וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה היהודית בפולין נגד כץ: פוגע בזכר חסידי אומות העולם

19.2.2019 / 10:57

ראשי הקהילה פרסמו הצהרה שבה התנערו מדבריו של מ"מ שר החוץ, שהובילו למשבר עם ישראל. "לא היו צודקים עוד כשנאמרו על ידי שמיר", אמרו על ההתבטאות ש"פולנים יונקים אנטישמיות מחלב אמם"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

בכירי הקהילה היהודית בפולין ביקרו את דבריו של ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ, שהובילו למשבר בין ישראל לפולין. בהצהרה שפרסמו אתמול (שני) אמרו ראשי קהילה כי האשמת כל הפולנים באנטישמיות פוגעת באלפי חסידי אומות העולם הפולנים שהוכרו על ידי מוזיאון "יד ושם" בזכות העזרה שהגישו ליהודים בזמן השואה.

דבריו של כץ, שאמר כי פולנים "יונקים אנטישמיות מחלב אמם", בציטוט דבריו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר, הובילו לביטול פסגת מדינות מרכז אירופה (וישגרד) שהייתה אמורה להיפתח היום בישראל. הם הגיעו אחרי שהרוחות כבר נרגעו מדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ועידת ורשה בשבוע שעבר, אחרי שהבהיר שלא הכליל את כל הפולנים כמשתפי פעולה של הנאצים במלחמת העולם השנייה.

הרב הראשי של פולין, מיכאל שודריך, וראש איגוד הקהילות היהודיות מוניקה קרווז'יק, אמרו כי דבריו של שמיר "היו לא צודקים עוד כשאמר אותם לראשונה ב-1989". השניים אמרו כי החזרה עליהם, 30 שנה אחרי, הייתה "לא צודקת עוד יותר, כשכל כך הרבה נעשה בשני הצדדים עבור הבנה הדדית של הקשיים שלנו, אבל גם עבור ההיסטוריה המשותפת שלנו".

ישיבת ממשלה 17.2.2019. אמיל סלמן, הארץ
ציטט את דבריו של שמיר. כץ בישיבת הממשלה, ראשון/הארץ, אמיל סלמן

ארגון הוועד היהודי-אמריקני הביע תקווה כי העבודה המשותפת שנעשתה בשנים האחרונות למען פיוס בין פולין לישראל לא תיפגע בעקבות המחלוקת החדשה על זכר השואה.

מנכ"ל הארגון, דייוויד האריס, אמר כי "הנרטיביים ההיסטוריים המתחרים" הובילו למתיחות ביחסים בין שתי המדינות גם בעבר, אך אמר כי על אנשי הציבור בשתי המדינות לבחור את מילותיהם בזהירות ולהימנע מאובדן שליטה. "אלף שנות נוכחות יהודית על אדמת פולין אינן יכולות להצטמצם לכותרת אחת או לקטע מריאיון", הדגיש.

  • עוד באותו נושא:
  • פולין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully