני החריג במדינה שלא מורגלת לכך, התושבים רצו עוד מידע. כשנאמה לאחר מכן בפרלמנט בוולינגטון, היא הייתה רגועה יותר ונחושה יותר. היא פירטה את מניין ההרוגים הגדל ועל המחבל שנעצר, אוסטרלי שבחר בניו זילנד לביצוע המזימה שלו. "אולי אתה בחרת בנו, אבל אנחנו דוחים אותך מכל וכל", אמרה.

כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התקשר לארדרן כדי להביע את אהדתו ולשאול איזו עזרה הוא יכול לספק, אמרה ארדרן כי היא תקדם בברכה אהדה ואהבה לקהילות מוסלמיות. זו הייתה מעין נזיפה בטראמפ, שנתפס כאנטי-מוסלמי.

ביום שישי, ארדרן טסה לקרייסטצ'רץ'. היא לבשה חיג'אב פשוט ונפגשה עם משפחות ההרוגים והפצועים. במרכז פליטים בעיר, היא אמרה למנהיגי הקהילה כי המדינה מאוחדת באבלה. "זאת לא ניו זילנד, "אמרה. "החלק היחיד במה שהתרחש ב-24, 36 שעות האחרונות שהוא ניו זילנד היה התמיכה שאתם רואים עכשיו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אישה מציגה את תמונת אחד הקורבנות בטבח בניו זילנד, 16 במרץ 2019. רויטרס
אישה מציגה תמונה של קרוב משפחתה שנהרג בפיגוע, שישי/רויטרס

ארדרן לא נמנעה מלעסוק בסוגיות הקשות שעלו אחרי הטבח - כמו השאלה כיצד השיג המחבל חמישה כלי נשק, כולל שניים בסגנון צבאי. החוקים המקלים של ניו זילנד מאפשרים גישה רובה יותר לאותם כלי נשק בהשוואה לאוסטרליה. "אני יכולה לומר לכם כבר עכשיו שחוקי הנשק שלנו ישתנו, "אמרה. היא דרשה מסוכנויות המודיעין שלה להסביר מדוע לא ידעו דבר על טרנט ששלח את המניפסט הקיצוני שלו במייל ללשכתה של ארדרן דקות ספורות לפני הירי. היא הבטיחה להעביר באופן מידי סיוע כלכלי לניצולים, כולל למשפחות שאיבדו את המפרנס היחיד שלהן או שנדרשות לממן את ההלוויות.

המתקפה הייתה המבחן הגדול הראשון של ארדרן מאז שהיא הפכה לראשת הממשלה בתום הבחירות המתוחות ב-2017. היא נבחרה למנהיגת מפלגת הלייבור הליברלית שבועות ספורים קודם לכן, בתקופה שבה המפלגה צנחה בסקרים לשפל היסטורי. בתוך זמן קצר היא הזניקה את הפופולריות שלה, כשהיא משכה קהלים חדשים בזכות גילה הצעיר ואופטימיות, שהסוו את היותה פעילה פוליטית קשוחה ומנוסה.

כשארדרן נבחרה לתפקיד, היה זה אחרי תשע שנים בפרלמנט, כשהייתה המחוקקת הצעירה ביותר במדינה. בעבר היא הייתה עוזרת של ראשת ממשלת ניו זילנד הלן קלארק ויועצת מדיניות של טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר. היא מקדמת אג'נדה פרוגרסיבית, אבל פרגמטית, כשהיא מוכנה לחזר אחרי העסקים הגדולים ולשים בצד סוגיות ליברליות שנויות במחלוקת שעלולות להרחיק ממנה ציבור בוחרים גדול יותר.

תפנית בלתי-הפיכה

עד יום שישי האחרון, משימתה הקשה ביותר הייתה לשמור על הקואליציה השברירית שלה, הכוללת את הלייבור בראשותה ושתי מפלגות נוספות, הירוקים ו"ניו זילנד ראשונה". מאז כניסתה לתפקידו, הפכה ארדרן לכוכבת בינלאומית, אנטיתזה למנהיגים פופוליסטיים בעולם.

עם זאת, הפופולריות שלה מחוץ לניו זילנד הסתירה את הקשיים מבית. היו טעויות פוליטיות, שערוריות קטנות וחילוקי דעות עם השותפים הקואליציוניים. היא נאלצה להתמודד עם התנגדות להצעה להטיל מס רווחי הון ועם טענות לכך שאחד משרי ממשלתה נמצא בניגוד אינטרסים.

ביום הטבח היא הייתה אמורה לנאום בפני תלמידים שהשתתפו בשביתה העולמית במחאה על שינויי האקלים. ארדרן היא תומכת נלהבת במאבק בהתחממות הגלובלית, וזה היה מסוג האירועים שבהם היא מרגישה בנוח. אבל ביום שישי המסלול של המנהיגות שלה השתנה באופן בלתי הפיך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully