וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיים בפחד": הקהילה הגאה ביפן יוצאת למאבק היסטורי באפליה

14.2.2019 / 11:58

בחברה השמרנית יחסים חד-מיניים נחשבים לטאבו, אולם 13 זוגות שלא מוכנים עוד להרגיש אזרחים סוג ב' הגישו עתירה לבית המשפט העליון למען שינוי. "זה יהיה חלום שיתגשם", אמר זוג שהתחתן לפני שנים אך לא מוכר על ידי המדינה. "עדיין חווים אפליה ודעות קדומות"

קנג'י איבה ובן זוגו קן קוזומי, זוג הומואים ביפן, 14 בפברואר 2019. AP
נלחמים למען הקהילה הגאה. קנג'י איבה ובן זוגו קן קוזו, היום/AP

13 זוגות חד-מיניים ביפן הגישו היום (חמישי) עתירה ראשונה מסוגה נגד האיסור על נישואים בין בני אותו הזוג. לטענתם, האיסור פוגע בזכותם החוקתית לשוויון. שישה מהזוגות שאחזו בשלטים שבהם נכתב "נישואים עבור כל יפן" צעדו אל בית המשפט בטוקיו כדי להגיש את עתירתם נגד הממשלה. עתירות דומות הוגשו על ידי שלושה בני זוג באוסקה, זוג אחד בנגויה ושלושה זוגות בספורו.

קנג'י איבה, שעמד לצד בן זוגו קן קוזומי, אמר לכתבים כי הוא "יילחם במלחמה הזאת יחד עם המיעוטים המיניים בכל רחבי יפן". השניים חתמו על תעודת נישואים בחתונתם ב-2013, בציפייה שיפן תלך אחרי מדינות מפותחות אחרות ותאשר נישואים אזרחיים בין בני אותו המין. עם זאת, היום הזה טרם הגיע ומבחינה חוקית הם לא יותר מחברים, על אף שהם חיים יחד כזוג במשך יותר מחמש שנים. עכשיו הם החליטו לפעול ולא להמתין.

"שנינו במצב בריאותי טוב ויכולים לעבוד, אבל מה יקרה אם אחד מאתנו יהיה מעורב בתאונה או יחלה? אנחנו לא מורשים להיות ערבים אחד של השני עבור טיפול רפואי, או להיות היורשים אחד של השני", אמר קוזומי, בן 45, יחד עם בן זוגו איבה, בן 40. "הקדמה ביפן מתקדמת לאט מדי". איבה אמר כי הוא מפחד מעט מהחשיפה לציבור ומההשלכות האפשריות לכף, אולם הוא וקוזומי בחרו לפעול למען חבריהם בקהילה "שמפחדים מדי מכדי לצאת מהארון בשל האפליה והדעות הקדומות שאנחנו עדיין חווים. "זה יהיה חלום שיתגשם אם תעודת הנישואים שלנו תתקבל יום אחד. אנחנו רוצים לגרום לזה לקרות", אמר.

מצעד גאווה בטוקיו, יפן, יולי 2017. AP
מצעד גאווה בטוקיו, 2017/AP

בחברה הקונפורמיסטית של יפן, זוגות הומואים רבים מסתירים את המיניות שלהם, מחשש לאפליה בבית, בבית הספר או בעבודה. עשר רשויות יפניות הוציאו תקנות המאפשרות לאיחוד בין בני זוג מאותו המין, המקלות עליהם לשכור יחד דירות, בין היתר, אבל הן לא מחייבות מבחינה חוקית. לפי החוק הקיים, נישואים הם רק בין גבר לאישה. המכשולים קשים עוד יותר מבחינת הטרנסג'נדרים במדינה השמרנית. בחודש שעבר אישר בית המשפט חוק שלמעשה דורש מהם לעבור עקירה לפני שמינם משונה במסמכים הרשמיים במדינה. הם מקווים שהעתירה שהוגשה היום תבטל גם את החוק הזה.

מומחים אומרים כי יפן מפגרת בתחום שוויון הזכויות עבור קהילת הלהט"ב - היחידה מבין ארגון שבע המדינות המתועשות שבהן נישואים חד-מיניים אסורים - מאחר שאלו שאינם עונים להגדרות המיניות המסורתיות שומרים על שתיקה וכל כך נדחקו לשוליים, עד שהסוגיה לא נחשבת פגיעה בזכויות אדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בדעת הקהל כבר יש שינוי

ראש הממשלה שינזו אבה ותומכיו השמרניים פועלים לשימור החברה הפטרנליסטית שמבוססת על נישואים הטרוסקסואליים. הממשלה החזירה לבתי הספר שיעורים שבהם מלמדים את הילדים את "ערכי המשפחה". בשנה שעברה אמר אבה כי נישואים חד-מיניים הם נושא שמשפיע על יסודות המשפחה ביפן ועל כן יש לבחון אותו בזהירות רבה.

גם מפלגתו הליברלית-דמוקרטית ספגה ביקורות רבות על הערותיה נגד הקהילה הלהט"בית, שפורשו כפוגעניות ומפלות, אולם דעת הקהל משתנה. לפי סקר של סוכנות הפרסום דנטצו, שפורסם באוקטובר האחרון, 70% מ-6,229 הנשאלים בני 20 עד 59 הביעו תמיכה באישור נישואים חד-מיניים.

בנוסף לכך, חברות מסוימות אימצו מדיניות שמעניקה לעובדים הטבות על בריתם האזרחים עם בני זוגם מאותו המין, כשחלק מהאוניברסיטאות לנשים הודיעו כי הן יתחילו לקבל גברים ששינו את מינם לנשים. בבתי ספר מסוימים מאפשרים לבנים ולבנות לבחור בין מכנסיים לחצאיות, ויותר ויותר שירותים ציבוריים הופכים נגישים עבור "כולם", ללא קשר מגדרי.

במקביל, קבוצה של מחוקקים פנו למשרד המשפטים כדי שישקול להעניק אשרת כניסה מיוחדת לבני זוג שנישאו כחוק מעבר לים, מאחר שכיום הם נאלצים לחיות בנפרד באופן זמני. באוגוסט, לשכת המסחר האמריקנית ביפן, יחד עם מקבילותיה בקנדה, בריטניה, אירלנד, אוסטרליה וניו זילנד, קראו לאישור יחסים חד-מיניים ביפן, בטענה שהיא נפגעת כתוצאה מאובדן אנשים מוכשרים שבוחרים לעבוד במדינות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully