וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיליפינים: משאל עם היסטורי על אוטונומיה למיעוט המוסלמי

21.1.2019 / 11:55

המצביעים באי מינדנאו צפויים לאשר ברוב גדול את התכנית להקים ממשל מקומי, אחרי ארבעה עשורים של סכסוך עקוב מדם. יהיה זה ניצחון משמעותי לדוטרטה, שהצליח לקבל את אישור הקונגרס אחרי כישלון הממשלים הקודמים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

משאל עם מתקיים היום (שני) באי מינדנאו שבדרום הפיליפינים על מתן אוטונומיה לאזור שבו חי מיעוט מוסלמי כחלק מתהליך השלום לסיום עשורים של סכסוך. כ-2.8 מיליון איש באזור הרווי בעוני, בפשע ובטרור האסלאמי, נשאלים אם הם תומכים ביוזמת הבדלנים והממשלה ליצור אזור עם שלטון עצמי ששמו בנגסמורו - "אומת המורים" - תזכורת לשם שנתנו הכובשים הספרדים לתושבי האזור המוסלמים. התוצאות יתפרסמו בשישי.

לפי התחזיות, צפוי להיות רוב ברור לתומכי האוטונומיה, שתעניק למחוז סמכויות ביצועיות, חקיקתיות ופיסקליות. הממשלה המרכזית של הפיליפינים תמשיך לשלוט במדיניות ההגנה, הביטחון, החוץ והמטבע של המחוז. לאחר מכן, יוקם שלטון מעבר על ידי חזית השחרור האסלאמית של מורו (MILF), הארגון הבדלני החזק ביותר שצפוי לשלוט במחוז אחרי הבחירות שיתקיימו ב-2022.

"אנחנו בטוח בניצחון", אמר מנהיג הארגון מוראד איברהים לרשת CNN בשפה הפיליפינית. "אם לא יהיו מניפולציות והפחדה, תהיה תמיכה אדירה". הארגון התנער מטרור ואמר כי ההתקדמות האטית לעבר ממשל אוטונומי תרמה לכיבוש העיר מרוואי על ידי תומכי דאעש ב-2017, שנהדפו בתום חמישה חודשים של מתקפה צבאית הרסנית. מאז, כל האי נותר תחת משטר צבאי.

יותר מ-120 אלף איש נהרגו בסכסוך הנמשך ארבע עשורים באזור, שנותר אחד העניים והפוריים ביותר לשגשוג אידיאולוגיות קיצוניות בכל רחבי אסיה.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא הפיליפינים: "אוכל את המחבלים שערפו ראשים - בעודם בחיים"

הפגנה באי מינדנאו, הפיליפינים, נגד המשטר הצבאי, 10 בדצמבר 2018. AP
הפגנה נגד המשטר הצבאי באי, בחודש שעבר/AP

אישור האוטונומיה יהיה ניצחון משמעותי לנשיא רודריגו דוטרטה, שנותר פופולרי, אולם טרם הצליח לממש את האג'נדה השאפתנית שלו. התכנית אמנם גובשה על ידי קודמיו בתפקיד, אך דוטרטה, שהיה ראש עיר בדאבו סיטי שנמצאת במינדנאו, קיבל את תמיכת הקונגרס בניגוד לממשלים הקודמים. בשבוע שעבר הוא דחק במצביעים לתמוך בתכנית כדי להוכיח שהם רוצים בשלום, בפיתוח ובשותפות מקומית "המייצגת ומבינה באמת את המוסלמים".

תומכי התכנית אומרים כי היא תענה על צרכי המיעוט המוסלמי במדינה בעלת הרוב הקתולי, הסובל משיעורים נמוכים של תעסוקה, הכנסה, חינוך ופיתוח. מומחים סבורים כי מצב זה מנוצל על ידי ארגוני טרור, כנופיות ופיראטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully