וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: פעיל זכויות אדם שנעלם לפני שלוש שנים נשלח למאסר

28.1.2019 / 16:42

וונג נעצר באוגוסט 2015 על ידי הרשויות והורשע בחתרנות נגד המדינה, עבירה המיוחסת לרבים ממתנגדי המשטר. האו"ם הביע דאגה מההליך המשפטי וארגון זכויות אדם אמר כי גזר הדין שם ללעג את הבטחות הנשיא להגן על שלטון החוק

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

בית משפט בסין גזר היום (שני) ארבע שנות מאסר על פעיל זכויות האדם ועורך הדין וונג קוונז'נג, בשל "חתרנות נגד המדינה". וונג, שייצג תיקים רגישים, כמו תלונות על אלימות משטרתית או הגנה על חברי התנועה פלון גונג שנרדפת על ידי המשטר, נעלם באוגוסט 2015 כחלק מרדיפה של הרשויות אחרי פעילי זכויות אדם ועורכי דין.

בהצהרה קצרה שפורסמה באתר של בית המשפט העממי מספר 2 של טיאנג'ין נמסר כי הוא הורשע בתום משפט שהתנהל בסודיות ושאליו לא התאפשרה כניסה וסיקור של עיתונאים זרים ודיפלומטים מערביים. אחרי שימוע שנערך לו בעיר הנמל הצפונית ב-26 בדצמבר, הביע האו"ם דאגה מהליך המשפטי וקרא לרשויות להבטיח שזכויותיו מוגנות. האו"ם ציין כי יש חששות לפגיעה בזכויות אדם בתיק המתנהל נגד פעיל זכויות האדם.

ארגון משמר זכויות האדם אמר כי גזר הדין "שם ללעג" את טענותיו של הנשיא שי ג'ינפינג על היותו מגן שלטון החוק. לפי הארגון החוק הפלילי בסין קובע כי זמן המעצר צריך להתקזז עונש המאסר, ולכן הוא יכול להשתחרר לפני העונש שנגזר עליו. משרד המשפטים של סין לא הגיב לשאלות בנושא.

סין דוחה את הביקורת הזרה על הפגיעה בזכויות האזרחים שלה, ולטענתה כולם זוכים ליחס שווה בפני החוק. בתקופה האחרונה הגבירה המפלגה הקומוניסטית את הרדיפה אחרי פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר, כולל כליאת כמיליון מוסלמים במחנות לחינוך מחדש.

פעיל זכויות האדם הסיני, וונג קוונז'נג. צילום מסך
פיטר את עורך הדין שמונה לו מטעם המדינה. וונג קוונז'נג/צילום מסך

אשתו של וונג, לי וונז'ו, סיפרה כי בזמן הופעתו בבית המשפט, וונג פיטר את עורך הדין שמונה לו מטעם המדינה. הרשויות מנעו ממנה לעזוב את ביתה בבייג'ינג והיא לא נכחה במשפט. לא ברור אם וונג הגן על עצמו ואם הוא ערער על עונשו. היא אמרה כי בעלה חף מפשע וכי התנהגותם "הלא אנושית" של אנשי אכיפת החוק מפרה את החוק. "אני מכבדת ותומכת בכל בחירה שעשה, אני אמשיך להגן על זכויותיו", כתבה בטוויטר.

לי צעדה מרחק של מאה קילומטר מבייג'ינג לטיאנג'ין במאה על מעצר בעלה, גילחה את ראשה והגישה עצומות כמעט מדי שבוע לבית המשפט העליון. הרשויות מנעו מוונג גישה לשבעת עורכי הדין שמינתה לו אשתו, ואחד מהם נעצר בעצמו ועתה הוא חשוד ב"הסתה לחתירה" נגד המדינה. פעיל נוסף שהגיע כדי לתמוך בוונג נעצר אף הוא.

אחד המסמכים שהוגשו נגד וונג ב-2017 גרס כי הוא "מושפע תקופה ארוכה על ידי חדירתם של כוחות אנטי-סיניים" ואומן על ידי ארגונים זרים והסכים לקבל מימון מהם.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully