וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיבט מציינת 60 שנה לגלות הדלאי למה, וחלום האוטונומיה מסין רחוק מתמיד

12.3.2019 / 14:08

בייג'ינג הידקה את השליטה על המחוז שבהרי ההימאליה בעשרות השנים האחרונות, וטוענת שהמנהיג הרוחני זומם להתפצל מהמדינה. בהודו השכנה, אלפים צעדו לאות תמיכה בו וקראו לחופש וחירות. "סין גנבה את הארץ שלנו"

עריכה: שניר דבוש

טיבט ציינה ביום ראשון 60 שנה ליציאתו לגלות של מנהיגה הרוחני הדלאי למה, ותומכיה קראו לתמיכה בינלאומית גדולה יותר בשאיפותיה לאוטונומיה. עם זאת, המחוז שבהרי ההימלאיה לא נראה קרוב יותר להגשמת החלום, במיוחד לנוכח התחזקותה של סין בזירה הגלובלית. בבייג'ינג מגנים על המדיניות שהונהגה במחוז ומאשימים את מבקריה בהבעת עמדות "אנטי-סיניות".

בכלי התקשורת הרשמיים של סין אמרו כי איכות החיים בטיבט השתפרה משמעותית, יחד עם צמיחה בכלכלה, במה שמפריך לטענתם את אלו היוצאים נגד הדיכוי שממנו סובלים הטיבטים מאז שהתקוממו נגד המשטר הקומוניסטי ב-1950 ודוכאו במהרה. הדלאי לאמה, הגולה בהודו, מואשם בניסיון "לזרוע כאוס" ובעיתון הממשלתי "טיבט דיילי" נכתב אתמול במאמר המערכת: "מזימותיו הבדלניות נידונו לכישלון מוחלט". הדלאי לאמה, החי בעיר דרמסללה מאז שנמלט מסין, מכחיש שהוא מעוניין להקים מדינה עצמאית מסין.

טיבט נתונה לאבטחה כבדה של כוחות הביטחון הסיניים וטיבטים רבים החיים בחו"ל אומרים כי בייג'ינג מנצלת את משאבי המחוז בזמן שהיא הורסת בשיטתיות את השפה הטיבטית ואת תרבותה הבודהיסטית הייחודית.

עוד בנושא:
למרות אזהרת סין: אובמה אירח את הדלאי למה בבית הלבן

הפגנה לציון 60 שנה למרד הטיבטי נגד השלטון הסיני, בניו דלהי, הודו. רויטרס
צעדת למען האוטונומיה של טיבט בניו דלהי, ראשון/רויטרס

בניו דלהי, בירת הודו, צעדו ביום ראשון כ-3,000 טיבטים לאורך שלושה קילומטרים במרכז העיר כשהם נושאים דגלים של טיבט ושל הודו. הם צעקו "החופש של טיבט הוא הביטחון של הודו" ו"הידידות בין הודו לסין היא בושה". הם אחזו בדיוקנו של הדלאי לאמה, בזמן שהם איחלו לו חיים ארוכים.

"הגענו לכאן כדי להזכיר לדור החדש שסין גנבה את הארץ שלנו, זאת הסיבה שהתאספנו והתחלנו את התנועה הזאת", אמר אחד הצועדים, סונאם יוגיאל, בן 52.

בטייפה, בירת טייוואן, מאות טיבטים וטייוואנים הפגינו נגד סין. צאי צרינג, יו"ר "הרשת לזכויות אדם למען טיבט וטייוואן", אמר כי סין התעלמה לאורך ההיסטוריה מהסכמיה עם הטיבטים ועם אחרים. "אסור לנו לסמוך על המפלגה הקומוניסטית של סין בשום צורה", אמר. סין אינה מכירה בעצמאותה של טייוואן הדמוקרטית ורואה בה מחוז מורד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הדלאי למה, הודו, פברואר 2019. AP
בסין דורשים שיוותר על דרישתו לאוטונומיה. הדלאי למה, בחודש שעבר/AP

סין אומרת כי טיבט הייתה חלק מהטריטוריה שלה במשך מאות שנים, אולם טיבטים רבים דוחים זאת ואומרים כי הם היו עצמאיים במשך מרבית הזמן. השלטונות מגבילים בצורה משמעותית את הגישה למחוז, ותיירים זרים נדרשים לקבל אישור מיוחד. הכניסה לעיתונאים זרים מצומצמת עוד יותר, וטיבט נסגרת לחלוטין עבורם במהלך אירועים רגישים.

במאמר המערכת בסוכנות הידיעות הרשמית שינחואה לא הזכירו מפורשות את ההתקוממות, אלא התייחסו לאירועים ב-1959 כאל "רפורמה דמוקרטית" שפירקה את ההיררכיה הבודהיסטית ואת המבנה הפאודלי. "תושבי המחוז נהנים מזכויות אדם חסרות תקדים בהיסטוריה", נכתב.

לפי הנתונים שצוינו כהוכחה לכאורה לשיפור במצבם של הטיבטים, הייתה עליה של 35.5 שנה בתוחלת החיים מאז שנות ה-50, צמיחה דו-ספרתית בתמ"ג האזורי ברבע המאה האחרונה וצמצום שיעור העוני ב-80%. סין מסרבת להיפגש עם הדלאי למה או עם נציגיו עד שהם יוותרו רשמית על דרישותיהם לאוטונומיה גדולה יותר ויקבלו את מרותה של בייג'ינג.

הפגנה לציון 60 שנה למרד הטיבטי נגד השלטון הסיני, בניו דלהי, הודו. רויטרס
מפגינים בניו דלהי, ראשון/רויטרס

סין הידקה את השליטה בטיבט מאז שפרצו בה מחאות אנטי-ממשלתיות ב-2008, שבהן הותקפו אנשים ובתי עסק של בני ההאן, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בסין. בשנים האחרונות, כמה נזירים בודהיסטים ואנשי כמורה הציתו את עצמם וקראו לשובו של הדלאי למה בן ה-83.

ביום רביעי האחרון ביקר ראש הממשלה הטיבטית הגולה, לובסנג סנגאי, בפראג, ואמר כי זה מחמם את הלב לראות את התמיכה שבה זוכה עמו במדינה. "בכל פעם שאני מגיע לכאן, אני מתעודד ומקבל את הכוח לחזור ולומר 'יש אנשים ברחבי העולם שתומכים ומאמינים בנו'", אמר.

(עדכון ראשון 12:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully