וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמאה מיליארד דולר הוחרמו: סעודיה סיימה את הטיהור נגד השחיתות

אחרי יותר משנה שבה נחקרו ונעצרו מאות נסיכים, אנשי עסקים וגורמים בכירים אחרים, הודיעה ריאד על סיום הקמפיין. 87 נאשמים הגיעו להסדר ועוד 56 עומדים לדין. הממלכה מנסה להרגיע את המשקיעים אחרי רצח חאשוקג'י

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל ותום זואילי

ערב הסעודית הודיעה אתמול (רביעי) על סיום הקמפיין הנרחב נגד השחיתות, שהחל ב-2017 והוביל למעצרם של מאות נסיכים, אנשי עסקים ואנשי ממשל. מאז, נאספו על ידי הרשויות יותר ממאה מיליארד דולר בנכסים ובכסף מזומן. הרשויות הצליחו להגיע להסדרים עם 87 אנשים, שהודו בעבירות נגדם, שמונה מהם סירבו ויעמדו לדין. לפי הודעת הרשויות, 56 מקרים נוספים טרם נפתרו.

הקמפיין החל בהוראת יורש העצר מוחמד בן סלמאן בנובמבר 2017 וגרם להלם ולפחד בממלכה ובקרב משקיעים זרים. יותר מ-200 אנשים נעצרו, רבים מהם במלונות בבירה ריאד, כולל במלון הפאר ריץ-קרלטון שהפך למעין בית כלא. בהצרה רשמית שפורסמה אתמול על סיומו הפתאומי של הקמפיין, שהחל גם הוא ללא הודעה מוקדמת, לא פורטו שמותיהם של החשודים והעצורים. בהם היו גם קרובי משפחה של יורש העצר מענפים שונים בבית המלוכה, ולכן המהלך נתפס גם כניסיון להשתיק מתנגדים אפשריים לעלייתו.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס סיום קורס של האקדמיה של חיל האוויר בריאד, 23 בדצמבר 2018. רויטרס
עצר גם קרובי משפחה. יורש העצר מוחמד בן סלמאן/רויטרס

הנסיך הצעיר, שתדמיתו כמחולל רפורמות נסדקה בצורה משמעותית מאז הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול באוקטובר האחרון, מנסה להרגיע את המשקיעים דרך ההכרזה הפומבית לסיום הטיהור. עם זאת, בקהילה העסקית חוששים מגל מעצרים חדש.

העצורים, שחלקם לפי הדיווחים עונו, שלא הועמדו לדין שוחררו, אולם לא ברור אם איסורי הנסיעה, הקפאת חשבונות הבנק והפיקוח האלקטרוני אחריהם יישארו על כנם. יורש העצר, שמנסה לגמול את כלכלת הממלכה מתלותה בנפט, אמר כי הקמפיין שלו הוא "טיפול חשמלי" הכרחי, אולם זה לצד מעצרם של מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם ונשים הובילו להגברת הביקורת נגדו.

קארן יאנג, עמיתה במכון "המיזם האמריקני" בוושינגטון, אמר כי קשה לדעת אם הקמפיין היה מוצלח, אולם לדבריה החדשות הטובות הן שהממשלה הסעודית מאותתת שהיא רוצה להתקדם. עם זאת, "עדיין יש דאגה רבה במערב ביחס למדיניות החוץ הסעודית והפוליטיקה הפנימית שלה, במיוחד כלפי פעילים אזרחיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully