וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: הבחירות לנשיאות ניגריה נדחו, חשש מאלימות

17.2.2019 / 12:21

שעות בלבד לפני פתיחת הקלפיות בכלכלה הגדולה ביותר באפריקה, הודיעה ועדת הבחירות על דחייתן בשבוע. האופוזיציה מאשימה את הנשיא המחפש כהונה שנייה בניסיון להשאיר בבית מצביעים, אך הוא קרא לאזרחים לשמור על רוגע. "סכנה לדמוקרטיה שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הרשויות בניגריה דחו אתמול (שבת) את הבחירות לנשיאות המדינה בשבוע, שעות לפני פתיחת הקלפיות. האופוזיציה האשימה את הנשיא מוחמדו בוהארי, המחפש כהונה שנייה, בניסיון לשלול את זכות הבחירה של המצביעים. עם זאת, הן הוא והן יריבו אטיקו אבובקר, קראו לתומכיהם להישאר רגועים.

לטענת ועדת הבחירות, דחייתן בשבוע הן אך ורק בשל בעיות לוגיסטיות, הכוללות עיכוב בפריסת ציוד הקשור לבחירות, ולא כתוצאה מלחץ פוליטי או המצב הביטחוני. יו"ר הוועדה מחמוד יעקובו אמר למשקיפים זרים כי התאריך החדש "מקודש" ושקמפיינים השונים יושעו עד אז.

הקרב בין בוהארי, שנמצא בשלטון מאז 2015, לבין אטיקו ממפלגת העם הדמוקרטית צפוי להיות צמוד. גם הבחירות הקודמות לנשיאות במדינה הגדולה ביותר במערב אפריקה - ב-2015 וב-2011 - נדחו בשל בעיות לוגיסטיות וביטחוניות והן אופיינו באלימות, באיומים ובזיופים. הדחייה הנוכחית מגבירה את הסיכוי לאי-שקט בניגריה, שחווה גל של אלימות מחודש על ידי ארגון הטרור בוקו חראם. הארגון, השואף להקים מדינה הלכה אסלאמית, קרא לאזרחים שלא להצביע.

אתמול נהרגו שישה בני אדם בפיצוץ בעיר מידוגורי, בירת מדינת בורנו, שנפגעה בצורה הקשה ביותר מבוקו חראם ומהארגון שהתפצל ממנו, שלוחת "המדינה האסלאמית" (דאעש) במערב אפריקה.

נשיא ניגריה בוהארי, 15 בפברואר 2019. רויטרס
היה בעבר השליט הצבאי במדינה. הנשיא בוהארי, שישי/רויטרס

84 מיליון בעלי זכות בחירה יצטרכו להכריע אם להעניק מנדט נוסף לבוהארי להנהיג את הכלכלה הגדולה ביותר באפריקה, על אף שלא עמד בהבטחות הבחירות שלו. הנשיא עמד בשנות ה-80 בראש חונטה צבאית, אך שב לשלטון דרך הקלפי לפני ארבע שנים. הוא קרא לאזרחים "להימנע מאי-סדר אזרחי ולהישאר שלווים, פטריוטיים ומאוחדים".

המועמד המוביל מהאופוזיציה האשים בהמשך את ממשלו של בוהארי באחריות לדחייה - מבלי להציג הוכחות לכך - אך דובר מטעמו של הנשיא סירב להגיב. יו"ר מפלגתו של אוטקי אמר כי הדחיה היא "סכנה לדמוקרטיה שלנו". הוא קרא לכך ניסיון של בוהארי להיאחז בשלטון "על אף שברור שהניגרים רוצים בסילוקו".

משימות של המשקיפים מהאיחוד האירופי, האיחוד האפריקני וארגונים אחרים דחקו באזרחי ניגריה "להישאר רגועים ולתמוך בהליך הבחירות". הן קראו לוועדת הבחירות להיצמד לתאריך החדש בהדיקות. ביסמרק ריוואנה, כלכלן ומנכ"ל של חברת ייעוץ בלאגוס, אמר כי בשל הדחיה, כל מי שלא יהיה המפסיד יערער על התוצאות.

הארגון "חדר המצב", שמאגד 70 קבוצות של חברה אזרחית, אמר כי הדחיה פגעה באמינות ועדת הבחירות ויצרה "מתיחות ובלבול מיותרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מועמד האופוזיציה המוביל בבחירות לנשיאות ניגריה, 16 בפברואר 2019. רויטרס
המועמד המוביל של האופוזיציה אבובקר, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully