וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דבר כמו במכות מצרים": 5,000 כבשים ועזים נחשפו למחלה בהסגר

31.1.2019 / 17:17

דוח של משרד החקלאות קבע כי מחלת הדבר התפרצה בעיקר בקרב טלאים שיובאו במשלוחים חיים ומשם נשלחו להסגר של משרד החקלאות. "קרוב לוודאי שהם נדבקו בהסגרים", קבע עורך הדוח. למרות זאת, בישראל אין עדיין חובת חיסון למחלה

צילום: אשקלון נט, SARH, עריכה: יוסי אלטר

633 טלאים חלו בדבר בחודשיים האחרונים, ו-212 מתו מהמחלה, כך עולה מנתוני משרד החקלאות. מדובר ב-5,151 כבשים ועזים סך הכול שנחשפו להתפרצות במכלאות הצאן של משרד החקלאות. "הן יכולות היו להדבק גם אם היו משוחררות בריאות מההסגר", אמר וטרינר ותיק שביקש להישאר בעילום שם. "אין בישראל חיסון חובה לדבר הצאן ובאמת יש ויכוח האם היה נכון להוריד את החובה הזו".

מנגד אמר כי "המילה התפרצות אולי חריפה מדי, נכון שיש מקרים של דבר ונכון שלא על הכול מספרים לנו".

דוח של משרד החקלאות שהגיע לידי וואלה! NEWS העלה כי התפרצויות בחודש האחרון היו בעיקר בקרב טלאים מיובאים ממדינות שלא התפרץ בהן דבר. "הטלאים היו בהסגרים ומשם נשלחו למפטמות", קבע עורך הדוח, ד"ר מישל בלאיש, מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה. "קרוב לוודאי שהם נדבקו בהסגרים".

צאן. יעל אילן,
5,151 כבשים ועזים נחשפו להתפרצות הדבר/יעל אילן

לסיפורם של הבקר והצאן שיובאו במשלוחים חיים מחו"ל, אין סוף טוב. חיי הפרות והכבשים שנשלחו באניות והובלו במשאיות בצפיפות איומה מסתיים כך או כך בבתי המטבחיים, על המנגלים, בצלחות ובפיתות. בדרך לשם יש עצירה נוספת - בתחנת ההסגר, שם ישהו ימים ארוכים, כדי לוודא שאינן נושאות מחלות שהביאו מהמדינות שמעבר לים. עכשיו מתברר שדווקא כאן, הן נדבקות ממחלת הדבר שכנגדה לא חוסנו ובהמשך הן נדבקות זו מזו ברסס התעטשות או שיעול, באכילה במגע.

כך, למרבה הצער, הן עושות את הדרך הקשה לישראל רק כדי להידבק בה מהמחלה הקטלנית, ובמאות מקרים, למות ממנה. צער בעלי חיים, גם אם סופן היה ידוע, עוד לפני שנדבקו במחלה. למרות המחאות נגד משלוחים חיים, כמות הייבוא הולכת וגדלה בשל התיאבון הישראלי לבשר.

ב-2018 יובאו כמעט רבע מיליון כבשים ועזים, גידול של כ-10%. מחלת דבר הצאן שב-2006 נעלמה כמעט לחלוטין מעדרי הצאן בארץ, בשל מדיניות חיסון החובה של העדרים נגד המחלה, שבה והתפרצה דווקא במכלאות ההסגר. הטלאים שחלו הציגו את הסימנים האופייניים למחלה הכוללים: חום גבוה, אפטיות, חולשה, דלקות ריאות, הפרשה מוגלתית מהעיניים והאף, כיבים והפרשה על הלשון ושלשולים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ח"כ יעל כהן פארן. ללא, אתר רשמי
"אותו הדבר ממכות מצרים". יעל כהן פארן/אתר רשמי, ללא

"מזה זמן רב אנחנו מזהירים כי משרד החקלאות איבד שליטה במשלוחים החיים ומשמש כחותמת גומי לעסק אכזרי ומסוכן זה", אמר ירון לפידות מארגון "ישראל נגד משלוחים חיים". "העובדה כי בנקודה הרגישה ביותר במסע המשמשת כתצפית מחלות, נדבקים בעלי חיים במחלות זיהומיות העלולות לעבור מבעלי חיים לאדם, זהו מחדל אדיר של משרד החקלאות".

ח"כ יעל כהן פארן (התנועה), נציגת התנועה הסביבתית, אמרה לוואלה! NEWS: "הזדעזעתי כשהמידע על התפרצות הדבר הגיע אלי. כן, זה 'הדבר' ממכות מצרים - ואנחנו בישראל בשנת 2019". לדבריה, "הכשל של משרד החקלאות בכל הנוגע לטיפול בבעלי החיים שמגיעים לישראל במשלוחי מוות נוראים ידוע, אבל המצב הנוכחי, בו מתפרצת מגפת דבר במכלאות עליהן אחראי משרד החקלאות - זהו מחדל שערורייתי".

לטענתה, אין פיקוח ובקרה ראויים על אותן מכלאות, ולכן התוצאות קשות - מאות בעלי חיים מתים ועוד מאות נדבקו בדבר. "אני קוראת להקמת צוות משולב של משרדי החקלאות, הבריאות והגנת הסביבה כדי לבלום את ההתפרצות ולפעול לתיקון הליקויים במכלאות", אמר. "הגיע הזמן לעצור את ההתעללות בבעלי החיים המובלים לכאן במסעות ייסורים".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "ככלל מחלת הדבר יכולה לפגוע רק בצאן, ואין נשקפת ממנה סכנה לבריאות בני אדם או בעלי חיים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully