וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת בחירת המסוק העתידי של צה"ל: צוותים מישראל יטוסו לארה"ב

4.3.2019 / 16:57

בחודש יוני יתנסו צוותים מחיל האוויר בהטסת המסוקים המתחרים על החלפת היסעורים המזדקנים. ה-CH-53 K נחשב לדגם היקר והחדש מבין השניים, בעוד שהצ'ינוק הוא האופציה הוותיקה והמשודרגת יותר. במקביל, עסקת רכש של חיל האוויר הגרמני עשויה לטרוף את הקלפים

צילום: ערוץ היו-טיוב של חברת לוקהיד מרטין, עריכה: אוהד פיטר
מסוק CH-53K, לוקהיד מרטין. לוקהיד מרטין, מערכת וואלה! NEWS
חשש מחבלי לידה. מסוק CH-53K/מערכת וואלה! NEWS, לוקהיד מרטין

בהתאם לעבודת המטה של חיל האוויר, משרד הביטחון יפיץ בקרוב את דרישות המפרט הטכני לרכישת 20 מסוקי התובלה הכבדים שיחליפו את מסוקי היסעור המזדקנים. כמו כן, סוכם עם גורמים במשרד ההגנה האמריקני כי בחודש יוני השנה יגיעו צוותים של חיל האוויר הישראלי לארצות הברית ויטוסו על שני סוגי המסוקים שיתמודדו על המכרז: מסוק הצ'ינוק של חברת בואינג ומסוק ה-CH-53 K של לוקהיד-מרטין וסיקורסקי.

דרגי השטח בחיל האוויר המליצו למפקד החיל אלוף עמיקם נורקין לרכוש את מסוק ה-CH-53 K, אך בפני צה"ל עומדות דילמות משמעותיות - מחירו היקר של המסוק לעומת הצ'ינוק והעובדה שהוא עדיין בפיתוח. החשש הוא שהמסוק עשוי לסבול מחבלי לידה גם לאחר הייצור והמסירה לידי המארינס האמריקני ולרוכשים פוטנציאליים כמו ישראל.

מסוק צ'ינוק CH-47, לוקהיד מרטין. בואינג, אתר רשמי
נמצא בשירות שמונה מדינות החברות בנאט"ו. צ'ינוק/אתר רשמי, בואינג

לעומת זאת, הצ'ינוק הוא מסוק ותיק שעבר שדרוגים ושינויים מהותיים בטכנולוגיה וביכולות מגוונות שמאפשרות לו להתמודד בהצלחה במסגרת הדרישות הישראליות. כיום הדגם המשודרג נמצא בשירות מדינות רבות, בהן שמונה מדינות החברות בנאט"ו.

במקביל, בימים האחרונים פרסמה ממשלת גרמניה טיוטת מכרז הכוללת דרישות להשיג הצעות לרכש 44 עד 60 מסוקי תובלה כבדים שיחליפו את מסוק ה-CH-53 הוותיק של חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. לפי הקריטריונים שהציגה ממשלת גרמניה, רק שני מסוקים עונים לדרישות הטכניות והמבצעיות: מסוק הצ'ינוק (CH-47E) של חברת בואינג ומסוק ה-CH-53 K של חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין.

יסעור. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
מי יחליף אותם כמסוקי תובלה כבדים? מסוק יסעור/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

לדברי גורמים במשרד הביטחון בישראל, המכרז הגרמני לרכש של כ-60 מסוקי תובלה עבור חיל האוויר הגרמני יכול להשפיע על החלטת ממשלת ישראל, מאחר שכל החלטה עשויה להוזיל את המחירים של שני המסוקים במיוחד המסוק של לוקהיד מרטין.

הרמטכ"ל היוצא, רב-אלוף (במיל) גדי איזנקוט, סיכם את תהליך הרכש לאחר בחינה של ההמלצות השונות. עם זאת, לבקשת הרמטכ"ל הטרי אביב כוכבי, הוחלט לעכב את ההחלטה בנושא רכש המטוסים והחימושים השונים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "במערכת הביטחון טרם התקבלה החלטה בנוגע להצטיידות העתידית במערך המסוקים. כלל האפשרויות בנושא מצויות בבחינה ועדיין לא סוכמה עמדת הגורמים המקצועיים בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully