וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בין הממלכות הערביות: מרוקו החזירה את השגריר מערב הסעודית

8.2.2019 / 14:52

בצל הנייטרליות של רבאט בסכסוך עם קטאר והפסקת פעילותה הצבאית נגד המורדים בתימן, שודרה בריאד תכנית על המחוז הבדלני סהרה המערבית, בניגוד לעמדה המסורתית של מדינות ערב. בתגובה, שב השגריר להתייעצויות

עריכה: טל רזניק

מרוקו החזירה את שגרירה מערב הסעודית לצורך התייעצויות בצל המחלוקות בין שתי הממלכות הערביות הסוניות על תימן, קטאר וסהרה המערבית - כך דיווחו היום (שישי) כלי תקשורת במרוקו. השגריר מוסטפא מנסורי אישר זאת בפני האתר Le360 המקורב לממסד. הוא אמר כי בין ריאד לרבאט יש יחסים חזקים וותיקים, העוברים "משבר זמני".

להחזרתו של השגריר לא ניתן אישור רשמי של משרד החוץ של מרוקו, והוא לא הגיב לבקשת תגובה בנושא. שגרירות ערב הסעודית במרוקו סירבה להגיב. אתמול אמר גורם ממשלתי לרויטרס כי השגריר נמצא במרוקו במשך כשבוע, מבלי לפרט מדוע.

באתר Le360, שציטט את השגריר, דווח כי חזרתו היא בתגובה לשידור תכנית דוקומנטרית ברשת אל-ערביה הסעודית המציגה עמדה שונה מזו של מרוקו ביחס למשבר בסהרה המערבית. באופן מסורתי, תמכו ערב הסעודית ומדינות המפרץ בריבונותה של מרוקו בסהרה המערבית, קולוניה ספרדית לשעבר שבה פועלים בדלנים הנתמכים על ידי אלג'יריה.

מחאה בבירת תוניסיה נגד ביקורו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 27 בנובמבר 2018. רויטרס
יורש העצר דילג על מרוקו. הפגנה נגד יורש העצר בתוניסיה, נובמבר/רויטרס

התכנית באל-ערביה עלתה לאוויר אחרי שרשת אל-ג'זירה הקטארית שידרה ריאיון עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה, שהביע דאגה מהמצב ההומניטרי בתימן. הוא אמר כי מרוקו, שחברה בקואליציה הערבית הנלחמת במורדים הפרו-איראנים בתימן, אינה משתתפת עוד בפעילות המבצעית שלה ולא שלחה נציגים לתמרונים הצבאיים ולפגישות השרים האחרונים של הקואליציה. הוא ציין כי ההחלטה על השינוי היא תוצאה של הערכת ההתפתחויות בשטח.

פרשנים פוליטיים במרוקו אמרו כי המתיחות בין המדינות התבשלה באטיות מאז עלייתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של הממלכה. ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות לא תמכו במרוקו בהצבעה על זהות המאחרת של מונדיאל 2026, אחרי שהממלכה שבצפון אפריקה סירבה לנקוט עמדה במשבר בין קטאר לבין מדינות המפרץ, שמטילות עליה חרם מאז יוני 2017.

בנוסף לכך, יורש העצר לא הגיע למרוקו כחלק ממסע הדילוגים שלו בצפון אפריקה בסוף השנה החולפת. לפי שר החוץ של מרוקו, היה זה בשל התנגשויות בלוח הזמנים. מרוקו לא הביעה את תמיכתה בערב הסעודית אחרי הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר, תקרית שפגעה בתדמיתה של ריאד בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully