וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי פלסטינים הפגינו בגבול עזה; הכבישים באזור נחסמו

1.2.2019 / 23:20

אחרי חלוקת מיליוני הדולרים שעושה את הרושם שייצבה את המצב ברצועה, ובמקביל למאמצי מצרים להרגיע את השטח, הגיעו אלפי פלסטינים להפגין סמוך לגדר המערכת. על רקע המתיחות נחסמו לתנועה כבישים סמוך לגדר המערכת מחשש לירי צלפים ו"כיפת ברזל" הוצבה באוגדת עזה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

כעשרת אלפים פלסטינים הפגינו היום (שישי) מול גדר המערכת בגבול רצועת עזה. חלק מהמפגינים מיידים אבנים, בקבוקי תבערה ומטענים חשודים לעבר כוחות צה"ל, ובכלי התקשורת הפלסטיניים דווח כי 35 מהם נפצעו. לפי הדיווחים בין הפצועים נמנים עיתונאי וחובשת, שנפצעו שניהם מרימון גז.

המפגינים נצפו כשהם מניפים את דגל מלזיה, שסירבה לארח ספורטאים ישראלים. באחת התקריות, חיילים דיווחו על שני פלסטינים שהתקרבו לגדר המערכת, הניחו תיק חשוד צמוד לגדר ונמלטו.

על רקע המתיחות נחסמו לתנועה כבישים הסמוכים לגדר המערכת בגבול רצועת עזה, כאשר בין היתר לא היה ניתן לבצע סיור ממונע ליד ניר-עם. לוחמים של גדוד צבר מחטיבת גבעתי הסבירו שיש חשש מירי צליפה בגבול. את האזור מתגברים כוחות צנחנים, משטרה צבאית ואיסוף קרבי. שוטרים צבאיים אמרו כי "מדובר בשטח צבאי סגור בהוראת אלוף פיקוד דרום". בנוסף לכך, מערכת "כיפת ברזל" הוצבה במרחב אוגדת עזה.

מחסום ניר עם נחסם ברצועת עזה. אין, אתר רשמי
הכביש נסגר לתנועה. מחסום בניר-עם, היום/אתר רשמי, אין
מחסום ניר עם בגבול עזה נחסם. אין, אתר רשמי
הכביש נסגר לתנועה. מחסום בניר-עם, היום/אתר רשמי, אין
תגבור כיפת ברזל ברצועת עזה. אין, אתר רשמי
תגבור כיפת ברזל באוגדת עזה/אתר רשמי, אין

ההפגנה נערכה הפעם בצל המחאה למען האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל ונגד תנאי כליאתם. זאת, בניסיון נוסף מצד חמאס לעודד את הציבור הפלסטיני להגיע להפגנות נגד ישראל בגבול.

לנצל את השקט השברירי

עם התחדשות ההפגנות, צה"ל נדרש להפגין דריכות מפני תרחישים קיצוניים, כמו חדירה לשטח ישראל או פגיעה בכוחות, ובו זמנית גם להפעיל שיקול דעת ולנקוט רגישות כדי לא לדרדר את האזור להסלמה. חמאס רואה בהפגנות הללו סטארט-אפ של ממש: מצד אחד הוא מנקז עשרות אלפי מפגינים אל הגדר מדי שבוע, שמאות מהם פורקים את תסכולם במעשי אלימות וטרור, ומצד שני הנהגת הארגון וראשי השלטון לא משלמים על כך מחיר באופן אישי. באמצעות הפגנות אלה, חמאס שומר את הסוגיה הפלסטינית ברצועת עזה בראש סדר היום בישראל בפרט, ובמזרח התיכון בכלל, ועל הדרך גורר את בכירי ישראל להתייחס לדרישותיו להסרת המצור ולהקמת שדה תעופה ונמל ימי.

מפגינים פלסטינים בגבול עזה, 1 פברואר 2019. אתר רשמי
הציבור הפלסטיני מוציא תסכול מבלי שחמאס משלם מחיר ישיר. ההפגנות בגבול הרצועה, היום/אתר רשמי
עיתונאי פלסטיני נפצע מרימון גז בגבול עזה, 1 פברואר 2019. אתר רשמי
עיתונאי שלפי כלי תקשורת פלסטיניים נפצע בהפגנות, היום/אתר רשמי

מסיבות אלה, מי שחושב שההפגנות ייעלמו סתם כך - טועה ומטעה. חמאס רואה בהפגנות כלי להפעלת מנוף על ממשלת ישראל ועל המערכת הביטחונית, שמעוניינים בשקט במיוחד בתקופת הבחירות. בכך הארגון השולט ברצועה מווסת את גובה האלימות והטרור לפי האינטרסים השבויים שלו.

עם האוכל בא התיאבון

אחרי שחמאס החזיר את ההפגנות במהלך השבוע, ביום שני מול חוף זיקים בצפון הרצועה, נכנסה ביום חמישי משלחת קציני מודיעין מצריים לרצועת עזה כדי לצנן את הרוחות ולנסות להרגיע את השטח. מדובר במאמץ נוסף להעביר מסרים מישראל, אך גם להזהיר מההשלכות האפשריות אם ינסה הארגון להשפיע על מערכת הבחירות בישראל.

עושה רושם שחלוקת מיליוני הדולרים לציבור הפלסטיני עלי ידי מוסדות האו"ם ברצועת עזה מייצבת את השטח, אך יחד עם האוכל בא התיאבון. חמאס נמצא עכשיו במלכוד: הוא מודע היטב לכך שיו"ר הרשות הפלסטינית אורב לו בפתח עם חבילת סנקציות חדשות. בשלב זה, עושה רושם שאבו מאזן יתקשה לשלוף אותן מאחר שהוא זקוק כעת לישראל כדי למנוע את התיקון בחוק האמריקני להעברת הכספים עבור מנגנוני הביטחון. התיאום הביטחוני ישראלי-פלסטיני מהווה ציר אסטרטגי חשוב מאוד לשני הצדדים.

מפגינים פלסטינים מניפים את דגל מלזיה שסירבה לארח ספורטאים ישראלים, גבול עזה, 1 פברואר 2019. אתר רשמי
מניפים את דגל מלזיה. ההפגנות בגבול עזה, היום/אתר רשמי
מפגינים פלסטינים בגבול עזה, 1 פברואר 2019. אתר רשמי
ההפגנות בגבול עזה, היום/אתר רשמי

בנוסף לכך, בחמאס נערכים לציין את יום השנה לתחילת צעדות השיבה בחודש מרץ 2019. לא ברור איך תיראה עצרת כזאת ללא אלימות. אם לא די בכך, הבית הלבן הודיע כי יפרסם את תכניתו המדינית בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני אחרי הבחירות, אך לא בהכרח אחרי הרכבת הממשלה. אם חמאס לא יהיה מרוצה מהמתווה - כל האופציות פתוחות בפניו, כולל האלימות ובתוכה גם טרור מתגבר.

בנוסף לכך, אף אחד לא מתחייב שלא יפרוץ טרור על הגבול עד לחודש אפריל ושממשלת ישראל לא תעצור שוב את מיליוני הדולרים מקטאר לרצועת עזה. מכך עולה שלא הכול בשליטה ושהמצב שברירי במיוחד כרגיל. דבר אחד בטוח: חמאס ינסה לסחוט את הלימון עד הסוף ולנצל את הרגישות הישראלית כדי לרשום הישגים, גם אם יהיו זמניים. ארגון טרור, כמו ארגון טרור, מתפרנס גם ממאמצי תודעה ברחוב הפלסטיני ובעולם הערבי.

(עדכון ראשון: 8:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully