וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר ימין קיצוני ופחות אסלאם: כך נראית האנטישמיות באירופה

27.1.2019 / 12:00

משרד התפוצות הציג את דוח המגמות האנטישמיות לרגל יום השואה הבינלאומי, בצל עליה בנרצחים על רקע אנטישמי. בצרפת חלה עליה של 69% בתקריות ובבריטניה עלה חשש היהודים עם התחזקות מפלגת הלייבור. יותר מ-2 מיליון הודעות אנטישמיות ברשת אותרו על ידי מערכת חדשה

צילום: CNN, עריכה: איתי עמרם

לרגל יום השואה הבינלאומי המצוין היום (ראשון) הציג שר התפוצות נפתלי בנט בישיבת הממשלה את דוח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2018. מנתוני המשרד עולה כי בשנה החולפת נרשם מספר שיא שבו נרצחו 13 יהודים, כשאנטי ישראליות היא 70% מההסתה, סוגיה שלא מפוקחת על ידי החקיקה באיחוד האירופי, כמו גם הכחשת שואה החוסה בצל חופש הדיבור. אירועים כמו העברת השגרירות וצעדות השיבה העלו את רמות ההסתה ברשתות החברתיות.

על פי הדוח של משרד התפוצות בשנה החולפת נרשם שיא במספר הנרצחים היהודים במתקפות האנטישמיות מאז פיגועי ארגנטינה בשנות ה-90 נגד הקהילה היהודית - 13 נרצחים בשלושה פיגועים אנטישמים. בהם רצח הסטודנט היהודי בלייז ברנשטיין, התגברות מתמשכת בפשעי שנאה בקמפוסים ושיאה בטבח של 11 מתפללים בבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג.

זירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
11 יהודים נרצחו בפיגוע בבית הכנסת בפיטסבורג/רויטרס

על פי משרד התפוצות, בשונה מהשנים הקודמות, האלימות האנטישמית מובלת על ידי ניאו-נאצים ודוגלי עליונות לבנה. בצרפת, לאחר שנתיים של ירידה במספר התקריות האנטישמיות במסגרת "התוכנית הממשלתית למאבק בגזענות ואנטישמיות", שינוי בפריסת הכוחות הובילה לעלייה של 69% בתקריות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2018 (זאת על פי פרסום של ראש ממשלת צרפת אדוארד פיליפ בעמוד הפייסבוק שלו). בין התקריות : רצח מיריי קנול, שנדקרה על ידי שכנה המוסלמי, הצתת שתי חנויות כשרות בפרבר של פריז ביום השנה השלישי לפיגוע בחנות היפר כשר, תקיפת יהודים בסרסל ובניס, וניצול הפגנת ה"אפודים הצהובים" להפצת תעמולה אנטישמית ולהאשמת היהודים במצב הכלכלי בצרפת.

בבריטניה, האנטישמיות במפלגת הלייבור מעלה את חששות הקהילה היהודית בנוגע לעתידה בממלכה. מספר המתקפות האנטישמיות המדווחות בבריטניה נמצא ברמת שיא זאת השנה השנייה ברציפות. הארגון לביטחון הקהילה CST דיווח כי בשנת 2018 התרחשו כמאה אירועים אנטישמיים בכל חודש ובחודשים אפריל-מאי התרבו האירועים והגיעו למספר שיא של 160 אירועים בחודש. בסך הכול דווחו לארגון במחצית הראשונה של 2018, 727 אירועים אנטישמיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנות מחאת "האפודים הצהובים" בפריז שבצרפת, 22 בדצמבר 2018. רויטרס
ניצול ההפגנות להפצת אנטישמיות. מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת/רויטרס

המשרד ציין כי השנה שלושה עיתונים מרכזיים של יהדות בריטניה פרסמו מאמר מערכת משותף ובו טענו כי "ממשלה בהנהגתו של ג'רמי קורבין תהווה סכנה קיומית לחיים היהודים במדינה הזאת". על פי הדוח האמירה מעידה על המשבר החריף שיהדות בריטניה נתונה בו.

מסקר שערך האיחוד האירופי עולה כי 85% מיהודי אירופה סבורים שאנטישמיות מהווה בעיה במדינותיהם, 89% סבורים שהאנטישמיות התחזקה במדינותיהם בחמש השנים האחרונות ו-38% שקלו או שוקלים להגר על רקע העלייה באנטישמיות והירידה בביטחון האישי. עוד הראה הסקר כי 80% מהתקריות אינן מדווחות.

בניגוד לשנים הקודמות, שבהן האנטישמיות האסלאמיסטית הייתה האיום המרכזי והמסוכן ביותר בעבור הקהילות היהודיות, בשנת 2018 חלה תפנית וכעת אירועים אנטישמיים שמקורם בימין הקיצוני הם הגורם העיקרי והמסוכן ביותר בעבור הקהילות היהודיות.

על פי הדוח של משרד התפוצות, יהודי ארצות הברית מהווים יותר ממחצית מהאמריקנים שכלפיהם מבוצעים פשעי שנאה על רקע נטיה דתית. על פי דוח ה-FBI המסכם את שנת 2017, בקטגוריה "פשעי שנאה על רקע דתי" דווחו בארצות הברית 1,679 תקריות. 58.1% מהן היו על רקע אנטישמי.

בין התנועות השונות הימין האלטרנטיבי והימין הישן ממשיכות לצבור תמיכה בארצות הברית ולהיות מונעות מאידיאולוגיה המושפעת מניאו-נאציזם, פשיזם, פוליטיקה של זהויות, שמרנים בדלנים, ומנגד, תנועות השמאל הרדיקלי, שפועלות במסגרת מה שמכונה "תיאוריית ההצטלבות"- חיבור בין תנועות ומיעוטים מדוכאים, המשיכו לפעול בקמפוסים באנטישמיות המוסווית כביקורת על ישראל.
במערב אירופה, משבר קליטת הפליטים והמהגרים הביאה את מפלגות הימין לצבור תמיכה ציבורית. מצעדים של פעילים ניאו-נאצים נעשים נפוצים יותר והתחושה הכללית המשותפת ליהודי אירופה, כיחידים וכקהילה, היא שהאנטישמיות עלתה שלב והפכה נפוצה וטריוויאלית.

איראן - המדינה המובילה בתמיכה באנטישמיות

בגרמניה למשל נרשמה עליה במספר התקריות האנטשימיות במדינה. מניתוח הנתונים שפרסם משרד הפנים הגרמני עולה כי חלה עלייה במספר האירועים האנטישמיים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 נרשמו 583 תקריות, לעומת 522 בתקופה המקבילה אשתקד. על פי משרד התפוצות, המדינה המובילה בתמיכתה באנטישמיות - איראן- ממשיכה לשמש שחקן מרכזי בהסתה האנטישמית, הקוראת למחיקתה של ישראל מהמפה ומקדמת טרור אנטישמי והכחשת שואה.

מדוח הוועד הפועל של יהודי אוסטרליה עולה כי בין החודשים אוקטובר 2017 לספטמבר 2018 נרשמו 366 אירועים אנטישמיים. זוהי עלייה של 59% לעומת 12 החודשים המקבילים אשתקד. מנתוני דוח הועד המנהל של יהודי דרום אפריקה, עולה כי במהלך שנת 2018 חלה עלייה של 34% במספר האירועים האנטישמיים המדווחים ביחס לשנתיים הקודמות. לפחות ב-50% מהמקרים המדווחים נבע המניע לתקיפה ממניעים אנטי ישראלים.

דוח אנטישמיות. עיבוד תמונה
דוח אנטישמיות/עיבוד תמונה

משרד התפוצות פיתח בשנים האחרונות מערכת ניטור אנטישמיות ברחבי הרשת, מערכת זאת החלה לפעול בינואר 2018 והיא מנטרת באופן רציף את הרשתות החברתיות טוויטר, פייסבוק ויוטיוב בארבע שפות: אנגלית, צרפתית, גרמנית וערבית. על פי הנתונים, יותר מ-55 מיליון פוסטים נסרקו על ידי המערכת בשנת 2018, יותר משני מליון פוסטים ו- 238 אלף פעילים זוהו כאנטישמים.

על פי המערכת שיאי ההסתה האנטישמית ברשת האיטרנט בשנת 2018 היו ב-30 במרץ: השקת "צעדות השיבה" וב- 14 במאי: העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים ויום הנכבה.

בנט: "אחריותינו לסייע מול פשעי האנטישמיות בעולם"

מניתוח הנתונים עולה שפלטפורמות מרכזיות - פייסבוק, טוויטר ויוטיוב הגבירו את הפיקוח על שיח המכיל אנטישמיות קלאסית. החקיקה באיחוד האירופי היא הסיבה העיקרית לכך. התוצאה- עלייה באנטישמיות חדשה - אנטי ישראליות עליה לא מפקחים, כך גם הכחשת שואה שנחשבת לנושא שחוסה תחת חופש הדיבור, ומעבר של פעילי ימין קיצוני לפלטפורמות "לא-מפוקחות", שם הם יכולים להפיץ שנאה כמעט באין מפריע.

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, אמר עם פרסום הדוח כי "ישראל היא מדינה בטוחה וחזקה, כוח עליון במאבק בטרור, ואחריותה לסייע למיליוני אחינו ואחיותינו שבתפוצות אל מול פשעי אנטישמיות הולכים וגוברים", עוד אמר כי "שנת 2018 היתה שנת שיא בנוכחות האנטישמית ברחוב, ברשת ובזירה הפוליטית ברחבי העולם, במהלכה נרשם המספר הרב ביותר של נרצחים יהודים מאז שנות ה-90 בשלושה פיגועים שונים. משרד התפוצות ימשיך לפעול לבניית גשרים עם יהודי העולם, ולמיגור האנטישמיות באפיקים משפטיים, דיפלומטיים והסברתיים. דווקא השבוע, בו אנו מציינים את יום השואה הבינלאומי, אני קורא לממשלות העולם - עשו מעשה, מגרו את האנטישמיות בקרבכן ונקטו יד קשה אל מול שנאת יהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully