וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיבור אמריקני אמיתי": מת סוכן ה-CIA שרימה את איראן

טוני מנדז הונצח בסרט "ארגו", שתיאר את הברחתם של בני ערובה אמריקנים מטהראן בעת המשבר ב-1979. הוא עמד בראש יחידה שהייתה אחראית על זיוף מסמכים והברחת אנשים, ומת בגיל 78. "לא חיפש את אור הזרקורים", ספד לו בן אפלק, כוכב הסרט

יח"צ - חד פעמי

טוני מנדז, סוכן ב-CIA שדמותו גולמה בסרט "ארגו", מת ביום שבת האחרון בגיל 78. הסוכנת שלו כריסטי פלצ'ר סיפרה כי הוא היה חולה בפרקינסון, אחרי שאובחן כבר לפני יותר מעשור. הוא ייקבר בנבאדה, שם גרה משפחתו.

"הוא היה אדם מבריק, אמן מוכשר וגיבור אמריקני אמיתי. אני אתגעגע אליו המון", אמרה הסוכנת. היא הוסיפה כי מנדז, שחיבר כמה ספרים, הלך לעולמו בתחושה כי פרסם את כל הסיפורים שרצה לספר. הוא ואשתו השנייה ג'ונה מנדז, שאותה הכיר ב-CIA, שלחו לאחרונה את ספרם האחרון למוציא לאור PublicAffairs. לפי אתר החברה, ספרם "חוקי מוסקבה: הטקטיקות הסודיות של ה-CIA שעזרו לאמריקה לנצח במלחמה הקרה" יפורסם ב-21 במאי.

הסרט "ארגו", שיצא לאקרנים ב-2012, התבסס על הברחת שישה אזרחים אמריקנים מאיראן בעת משבר בני הערובה. הוא זכה בכמה פרסים בטקס האוסקר, כולל הסרט הטוב ביותר. במאי וכוכב הסרט בן אפלק כינה את מנדז "גיבור אמריקני אמיתי" שמעולם לא חיפש את "אור הזרקורים", אלא רצה לשרת את ארצו.

טוני מנדז ובן אפלק בפרימיירה של הסרט שמתעד את משימתו של מנדז באירן. AP
אפלק ומנדז בבכורה של "ארגו", 2012/AP

ב-2012 הוא אמר ל-CNN כי הוא עמד בראש ענף האימות בסוכנות הביון באותה השנה. הענף היה אחראי על יצירת תעודות מזויפות לסוכני CIA והברחת אנשים ממדינות זרות. "היה לי צוות של ממש שהתמחה בחילוצים", סיפר אז. "עבדנו על מוכנות בכל העולם, למקרה שמישהו ידפוק בדלת שלך באמצע הלילה ויגיד שהוא רוצה לערוק".

בעת משבר בני הערובה באיראן ב-1979, שישה אזרחים אמריקנים הצליחו להימלט מההמון הזועם אל שגרירות קנדה. מנדז רקם תכנית ליצירת סרט פיקטיבי, ששמו ארגו ויצולם בטהראן, כשקנדה מצדה הסכימה להעניק לשישה דרכונים. מנדז ואנשי ביון נוספים טסו לאיראן במסווה של חיפושים אחרי אתרי צילום, והצליחו להבריח את בני הערובה דרך נמל התעופה.

"תמיד אמרנו שאין דבר מרגש כמו תחושת ההמראה, במקרה הזה עוד היינו במרחב האווירי של איראן במשך זמן מה, כך שכולם עצרו את נשימתם עד שיצאנו מאיראן לחלוטין. ואז חגגנו", הוא סיפר באותו ריאיון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אפלק סופד למנדז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully