וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלמים פי 2 לנסיעה ברכבת העמק: המחירים מזנקים - על גב התושבים

4.2.2019 / 13:46

תקופת הזכאות להנחה בקו הרכבת שעובר בבית שאן ובעפולה תמה, ומחירי הנסיעה מזנקים. "הרכבת היא אוויר לנשימה", אמר תושב בית שאן. "בצפון אין מספיק עבודה, ההתייקרות היא מכה קשה", אמרה נוסעת. שר התחבורה: "האוצר סירב להמשך המו"מ על ההנחה"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אביב אירגז

תקופת הזכאות להנחה בקו רכבת "מסילת העמק" הסתיימה היום (שני). משמעות הדבר היא עליה חדה במחירי הנסיעה. הדבר מעורר כעס גדול בקרב הנוסעים הקבועים בקו זה, ושרי התחבורה והאוצר מטילים את האחריות על התייקרות הנסיעה זה על זה.

איתי בר, בן 42, תושב קיבוץ בית השיטה שליד בית שאן אמר כי "הרכבת היוותה עבורי ועבור ילדיי אוויר לנשימה אל המרכז ואל העיר הגדולה הקרובה חיפה. על בסיס הרכבת נרשמתי ללימודי תואר שני בתל אביב, והרכבת הייתה ועודנה הסיבה שבגללה באתי לגור דווקא בפריפריה. ידעתי שהרכבת תחבר אותי במהירות וביעילות אל המרכז".

בר שנוסע מדי שבוע מבית שאן לתל אביב, שילם עד היום 37 שקלים עבור כרטיס "חופשי יומי", שמהיום ישלם 78 שקלים. עובד נור, ראש המועצה האזורית הגלבוע, שבית השיטה נמנית על ישוביה, אמר היום כי "ייקור המחירים אינו תואם את מדיניות שר התחבורה המבקש לחבר את הפריפריה ולהעשיר בכך את חיי התושבים. עליה חדה במחירי התחבורה הציבורית פוגעת בתושבים רבים לנוע בחופשיות, ומנציחה פער לא מוצדק לרעת הפריפריה".

"רכבת היא אינה רק אמצעי תחבורה, אלא אמצעי משמעותי להצבת הפריפריה במרכז, צמצום הפערים והמרחקים, ותיקון המעוות. אמשיך ללוות מאבק זה מקרוב, על מנת שהחיים שלנו בגלבוע לא ישתנו לרעה", אמר נור.

חנוכת קו רכבת העמק החדש, 16 באוקטובר 2016. אסף אריאלי, מערכת וואלה! NEWS
תחנת הרכבת בבית שאן/מערכת וואלה! NEWS, אסף אריאלי

אילנה לוי מעפולה אמרה היום לוואלה! NEWS שהפסקת ההנחה היא מכה כואבת לתושבים רבים מעפולה והסביבה שעובדים במרכז הארץ. "אני ובעלי עברנו לגור בעפולה, מה שנקרא 'משפרי דיור'. קנינו דירה בשכונת 'רובע יזרעאל' שבה גרים כבר 4,000 תושבים. כמונו יש עוד רבים שעברו מהמרכז לעפולה. אבל מה המסר שהמדינה מעבירה לנו היום? שהפריפריה לא חשובה לה. הרי בלי תחבורה ציבורית טובה ובמחיר סביר קשה להסתדר פה. בעפולה ובצפון אין מספיק מקומות עבודה, רבים ממשיכים לעבוד במרכז, כמוני. ההתייקרות היא מכה קשה".

עבור כרטיס חופשי-חודשי מעפולה ישלמו היום לוי ונוספים שנוסעים מדי יום מעפולה לתל אביב 862 שקל. פי שניים ממה ששילמו עד אתמול. אחרי ביטול ההנחה בולט עיוות בתמחור הנסיעות: כרטיס חופשי חודשי מבית שאן לתל אביב עולה 900 שקל, מעפולה 862 שקל. מרחק שלוש דקות מעפולה, מתחנת מגדל העמק, המחיר צונח ל-632 שקל.

מבאר שבע לתל אביב מחיר כרטיס חודשי נמוך בהרבה מזה שמשלמים תושבי בית שאן ועפולה והוא עומד על 621 שקל. מאשקלון לתל-אביב רק 423 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ במהלך סיור בתחנת רכבת ירושלים "יצחק נבון", ונסיעת הרצה מירושלים לנתב"ג. עמוס בן גרשום, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו כץ/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ

"אנחנו משלמים את המחיר הגבוה בארץ, מה הסיבה לכך?", שאלה לוי. לדבריה הקמת מסילת העמק היתה אחד משיקולי המשפחה לעקור לעפולה, אבל עכשיו היא מבינה ש"מדובר בתחבורה בעייתית מאוד. יש בעיה בזמינות הקווים בשעות הערב, אין סינכרון בין הרכבות והאוטובוסים, יש לא מעט תקלות. מה המסר שהמדינה מעבירה לאזרחיה? מצד אחד מנסה לעודד מגורים בפריפריה ומצד שני מקשה על תושבי הפריפריה להתפרנס. אני לא מתבכיינת, באנו הנה מבחירה ואנחנו אנשים חזקים. אני עדיין חושבת שעשינו צעד נכון, אבל זה קשה. אני יודעת שלא כל המשפחות שעשו את הצעד הזה נמצאות במצבנו. יש אנשים שיתקשו לשרוד את המעבר לפריפריה".

שר התחבורה ישראל כץ הודיע בתגובה לסירובו של משרד האוצר לאשר את המשך מתן ההנחות לנוסעי רכבת העמק לתקופה נוספת, כי יפנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להביא את נושא המשך ההנחות לאישור והכרעת הממשלה.

בינתיים שר התחבורה מתנער מהבעיה ומטיל אותה על שר האוצר. בהודעה שהוציא הבוקר השר ישראל כץ נכתב: "כמי שיזם וביצע את פרויקט רכבת העמק, כנגד התנגדויות קשות, ובמטרה לחבר את תושבי העמק לחיפה ולמרכז, פנה השר כץ לשר האוצר, בדרישה להמשיך את ההנחה לנוסעי רכבת העמק לתקופה נוספת, מאחר ורכבת העמק הוכיחה את עצמה מעל ומעבר לתועלת הישובים ותושבי האזור".

65 שנה אחרי שנסגר: קו חיפה-בית שאן של הרכבת חידש את פעילותו. ערן גילווארג
הרכבת לבית שאן/ערן גילווארג

"בעקבות החלטת השר כץ, עם פתיחת קו רכבת העמק, לפני כשנתיים וחצי, יכול היה כל נוסע לעלות בתחנות קו רכבת העמק, ולנסוע במשך שלושת החודשים הראשונים, ללא תשלום לכל יעד בארץ. לאחר מכן, ניתנה הנחה של 50% במחיר הנסיעה, לתקופה של שנתיים נוספות, המסתיימת מחר.
שר התחבורה ציין כי בניגוד לכל התחזיות, כמעט ארבעה מיליון נוסעים נסעו בקו רכבת העמק מאז פתיחתה, לפני שנתיים וחצי. ממוצע הנוסעים השנתי בקו עומד על כ-1.7 מיליון נוסעים והממוצע החודשי מגיע לכ-140 אלף נוסעים בחודש.

לפני כחמש שנים, הצליח השר כץ למנוע את הקפאת שני הפרויקטים המסילתיים החשובים בצפון, רכבת העמק והרכבת לכרמיאל. זאת, בעקבות הקיצוצים שבוצעו בתקציב המדינה. השר כץ הזהיר כי הקפאת הפרויקטים במספר שנים תגרום לאובדן של מיליארדי שקלים שכבר הושקעו. השר כץ ציין כי הקמת קו רכבת העמק והקו לכרמיאל הם הישג גדול וחשוב עבור כל תושבי מדינת ישראל, המסייע בצמצום פערים חברתיים וכלכליים ומרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה עבור תושבי מדינת ישראל. כמן כן, הם מקדמים פתרונות דיור מוזלים לכלל התושבים".

ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully