וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שאלו אם השתגעתי": הכירו את המהנדס שעזב הכל והפך למו"ל מצליח

22.2.2019 / 8:47

יהודה ניב חלם תמיד להוציא ספר, אך התאכזב כשספרו הראשון פורסם - ונכשל. הוא החליט לעזוב את לימודי ההנדסה, ומדירת סטודנטים צנועה בבאר שבע החל את המסע להקמת הוצאת ספרים שמותאמת למציאות הדיגיטלית ומעניקה כלים לסופרים. "זה פשוט בער בי, לא יכולתי להישאר אדיש"

דמיינו מצב כזה: סיימתם לימודים מפרכים באקדמיה והתקבלתם למשרה מוערכת. אתם רק בתחילת הדרך וכבר מרוויחים היטב. הגשמתם את החלום של הוריכם שדואגים לכם כל-כך - אבל אתם מרגישים שזה לא זה: בסוף יום העבודה, חסרים לכם הסיפוק והריגוש. כעת נשאל: לכמה מאיתנו היה את האומץ לקום, לעזוב הכל וללכת אחרי החלום מתוך אמונה שיהפוך למציאות ושתזכה בהצלחה בתחום שרבים ומוכרים נפלו בו? זה המקרה של יהודה ניב, רק בן 30, שעומד בראש הוצאת ספרים מצליחה - "ספרי ניב".

עוד שלבש את מדי צה"ל, חלם ניב להוציא ספר משלו. בין שמירה לאבט"ש, בכל פעם שמצא הזדמנות וזמן פנוי, הוא כתב ועמל על ספרו הראשון - מותחן פסיכולוגי פרי דמיונו בשם "רעם אילם". בתום ארבע שנים של כתיבה, כאשר הופץ הספר לחנויות ומכר עשרות בודדות של עותקים, הבין ניב שעבר תהליך מורכב, ארוך ולא אפקטיבי, ואם רק היה מקבל את המידע הנכון והליווי הנכון - התוצאה הייתה אחרת לגמרי.

המוציא לאור יהודה ניב. באדיבות המצולם,
נטש את הלימודים - והגשים חלום. יהודה ניב/באדיבות המצולם

תחושת ההחמצה ומאות העותקים שנותרו מספרו לא נתנו לו מנוח. "אחרי שהספר שלי יצא לאור הבנתי שאני לא יכול להישאר אדיש לזה", אומר ניב לוואלה! NEWS, "מצד אחד הייתה התרגשות גדולה שסוף סוף יצירה שלי יצאה לאור, ומצד שני אכזבה גדולה על זה שלא כל-כך הבנתי איך הדברים עובדים, אף אחד לא הסביר לי איך עושים את זה נכון ואיך מוציאים לאור ספר".

אז הוא קם ועשה מעשה. "אני זוכר את היום שקיבלתי החלטה לעזוב את העולם שאני מכיר, עולם ההנדסה וההיי-טק, וללכת אל הלא נודע - לפתוח הוצאת ספרים", הוא מספר, ומשחזר את התגובות הראשונות שהגיעו מסביבתו. "אני זוכר שהמשפחה והחברים שאלו אותי אם השתגעתי. איך אני עוזב את ההנדסה, תחום שאתה מצטיין בו, והולך לתחום הזה? למה ספרים? הדבר הזה פשוט בער בי".

"אנשים חייבים להמשיך לכתוב"

מדירת הסטודנטים הצנועה בבאר שבע, אחרי שסיים את לימודי התואר הראשון בהנדסה, הפך למרצה מבוקש בחשמל ואלקטרוניקה והתחיל את לימודי התואר השני, החליט ניב לשנות כיוון. הוא החל ללמוד את עולם הוצאות הספרים מדירתו, והציע שירותים בסיסיים לסופרים, בעיקר בתחום העיצוב הגרפי. הספרים הראשונים שהוציא היו לאקדמיה, ועם הזמן הוא הגדיל את סל השירותים שלו, לרבות עריכה, הדפסה, שיווק והפצה - והשמועות על הוצאת הספרים החדשה פרשו להן כנפיים.

ניב ער למהפכה הדיגיטלית שעוברת גם על עולם הספרות. "אנחנו היום עורכים ספרים שמותאמים לדיגיטל. כל ספר יוצא לאור אצלנו היום גם במהדורה מודפסת וגם במהדורה אלקטרונית. חלק מאיתנו עדיין אוהב את המודפס, אבל הדורות הצעירים שגדלים אל תוך העולם הדיגיטלי - לאו דווקא מעניין אותם נייר. הם רוצים את הספר בתוך הטאבלט והנייד שלהם. העולם כל הזמן משתנה ואני מאמין שמי שתמיד יהיה בחוד החנית של השינוי, יהיה גם זה שיתווה את השינוי הבא. אנחנו חבר'ה יחסית צעירים. אני מדבר איתך על 12 חבר'ה בגילאי 30-35, כולנו באותו ראש - בראש טכנולוגי - ולכן אנחנו כל הזמן מנסים לחדש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המוציא לאור יהודה ניב וספרו הראשון. באדיבות המצולם,
תחושת ההחמצה ומאות העותקים שנותרו מספרו לא נתנו לו מנוח. ניב וספרו הראשון/באדיבות המצולם

כך למשל, זיהו בהוצאה את הפוטנציאל של כותבי הרשת, אותם מובילי דעת קהל שמצייצים וכותבים פוסטים שהופכים תוך זמן קצר לוויראליים - שמות כמו לירן כהן, אלמוג בר, ניר עידן, נבו רוזי, אסיף אלקיים וליאור נויפלד הם רק קטן מאושיות הרשת החברתית שפגשו את ניב, ובחשיבה משותפת שידרגו את הפוסטים הוויראלים שלהם והפכו אותם לספרים של ממש. התוצאה הייתה נאה - והספרים הפכו לרבי מכר. ספרו של לירן כהן, "כבר לא מתים מאהבה" מכר למעלה מ-50,000 עותקים, וכך גם ספרו של ויטאלי בוצ'אצקי, "איך לגדל ילדים מאושרים". מאז אותם ימים בדירת הסטודנטים הקטנה בבאר-שבע ועד היום הפכה הוצאת "ספרי ניב" לאחת המרכזיות בישראל, עם 300 כותרים חדשים כל שנה, וסופרים מגיל 12 ועד 87.

"אנשים חייבים להמשיך לכתוב", אומר ניב ביחס למצבה של תעשיית הספרים. "כתיבה זו תרפיה, בעזרתה אתה יוכל להעביר את המסרים שלך לעולם ואפילו לייצר בו שינוי, להשאיר את החותם בעזרת הספר שתוציא לאור. אנשים ימשיכו לעשות זאת, כי זה חלק מטבע האדם וזה משהו שלעולם לא יעצור. אנשים תמיד ירצו להביע את הדעות והרעיונות - ככה אנשים נוגעים באנשים אחרים, ואפילו זוכים להוקרה ציבורית. יש כאלה שעושים את זה באמצעות כתיבה, יש כאלה שעושים זאת באמצעות יצירה, אבל זה טבע האדם. כתיבה תמיד הייתה ותמיד תהיה".

שבוע הספר בככר רבין תל אביב 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"אנשים חייבים להמשיך לכתוב, זה טבע האדם". שבוע הספר בתל אביב/ראובן קסטרו

לכל כותב שמחליט להוציא לאור את ספרו בהוצאה, מציעה החברה "ארגז כלים" שייסע בקידום מכירתו של הספר, הכולל ליווי צמוד של הסופר על ידי מנהל הפקה אישי ומקצועי. במהלך ימי הפקתו של הספר עולות הרבה תהיות ושאלות מצד הכותבים, וכאן מציעה החברה סרטוני הסברה לסופרים על כל השלבים השונים בתהליך ההוצאה לאור. בחברה מתחייבים שהוצאה לאור אורכת חודשים ספורים בלבד. כמו כן, הסופר שותף לכלל תהליכי קבלת החלטות לגבי הספר, לרבות עיצוב העטיפה. "ספרי ניב" מקפידה על עריכה ספרותית ברמה גבוהה תוך כדי שמירה על קול הכותב בספר, ובעיקר מקפידה להתיר בידי הסופר את הזכויות על הספר.

בנוסף, ההוצאה פועלת בשיטה ייחודית על מנת לנבא את סיכוייו של ספר להפוך להצלחה מסחרית. באמצעות בחינה ייחודית של מכירת הספר בעשרות חנויות ספרים מקוונות, מנבאת ההוצאה את סיכוייו להימכר ברשתות הספרים, ובכך מונעת הדפסה מיותרת של אלפי ספרים, וחוסכת כסף רב לסופריה. הוצאת ניב פועלת למכירת זכויות ספרים בחו"ל, באמצעות יצירת קשר עם מו"לים בכל רחבי העולם והשתתפות בירידי ספרים בינלאומיים. "השתתפנו ביריד הספרים הכי גדול בעולם שנערך בפרנקפורט, יריד ספרי הילדים בבולוניה, ביריד הספרים בלונדון ועוד", סיפר ניב, והוסיף: "לאחרונה פתחנו את השערים של הסוכנות הספרותית שלנו בעבור מחברי רבי מכר ישראלים נוספים שלא בהכרח פרסמו בהוצאה לאור שלנו, בניהם אילן הייטנר ונועם חורב".

  • עוד באותו נושא:
  • ספרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully